http://lluispalomapatinet.bandcamp.com/album/himnes
Notes del fullet del CD d'"Himnes"
Les primeres arrels d'aquest projecte
provenen de quan, en els últims estadis del meu primer disc, vaig començar a
tenir interès per certs transatlàntics enfonsats. Allò havia de generar un disc
que a hores d'ara dorm el son dels justos, però que almenys em va posar en
contacte per primer cop amb un univers de música centenària entre el qual hi
figurava "Nearer, My God, To Thee", que ja d'entrada em va intrigar.
També vaig escoltar una gravació particularment afortunada de la composició
conceptual de Gavin Bryars "The Sinking Of The Titanic", basada en
l'himne "Autumn" (“Hail, Thou Once Despised Jesus!"), tot i que
no va ser fins que vaig trobar la partitura de l'himne en un llibre comprat a
Chicago que en vaig poder conèixer la versió original de primera mà.
El moment més
controvertit en la germinació d'aquesta obra va ser un concert, l'abril de
2011, en el que vaig participar com a cantaire de cor i que es va veure
compromès per l'obra que estrenàvem, no el millor moment dels seus autors (un
dels quals, d'altra banda, m'ha demostrat altres vegades la seva talla com a
compositor). Reconec haver sortit d'allà baix d'ànims i amb ganes d'oferir a
aquell públic una peça més agraïda d'escoltar. Això em va deixar rumiant, i
vaig començar a esbossar idees.
Finalment, remenant per internet durant
l'estiu de 2011 vaig trobar i descarregar un pdf molt especial: un himnari
evangelista de 1921 molt complet, que em va servir per a localitzar els textos
que he emprat en aquesta obra i que considero un tresor.
La composició i
gravació d'aquesta obra que teniu entre les mans ha estat una de les més fàcils
de la meva carrera, tot i un incident que m'ha fet retardar la gravació de veus
durant mesos: una afonia que m'ha durat tot l'hivern (no es pot ser cantant!). Però recordo haver gaudit molt gravant les bases instrumentals, totes
resoltes amb només tres pistes estéreo de sintetitzador, un Yamaha mm6 que uso
com a banc de sons de hardware.
En fer aquesta obra no estic pensant en fer
proselitisme, malgrat les aparences. Per a mi, el que hi ha aquí és un conjunt
de textos de bona qualitat, atractius com una forma d'art meditatiu, i musicats
per a ser escoltats sigui en forma de disc, sigui en forma de concert per a
tres sintetitzadors, maraques i baríton. En tot cas, estic prou content de com
ha sortit. Que tingueu una bona escolta.
Lluís Paloma, "Patinet", juliol de
2012.
(Portada dissenyada per José Luís Algar)
Nota de
12 d'agost de 2013
Un any després
d'acabar la composició i el disc, les seves perspectives no són
gaire prometedores. Ha estat impossible muntar-ne un concert, i
l'àlbum, malgrat ser un dels meus millors treballs, simplement no ha
circulat, ni tan sols entre la comunitat protestant a la que també
anava dirigit. Potser pel tema? O realment hi ha algun error de
plantejament que no sé veure? El cas és que el trauma del "concert
del caos" no s'ha esborrat, i s'ha trencat definitivament el
contacte amb cert grup de compositors, pel que ja he decidit no
provar de fer mai més música atonal. I aquest disc n'és la
resposta directa i entusiasta. Almenys puc dir que, ni que sigui
musicalment, aquest disc té si més no un fan: jo. Qui sap, potser
en uns anys arribarà a trobar un públic. No perdo l'esperança. I
sempre miraré de fer música que agradi al públic i que sigui fàcil
d'interpretar pels seus executants. Com ha de ser.
Nota del 31 de maig de 2021
Entre 2019 i 2020 vaig regravar una base i algunes pistes vocals del disc original. La base, perquè no havia estat gravada correctament (15). Les veus, tant per a millorar-ne la qualitat com per a, a (1) la pronuncia era molt desastrosa. Queda un disc millorat a canvi d'algun canvi de timbre en algunes pistes. Igualment queda com el meu disc menys produït a maig de 2021.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada