Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dissabte, de novembre 03, 2012

Thinking

Abans d'entrar en matèria, un breu apunt crític: una bona raó per a no votar CiU és que, amb una llista tancada com hi haurà, votar una coalició on el segon d'a bord no dubta a contestar l'estratègia del cap de llista i de passada evidencia que hi ha, per increïble que sembli, dos projectes polítics diferents (no enfrontats, però sí diferents) en aquell corral de galls, és un error majúscul. Sí, potser el Junqueras seria un company de viatge molt més fiable (si no comptem la seva relliscada amb el tema de l'oficialitat de l'espanyol a la futura Catalunya independent). Igualment hagués preferit que el López Tena hagués tingut més sharing a les enquestes de vot (malgrat haver publicat el seu article en un lloc tan discutible com El Mundo). No sé què tal els anirà als de la CUP, tenen idees interessants però han d'aprendre a enfocar més el seu missatge (bé és cert que és el primer cop que es presenten i poden pagar la novatada). El cert és que dubto en el meu vot entre SI (que han fet una bona feina aquesta legislatura passada, malgrat ser un projecte molt personalista) i ERC (no ho veig tan clar, però si es veiés que SI no podria entrar faria vot útil -espero-). La bona notícia: el Laporta no es presenta.

*****

I entrem en matèria. No acabo de trobar inspiració per a les lletres del "1980", però dues són ja acabades (què menys). SÍ que he trobat una llista de temàtiques i de títols (alguns d'ells provisionals) que em permetran treballar amb un mínim de seguretat. Això sí, m'agradaria poder llegir més. També espero a acabar la propera setmana, curulla d'assaigs i concerts, tant amb els Visitants (dia 10 a les 23 h., La Goleta, a Sant Feliu de Guíxols) com amb la coral (el Psalm 42 de la punyeta -sí, n'es l'autora-). A partir del dia 11 estaré més tranquil i ple d'energia. Demà, però, miraré de fer alguna cosa de profit si no estic molt dispers. La llista de temes del "1980" és, en aquest moment i per ordre:

BASE                    TÍTOL/TEMÀTICA
Yupiiii!!!                 ZX Spectrum
TechnoPiece          Corrales
Celtic                     Pregària
Andorra Piano       Afganistan
Barret                    Mar del Nord
Gafas                     Ring-Kai-Ring
King Kong             Subluna Park
Glass So Fast        All You Need Is Glub
Aung                     Three Mile Island
Korg Float             Sant Esperit
Middleeat              Pripiat
Moogie Moogie     Subcomandante Marcos
Wawel-gaita          Edimburg (Piobaireachd)
Monroe                 General Belgrano
Jazzy                     Rates sobre ADN

I de fet una cosa ja ha ocorregut. En Roberto Pérez, a qui no recordo haver conegut però que em tenia en prou estima com per a proposar-me una col·laboració, em va passar una base instrumental prou bona per a que hi afegís unes veus, i jo vaig decidir experimentar amb certs efectes a l'hora de gravar. I he après que aquests efectes es combinaven molt bé amb la meva veu. El tema final, "What Can I Do", sona totalment professional. És un enfocament que voldria ampliar a les meves pròpies gravacions.

*****

Mentre, lentament vaig prenent decisions sobre un "1964" que vull reformar, segurament allargant-lo, regravant-ne alguns trossos, canviant-ne l'ordre de cançons i afegint algunes idees de producció que vaig tenint. Un procés que segurament no començaré fins les vacances de Nadal (primer vull acabar el "1980"). Mentre, aniré rumiant i apuntant altres possibles coses que pugui fer per a renovar el disc i l'enfocament que en tinc. De moment, la primera cosa que faré serà descartar les poques lletres que tenia fetes. Simplement no em convencen (especialment la de "El perseguit", que es nota feta a pressió). Prefereixo buscar un concepte, o almenys una sèrie de subconceptes que es reforcin entre ells. Una mica en la línia de la subtemàtica Beatle del "Feina 2.0", però millor. Com a mínim, he passat a veure el "1964" com un projecte al qual li falta molt treball però que ben fet em pot permetre el canvi que vinc buscant des de 2004. Noto que hi estic sonant molt diferent de com sono en els meus altres àlbums (amb la mitja excepció del "Feina 2.0"). Radicalitzar aquesta diferència serà el meu objectiu.

*****

El passat dia 1, dijous, va sortir un article sobre "Himnes" al Diari de Terrassa, que me'l deixava prou bé i que ha generat força interès entre, com a mínim, la gent que em coneix d'alguna cosa. M'encantaria que arran d'això se n'arribés a fer el concert, però potser és ser molt ambiciós.
Però no estic segur que al compositor al que li vaig admetre per carta que "Himnes" era una alternativa a la seva obra s'ho hagi pres bé. No tinc proves en cap sentit, és només que altres vegades ja s'havia posat en contacte amb mi. Hagués estat millor que cert concert no s'hagués arribat a plantejar mai. I, sí, els nervis que en van resultar m'han fet una mala passada.