Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dimarts, de febrer 26, 2013

Entrevistes 2013, 4.

Avui ens arriba aquesta entrevista amb en Ferran "frn" Baucells, antiga ànima de Tired Hippo, nova ànima de Ran Ran Ran, que té moltíssimes coses noves a comentar-nos, en una entrevista que vé, com dirien a USA, "cram packed with info".

1. Aquest any passat els Tired Hippo se n'han anat a dormir, reemplaçats per Ran Ran Ran. Per què?
Penso que era el moment de fer un canvi, portàvem molts anys amb Tired Hippo, canvis en la formació, en l'idioma, sense voler dir que això sigui dolent sí necessitava donar-li un descans als Tired Hippo i donar forma a un nou repertori.

2. Defineix Ran Ran Ran.
Em costa ser jo el que ho defineixi, la veritat, prefereixo que sigui cadascú el que, si li ve de gust, escolti i opini.

3. El nou disc es dirà 'Més brots', algun motiu especial?
Bé, la veritat és que sí que hi ha motiu, i més d'un. És el segon tema del disc, que parla sobre un Baucells (germà del meu besavi) del segle XIX que va escriure llibres de poesia, a més de publicar revistes relacionades amb el moviment obrer de l'època. Ho vaig descobrir l'any passat i em va semblar interessant, un dels seus llibres es diu 'Brots' i d'aquí en va sortir la cançó, el títol i la idea del disseny del disc, treball del José Luis Algar. També em sembla bonica la idea de titular 'Més Brots' la nova col.lecció de cançons amb Ran Ran Ran.

4. Al concert inicial de Ran Ran Ran al Rovell de l'Ou us vam veure experimentant amb un munt d'electrònica avançada i fins i tot una "sortida percussiva de l'escenari" per part del Jordi. Això contrasta força amb l'estil "despullat i bàsic" característic de Tired Hippo. Què ens pots dir al respecte?
Va ser un molt bon concert, pel lloc i els que ens hi vam reunir, el debut de Ran Ran Ran! Per primer cop vaig utilitzar un pedal looper i un ipad des d'on llençar sons i bases. Ens agradaria continuar aquest camí, tot i que em costa trobar temps per buscar concerts. És una sort tocar amb el Jordi Farreras perquè és molt receptiu en aquest aspecte, va ser molt divertit el que comentes del concert del Rovell a la cançó 'Gernació'. Definitivament, intentarem seguir per aquesta via.

5. Per a gravar el primer disc de Ran Ran Ran has visitat un cop més l'estudi dels Gúdar. Què hi buscaves? Ho has trobat?
Hem gravat a l'estudi dels Gúdar amb l'Albert perquè volia una primera gravació de Ran Ran Ran en estudi i allunyar-me de l'autoproducció dels darrers dos anys de Tired Hippo, a més, m'atrau molt la forma de composar de Gúdar, fugint dels cànons del pop per crear uns temes que em semblen molt vius. Només enviar-li les demos dels temes em va fer unes suggerències sobre les cançons que li van donar molt més sentit al conjunt i posar una mica més de distància del que havia fet anteriorment. Així que, ara escolta 'L'altra cançó del miratge' per exemple i penso que vaig encertar plenament en la decisió.

6. Quines coses hi has provat? N'hi ha alguna que pensis que pot definir "d'una vegada per totes" l'estil de Ran Ran Ran o que almenys sembli marcar un possible rumb?
La novetat principal és l'utilització de sintes i programes per generar sons, la guitarra segueix sent l'eix principal dels temes, però aquest intent d'aprofitar una mica més la tecnologia podria ser el tret distintiu, sobre tot respecte els meus treballs anteriors, això i treballar l'estructura dels temes com mai havia fet amb l'ajuda de l'Albert.

7. Hi haurà gravacions de Ran Ran Ran "produïdes per Ferran Baucells" en un futur?
Està genial comptar amb l'Albert com a productor i col.laborador, m'agradaria treure algun treball més aquest any i si pot ser amb ell millor!

8. Sóc "punyetero": amb el canvi de grup, veus alguna possible via o manera per a donar a la música de Ferran Baucells la difusió pública que personalment penso que es mereix?
Merci Lluis! Espero que els nous temes no et decepcionin. Llàstima que no hi hagi més gent que pensi com tu. Segur que amb Ran Ran Ran m'agradaria arribar a més gent, però també entenc que potser exigeix una dedicació tant a nivell de composició com de promoció que la veritat em sembla molt difícil d'aconseguir. Per tant, treurem els temes i intentarem fer el màxim de promo que puguem!

9. Quina és la teva actitud davant d'internet? I de la música en suport físic?
És innegable que ho ha canviat tot i m'entristeix una mica la decadència que viu el suport físic, més pel vinil que pel cd, però sobretot pel concepte de disc com a obra, ja el cd li va donar el primer cop al perdre les 'cares', abans hi havia un inici de la cara A i s'havia de treballar un final per aquella cara i girar el disc i normalment sempre trobaves algun tema especial a l'inici de la segona i no diguem al final del disc per tancar-lo, això és el que s'ha perdut. Respecte a la pregunta afegiria que hi ha eines molt interessants per internet i es tracta d'intentar aprofitar-les.

10. Quina gent destacaries del teu entorn musical en aquests moments?
Afortunadament, molts noms! L'ep de Tirana de l'any passat és una petita joia. Tinc ganes de sentir els nous treballs de Algar, L'exèrcit d'Islàndia (que ja ha sortit i destacaria 'El millor de cada casa') i Gúdar (que amb cada tema nou creixen moltíssim). Destacar també l'energia de Le clotet avec garces o The Missing Leech i també espero més concerts i temes de Lluis Paloma & els visitants.

11. I qui destacaries de l'escena més "professional" (o dels teus "titos"), també en aquests moments?
Estic una mica desconectat de l'escena professional, l'any passat vaig descobrir The low anthem i encara estic enganxat als dos discos que tinc d'ells i a més et recomenaria els darrers treballs del tito dylan i dels yo la tengo, els meus clàssics!

12. Tornant a TH, curiosament van quedar alguns projectes al calaix, gravacions que per algun motiu no van passar el sedàs i que certament ja no té massa sentit editar. Ens les pots comentar? Teva és l'última paraula.
Bàsicament van quedar dos projectes al calaix com tú dius, una col.lecció d'outtakes i versions que vam fer amb tú i un disc, 'Bedroom tapes' que vam gravar amb el Miguel Ballester. La veritat és que potser aviat hi haurà novetats en els dos projectes, veurem, veurem...

13. El que sí que va sortir va ser "Friends Of Tired Hippo", un disc de tribut que en general va sorprendre pel bon nivell exhibit per totes les propostes incloses, un bon final per a TH. Què ens en pots comentar?
Puc dir que va ser una feina molt gratificant. Va ser una sort que el Jordi Ibàńez i tú em convencessiu de engegar el disc, i la resposta dels músics aŀlucinant, no en voldria destacar cap especialment per destacar-los a tots! El resultat, un disc variat d'escolta plenament recomenable.

14. Quins projectes tens entre mans per al futur més immediat? I quins noms propis hi "sonen " més?
Arrodonir el debut de Ran Ran Ran, fer-ne una mica de promo (un video estaria genial) i buscar alguns concerts per presentar-lo són els plans més immediats. A més, seguir escivint temes nous. I no estaria gens malament engegar el projecte de Paloma, Ibañez & Baucells (PIB) que hem començat a esbossar.