Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dilluns, d’octubre 29, 2012

Carta oberta

Aquest vespre certa persona m'ha preguntat si podia anar a un acte a Terrassa on es parlaria de cultura a Catalunya. Insegur de si el meu punt de vista li serviria, li he estat franc:

"No sé què dir-te. [...] Tinc bastant grau de connexió amb la cultura, però et reconec que els missatges que tinc per a dir no són massa comercials i no sé si [et] serviran. Bàsicament tinc connexió amb l'escena musical independent del Principat, no exclusivament en català, i sóc molt crític tant amb la indústria musical establerta (amb l'excepció d'Antònia Font i els Pets Madurs, potser també Manel però no els estan guiant correctament, et puc dir que no s'està publicant a ningú d'entre els importants i en canvi semblen publicar al primer que passa, no han sabut mai on era el nord) com amb la Conselleria de Cultura de la Generalitat en general (la síndrome de "han de ser coneguts" s'ha originat allà, i només s'ajuda a grans patums que sovint ja no estan en prou forma mentre la gent que no hem tingut la sort de poder començar topem sempre amb una paret i no li podem arribar a importar a ningú). Pel que el meu missatge és que en una Catalunya independent el primer que s'hauria de fer en matèria cultural és una regeneració completa, en tots els àmbits de la cultura. Cal que els mitjans de difusió de la cultura es democratitzin, hi ha una creativitat al·lucinant al nostre país però no hi ha manera que el públic generalista se'n pugui assabentar. I a la indústria i la política establertes aquest missatge no els farà ni mica de gràcia. Creus aquest punt de vista defensable? Tot es redueix a això."

De moment no m'ha contestat, pel que intueixo que el meu punt de vista no li serveix. El que passa és que mentrestant li he ensenyat el meu text a dues o tres persones i han pensat que jo tenia tota la raó del món. Per això el trec a la llum aquí. Especialment a la vista que és una situació que ens té blocats a molta gent i en pot blocar encara més.
Avui el José Luís Algar ha acabat el seu disc després de mesos i mesos de treballar-hi dur. Un disc excel·lent si atenem al que n'he pogut sentir, cançons perfectament pensades i executades, amb molt ganxo comercial. Però en la meva experiència els executius de discogràfica del Principat i de l'estat tenen els cables creuats i veuen tot allò positiu en clau negativa, i em fa por que el pobre José Luís se l'hagi de guardar al calaix, precisament per tenir el producte perfecte per a aquest espai i temps.
Al qual he d'afegir que el frn ha hagut de canviar de nom artístic a Ran Ran Ran perquè a Tired Hippo ja no se li obrien portes, i que en alguna ocasió el Maurici Ribera m'ha comentat la seva frustració perquè podia publicar a Nova Zelanda però no aquí.
I jo mateix no acabo de saber on més trucar. Admeteu-m'ho, tot plegat podria ser millor. Molt millor.