-Per què «Patinet»?
Pels voltants de 2000 em solia entretenir fent variacions fonètiques
de lletres de cançons d’altra gent, en part perquè no entenia
molt bé l’anglès parlat, en part per ganes de fer broma. Una
cançó que va patir aquest tractament va ser «Wait and See» dels
Byrds, i en un vers hi vaig fer aparèixer patinets. I de sobte em va
venir la idea que em podia dir «Patinet». De manera que el meu nom
artístic és ‘Lluís Paloma, «Patinet»’.
-Des de quan existeixen Els Visitants?
Des de 2010. Cap a 2008 a tot bitxo vivent se li va ficar al cap que
jo havia de fer un concert, imprescindiblement amb música meva, o
s’ensorrava el món. I no servia de res que en aquella època jo em
passés mitja vida fent concerts... de música clàssica. I per a
directe no em servia de res el «Corrupció», exemple clàssic de
música d’estudi irreproduïble en directe. Per això vaig
emprendre tota la saga del «Feina 2.0»: crear-me de cop un
repertori de directe. I el juny de 2010 el concert es va esdevenir,
al Coma Nou i amb gran part de To Be Continued reunit per a
ajudar-me. Havia de ser un «one-off», però entre el públic hi
havia en Mario Clares, bateria, que a la sortida em va demanar de
formar-me un grup estable. De manera que ell, el Jordi Ibañez i el
Ferran Baucells van ser la primera encarnació d’Els Visitants, i
la nostra primera actuació va ser en un especial d’»Acústics
Cardedeu» filmat per la Ràdio Televisió de Cardedeu el 4 de
desembre de 2010: https://www.youtube.com/watch?v=Q2HUz9gAIjE.
Pel que fa a mi, el veritable fundador d’Els Visitants és en
Mario.
-Quina és la formació actual d’Els Visitants? Hi ha hagut
algun Visitant més?
La formació actual d’Els Visitants és: Marc Campins a la veu (des
de 2015), Xavi Rodríguez a les percussions i la bateria (des de
2017), Marc Casulleras a la guitarra solista (des de 2012), i jo com
a guitarra rítmica, teclista i instruments diversos (des de 2010).
Un grup magnífic, realment. Com a exmembres, apart dels ja
mencionats Mario, Jordi i Ferran, cal esmentar a l’Albert Bonnin,
baixista del grup entre 2012 i 2017, que durant aquest temps es va
entregar al grup en cos i ànima, i a qui sempre agraïrem la feina
ben feta.
-Per què no he publicat mai cap àlbum en una discogràfica oficial?
Ho vaig intentar de debò amb el meu primer àlbum, el «Corrupció»,
gravat i regravat obsessivament en un intent força afortunat
d’arribar als estàndards dels grans discos d’estudi amb una
maquinària i instrumental mínims, i apareixent amb una obra mestra
conscientment creada com a tal. El problema va ser que absolutament
tots els executius de discogràfiques amb els que vaig parlar no
entenien res: «no és comercial», «no agradarà», «no el
publiquem». Segons el seu criteri, la gent només podem escoltar
musiquetes de festa major, i mirar de fer un producte exportable i
que brilli per si mateix ni se’ls passa pel cap. A mi, això em va
suposar veure avortada la meva carrera professional abans i tot de
començar. Al país, aquesta actitud d’aquestes persones li ha
suposat que només escoltin música en català aquelles persones
indepes convençudes que escullen la música per l’idioma i no per
la seva qualitat, amb el que cap dels no convençuts no l’escoltarà
mai. Per contra, aquesta no era l’actitud als anys 1970, i això ha
possibilitat que Lluís Llach sigui fins i tot un referent mundial de
la cançó no anglesa. En tot cas, que hagi seguit renovant el meu
estudi i traient àlbums a internet és un testament a la meva
decisió de no rendir-me malgrat els obstacles. I ara, afortunadament, he pogut entrar a El Mamut Traçut. Hi ha vida intel·ligent al nostre dissortat país.
-Faig altres coses, artísticament parlant?
Sí. Apart de totes les mogudes musicals en què estic, en què
destaca ser cantaire de la Massa Coral de Terrassa des de 1993, també
sóc escriptor (de moment amb un sol llibre acabat, però ja n’estic
fent un segon amb calma), fotògraf (amb de moment dos llibres inèdits,
«Terrassa i la llum» i "Conspiracions a mitjanit", de 2019) i dibuixant-pintor.
-Políticament, on m’he mogut?
He militat formalment a dos partits, ERC (2001-2007) i Reagrupament
(2009-2010), amb una sensació general de desencant. Ara mateix estic
implicat amb Tot per Terrassa. I el meu programa polític com a
votant és a favor de la independència de Catalunya en forma de
República descentralitzada, així com d’implicació en tot el que
signifiqui millorar i potenciar la meva ciutat, Terrassa. Apart, vaig participar en
l’organització de la consulta de Terrassa Decideix, el 23 de gener
de 2011. Socialment, sóc de centreesquerra.
-Sintetitzadors o guitarres?
En estudi faig gran part del treball amb sintetitzadors. Però són
uns sintetitzadors que faig servir com a substituts dels grans
conjunts de músics d’estudi, i de fet els empro amb l’esperit
orquestral del pop-rock dels 1960, centrat en els Beatles
experimentals i en el California Sound. De fet, la moderna
electrònica de ball i altres estils de la gran indústria
discogràfica em semblen terriblement estèrils. I en directe sempre
defensaré la música de guitarres, així com debatre sobre marques,
models i recanvis.
-Influències?
Philip Glass i Steve Reich (els meus tótems), Terry Riley, La Monte
Young, Beatles, Beach Boys, Phil Spector, Pink Floyd, Byrds, R.E.M.,
ELO, Frank Sinatra, Ella Fitzgerald, Billy Eckstine, John Coltrane,
Wilco, Radiohead, Son Volt, Sonic Youth, Jefferson Airplane, Lluís
Llach, Joan Manuel Serrat, Charles Ives, Gabriel Fauré, Maurici
Ribera, Ferran Baucells, Jordi Ibañez, Dino Ratso, George Shearing,
Joe Meek, ABBA, Frank Zappa, Sex Pistols, Velvet Underground, Love,
Patsy Cline, Bill Monroe, Eric Clapton, Shadows, Drifters, Brenda
Lee, Camarón, Rosalía, Archibald Joyce, himnes protestants, Maurice
Duruflé, Stevie Ray Vaughan, Johannes Brahms...
-No influències?
Les ràdiofórmules, les televisions, i qualsevol cosa que respiri a
despatxos de gran discogràfica. Tampoc no m’agraden ni el «rock
català» ni les músiques de festa major que les grans
discogràfiques de país s’entesten que ens han d’agradar a tots.
No vol dir que n’hagi de fer una qüestió personal, almenys amb
els músics mateixos, i és cert que músics com Txarango o Cesk
Freixas destaquen per una inmillorable consciència social que els fa
pujar força la puntuació. Però reconec que quan tot just estava
començant i vaig voler mirar cap a la música del meu país, em vaig
trobar amb el boom d’una cosa tan desnortada i inescoltable que
vaig tancar la porta i vaig mirar directament cap a la Gran Bretanya
i els Estats Units. Passaria almenys una dècada abans no redescobrís
la música en català. I el model dels 1970. Dels de 1985 cap aquí
només m’han atret els Pets dels bons discos de maduresa i els
(superlatius) Antònia Font (i pot ser que Adrià Puntí sigui una
bona pista a seguir, també). Per desgràcia, de gran part dels
supervivents del boom de 1989-90 només en puc destacar el seu ego.
No és un bon balanç.
-Per què la meva aposta per l’estudi?
Senzill: l’estudi és un instrument en si mateix, i a més un que
permet depassar les innombrables limitacions del directe. Pensar un
so, treballar-lo i aconseguir-lo. I deixar-lo fixat per a que milers
de persones el puguin escoltar les vegades que vulguin. La pega del
directe és: carreteja un munt d’instruments i amplis per a tocar
tot un repertori de manera massa imperfecta davant d’un públic
sovint massa reduït, i ocupant força hores de la teva vida. No vol
dir que el directe no tingui les seves pròpies possibilitats, entre
elles certa calidesa i l’intercanvi amb el públic, però reconec
que en l’únic que de veritat guanya és en l’oportunitat de
finançar el funcionament d’un grup (per internet, molt poca gent
afluixa). I, en el cas de Visitants, certament valoro molt als meus
companys de grup i la nostra interacció com a músics i com a
persones, molt bonica. Però sempre voldré compondre i deixar obra
gravada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada