Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dimarts, de juliol 02, 2013

Melanconia


Una trista noticia m'ha arribat avui mateix: Cabaret Misèria fan el seu darrer concert el 13 de juliol al Bau House (20 h.). Pels que volgueu arribar just a temps, us diré que el seu frontman, el Toni Ubach, és la personalitat més carismàtica de l'escena local, un home de teatre que ha sabut hipnotitzar des de l'escenari, recolzat per molt bons músics. També, mireu si podeu agençar-vos encara el seu únic CD, "El senyor B, la vedette i les restes del naufragi", val molt la pena. Precisament aquests havien de seguir. Reconec que no conec els detalls.

*****

També, "Shelby" ja sembla haver abandonat definitivament el chart de TourDates. Reconec que ha estat bonic veure-la allà. Sobretot per la gent d'UK que l'haurà poguda sentir.

*****

Dissabte 29 a les 21 h. l'Exèrcit d'Islàndia van tocar al Vapor Ventalló. I ja només per la intro va valer la pena: la millor versió de "La defenestració de Praga" en el que porten de carrera. I el nivell general va ser molt bo. Única pega, i tampoc no és una cosa molt definitiva: el final de "Manhattans" va semblar agafar per sorpresa a algun membre del grup, segurament perquè n'havien assajat una versió acústica sense secció lenta. Fins i tot així, van deixar clar que són l'esperança de la música rock a Terrassa, i que a més la promesa experimental de la sessió d'"Último peón de reina" va prenent cos: de sobte, "El regne mineral", essent bo, sona com d'una altra època (això és bo: estan evolucionant). I es confirma una tendència: per a ser un grup desconegut, aconsegueixen convocar a un nombre més que satisfactori de persones. Vol dir que estan fent bé la feina.
Cosa que no es pot dir del següent grup: vaig sentir-ne el primer acord i em va semblar tan horrorós que vaig fugir immediatament. No me n'interessa ni el nom.

*****

En canvi, reconec una certa decepció crítica amb el concert en què vaig participar l'endemà a la tarda a l'Auditori Municipal. La idea amb la que anava era: després d'una primera part de la que no coneixia els detalls, el centre de la segona part seria jo telonejant el millor que pugui i amb senzillesa als cantants clàssics amb els que de vegades he col·laborat (i efectivament, ells no van fallar). Però vaig començar a veure que allò no aniria bé quan em vaig presentar a les 16:15 a l'auditori per a fer una mínima prova de so... ningú no em fotia ni cas... una banda era a l'escenari pendent d'una prova de so que no s'acabava d'engegar... i quan van provar, allò dissonava bastant (inintencionadament, s'entén). Va entrar el públic, vaig entrar a la zona de camerinos amb tot de gent... i van seguir dues hores i mitja d'espera. No acabava de poder veure què succeïa a l'escenari, però dues hores van passar amb una obra de teatre, una breu pausa, i van seguir vint minuts de la banda, que desafinaven com condemnats (va ser dur). I a la fi jo. Vaig sortir amb la rick i un pedal de compressió ja muntats i cablejats per a guanyar temps (fins i tot així, la pausa devia ser d'almenys cinc minuts, que era el que volia evitar a 1/4 de 5). Vaig tocar amb correcció, encara que no sé si amb molt ànim, "Amsterdam", "Shelby" i "Boston", amb alguna fallada de veu per inflamació. Els cantants amb piano (únic moment estelar de la tarda), i cap a casa (bé, no: vam anar a sopar amb els cantants i un parell de persones més).
I a casa la mare em va dir què havia passat: la primera part havia consistit en una representació de "La caputxeta vermella", a càrrec de gent amb minusvalies diverses, que va ser un desastre artístic (no va ajudar que, com vaig saber per una altra banda, s'espatllés l'ordinador de projeccions). A veure, que aquesta gent provi de fer coses em sembla fins i tot genial, però es veu que l'espectacle era tan desenfocat i lamentable que molta gent se'n va anar. La banda que va iniciar la segona part ho va fer tan malament que encara van espantar més els pocs que quedaven. Quan vaig sortir a l'escenari, ho tenia tot en contra, i els meus esforços no van poder evitar noves desercions d'un públic que ja no estava en situació d'escoltar res, per cuidat que fós. Per quan els cantants van sortir, ja quasi no hi havia ningú. Una tarda trista. A partir d'ara miraré amb lupa on actuo.

*****

He portat a casa un controlador MIDI de format piano que el 2006 quasi no vaig poder ni provar. Senzill, però amb tecles contrapesades. Reconec que no sé molt bé on el posaré, però que no el vull tenir oblidat més temps.
Mentre, l'aroma de Hammond continua, però no sembla passar res. Em té preocupat. Se m'acaba el temps.

*****

Almenys, fa uns dies vaig completar la segona lletra que porto del "1980", "Rates sobre ADN". Vull tornar-m'hi a posar, aquests darrers dos mesos he tingut massa distraccions i he perdut completament l'empenta. I no vull arribar a final d'any sense haver tret almenys dos discos. Tot depèn de com em vagi a partir de mitjans de juliol. La voluntat hi és. Per favor, que ningú no em pari...