Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dimarts, de febrer 05, 2013

Miscel·lània de discos

Avui la cosa anirà de discos d'altres. En primer lloc parlarem de The Primrose League. No, no és el moviment conservador, sinó un aparent grup d'estudi del que no n'he trobat cap disc a Amazon i que bé pot ser un grup sense discogràfica que ha posat els seus tres discos per descarregar aquí: http://primroseleaguemusic.blogspot.com.es/p/album-downloads.html. Els seus tres àlbums serien "Stigmata Playing Up Again", "Letters To Cyril Connolly" i "Havoc Monk Unseen". El seu autor intel·lectual: Daniel Earwicker. Els temes funcionen a base d'entortolligar diferents línies de guitarra (tres guitarres, entre elles una Rick de 12 amb toasters) i de baix (també un Rick), amb una bateria que sol complicar encara més el ritme. Tant rítmicament com harmònica, les sorpreses són continues. El so és força brillant, i la producció és magistral. Si no l'ha descobert ningú, no sé a què esperen les discogràfiques. Encara no ho he escoltat tot, però tot el que porto escoltat és excel·lent. Si llegiu aquest post, escolteu la seva música (i lletra: la de "Watchtower" és literatura en estat pur) i difoneu-la. Que corri la noticia. Per cert, de cada tema també n'hi ha video a YouTube.

*****

L'altre disc a comentar ja el vaig escoltar (comprat en mp3 a Amazon, única vegada que ho he fet) a finals de l'any passat: “Music for Heavenly Bodies”, de Paul Tanner, Andre Montero and his Orchestra, i arranjat per Warren Backer. És un disc curiós, força agradable de sentir, però el que el fa important històricament és que és el primer disc on sona l'anomenat Electro-Theremin, un aparell interpretat per Paul Tanner i construït per Bob Whitsell el 1958 (va acabar de ser construït la nit abans de la sessió). Paul Tanner va tenir-ne la idea quan, com a trombonista, va participar en una sessió on es va tocar un Theremin, i es va fixar en com n'era de difícil de tocar. L'Electro-Theremin aconseguia un so similar, però prescindint de les antenes i substituïnt-les per una resistència i un contacte, fent efectivament més fàcil controlar l'afinació i els staccatos. I, sí, aquest va ser exactament el mateix instrument, físic, que el 1966 va fer el riff de “Good Vibrations” dels Beach Boys. Tornant a “Music...”, la valoració que se'n faci dependrà de què s'hi busqui. Va ser projectat com un àlbum de “música espacial”, i un es pot preguntar si fer un àlbum de standards amb orquestra és la manera més adequada d'aconseguir-ho (aquí, l'Electro-Theremin seria l'únic element prou avantguardista com per a justificar l'àlbum). Però si l'escoltem només com a àlbum de standards “easy listening” d'una determinada època (va ser gravat el 1958 i editat l'any següent a Omega; els mp3 estan trets del vinil original), la veritat és que és prou correcte, amb bon so, uns arranjaments cuidats, més l'element de l'Electro-Theremin que sona prou atractiu (l'únic error és un passatge de congues no prou precís). En el fons, tot es redueix a si un se sent prou còmode amb aquesta mena de propostes “jazz-pop” d'una altra era (jo m'hi sento), i crec prou eloqüent assenyalar que el 1958, fins i tot per a llançaments aparentment rutinaris com aquest, els productors es prenien la molèstia de llogar un arranjador i una orquestra. Això ens hauria de fer pensar. (Per cert, per què a Amazon han hagut d'associar el disc a una imatge d'una estàtua neoclàssica quan la portada original ja estava prou bé?)