Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

divendres, de febrer 08, 2013

Insider music

Avui parlaré de tres discos amb una relació directa amb mi i que engruixeixen una certa quantitat de discos notables fets sense el suport de la indústria i que no està clar que mai vagin a ser publicats comercialment, tot i que ho mereixerien. No en parlaré amb un detall increïble perquè aviat els seus autors ens en parlaran en una sèrie d'entrevistes que els estic fent per a ser publicades en aquest mateix blog (i, clar, no vull duplicar continguts).
El primer disc del que parlaré (i del que ho faré més in extenso) és "El regne mineral", el recentíssim primer disc de L'Exèrcit d'Islàndia, que podeu escoltar aquí: http://lexercitdislandia.bandcamp.com/album/el-regne-mineral-2. Vuit temes que resumeixen i tanquen la primera etapa d'aquest grup terrassenc sorgit de les cendres de To Be Continued. Cançons pop convencionals, que a estones sonen properes al rock català però que tenen prou qualitat per a no desentonar al costat de propostes oficials com les de Manel, Mishima o Els Amics de les Arts. Hauria de ser un disc publicable i comercialitzable, per tant. En comparació amb els To Be, falta l'alè experimental (alè que sembla que els està retornant des de la filmació d'"Último peón de reina"), i des d'un punt de vista personal he de dir que jo, que vaig sortir de To Be just quan anaven a refundar-se, no hagués estat més que un entrebanc per a la nova direcció que ells van prendre. Almenys, les cançons aquí recollides estan gravades amb un nivell tècnic força bo, i un avantatge de sentir-les en gravació (tenen un directe amb molt bona reputació) és que s'entenen bé les lletres, un dels seus punts forts. Com he dit més amunt, aviat ells mateixos ens ho explicaran.
El segon disc d'avui és, en canvi, un disc inèdit que he tingut la sort de poder sentir però que només coneixem uns quants insiders: les "bedroom tapes" de Tired Hippo. Començades a gravar el 2007 i avortades aleshores per l'avaria d'un disc dur, el Ferran Baucells i el Miguel les van reprendre més o menys a la vegada que el primer estava gravant amb mi el "petit complot". De fet, les "bedroom" havien de seguir al "complot" de manera força immediata. Però no van sortir. Suposo que el mateix Ferran ens en farà cinc cèntims a l'entrevista que li estic fent. Tal com jo ho veig, les gravacions, força interessants en si mateixes, patien d'un so molt lo-fi que les feia semblar "rough mixes" d'un disc per acabar. Malgrat tot, els resultats eren prou bons. Des d'un punt de vista personal, puc haver contribuït a la història amb la producció impecable i preciosista del "complot". O potser no.
El tercer disc és el primer disc d'estudi (no comptant la maqueta "Cuando pasa lo peor") de José Luís Algar, produït per Pau Romero i gravat als estudis BeatGarden de Barcelona aquest passat 2012. Només l'he pogut sentir parcialment, i en format rough mixes, però puc assegurar que el disc és boníssim i comercial a la vegada. La mena de disc que tots voldríem sentir a la ràdio. Música que t'enganxa a la primera i que a la vegada resisteix moltes escoltes, un disc definitivament ben treballat. Però precisament per això tinc por: un disc així ja hauria d'haver trobat segell. I tant de bo el trobi. Però massa vegades he vist (fins i tot en pròpia carn) com allò que pel món és blanc, per a la indústria és negre. I no pot ser, almenys aquest disc ha de poder veure la llum, el públic té dret a escoltar-lo i delectar-s'hi. Tots els que pogueu, estigueu a l'aguaït.