Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dissabte, de juliol 20, 2019

Säj Det Med En Sång

Dimarts passat vaig acabar de muntar el meu segon llibre de fotografia. La criatura l’he titulada «Conspiracions a mitjanit», i és una segona part del meu primer llibre, «Terrassa i la llum», idèntica en tot a ell excepte pel detall conceptual de consistir íntegrament en fotografia nocturna, el que li dóna una atmosfera integrada que no tenia el primer llibre. A la vegada, conté una vintena de sobrants del primer llibre, però les fotos restants les vaig fer en tot just quatre sessions: una el 24 de febrer concert al final del concert de Ran Ran Ran i Salvatge a la Nova Jazz Cava i durant el meu eventual retorn a casa; dues el 24 i el 25 de juny passant per Can Parellada, Les Fonts i Can Roca/Zona Olímpica; i una final el 5 de juliol repetint fotos a Can Roca (me n’havien quedat de borroses la primera vegada) i llavors anant a l’Estació del Nord i a la recta entre la plaça Lluís Companys i el Mercat de la Independència. Més un parell de sessions a casa per a triar fotografies i muntar el llibre amb una clara atenció a la seva continuïtat. Un llibre ràpid, concís i inspirat.
Queden uns pocs sobrants diürns en B/N més una carpeta amb fotos de persones. Segurament els empraré en exposicions que vagin sortint. De moment, ja he ajustat la meva càmera per a fotografia en color a 400 ASA. I vull fotografiar de dia. I penso en fer sortides a poblacions properes. Realment, aquest «Conspiracions» em deixa obertes moltes possibilitats pel canvi, i cal aprofitar-les.
Al setembre els buscaré editor.

*****

Encara no puc donar moltes notícies sobre l’«Irving Park In The Dark». Tinc establert un ordre definitiu de cançons, a partir de les seves pistes de base. He de trobar el multipista instrumental de «Chile» i treure’n la intro experimental, que queda fatal. I em falta tota una feina d’assignar lletres existents a les seves pistes de base, i llavors aprovar algunes lletres i reescriure’n d’altres, doncs veig certa abundància de lletres que no signifiquen exactament res. I jo ho puc fer millor.
Suposo que no em posaré veritablement literari fins aproximadament el cinc d’agost. Miraré de tenir les espatlles cobertes per a poder-m’hi dedicar. I posaré el mòbil en mode avió...

*****

Provaré de fer l’experiment amb l’afinació Stratosphere. El veig factible.
Per la resta, he decidit reduir moltíssim la llista d’equips pendents, i reduir-la a poques coses i que valguin com a màxim 500€ i sovint molt menys. N’estic fart de les grans quantitats, i l’any que ve vull començar a viure tranquil, amb la dura feina de compra ja al darrere. Em queden: 1) pastilles per a la Strato XII (tipus Texas Specials: les pastilles japoneses d’origen es barallen entre la «fritanga» d’aguts i l’excés de greus i demanen a crits la jubilació) i l’Epi Riviera (un parell de Seymour Duncans Seth Lovers i tinc un guitarró, les pastilles actuals sonen adequades però una mica mats); 2) m’oblido de micròfons molt cars i compraria només un micro Warm Audio WA87, quasi un U87ai una mica més brillant per un preu raonable i tampoc no necessito res molt «hallen» en no tenir espai per a grans microfonies, fins i tot es pot considerar una compra opcional; 3) si calgués, una taula de mescles Behringer com la que tinc però amb més canals, sempre mirant de no gastar molt; i 4) un últim instrument que m’agradaria provar és la guitarra portuguesa, i en puc trobar a internet d’econòmiques per 250€, amb el que no em trinxaria cap gran pla; i 5) pivots de bronze per a les Yamaha acústiques (divuit pivots en total).
M’oblido del micro Neumann TLM 107 (massa car per a l’ús que li arribaré a donar), del previ Focusrite ISA Two (no deixa de ser car per a una funció que no deixo de poder cobrir prou bé amb els previs que ja tinc disponibles) i del segon Yamaha MODX6 (aquest darrer no em cal, doncs al setembre duré el Yamaha mm6 al local enlloc del Yamaha PSR-E413 «petardero» que hi tinc, i crec que per a tocar el piano i alguns sons d’orgue en tinc de sobres i és un teclat que ja tinc).
I fora d’això, quatre partitures: «Einstein on the Beach» de Philip Glass, i «Music for 18 Musicians», «Drumming» i «Six Pianos» de Steve Reich. Quasi estic de llibres i discos, també. I potser pugui tancar tots els temes per l’hivern que ve. I a pagar.
Tot i que m’espera una tardor molt dura econòmicament.

*****

Queda el tema de la casa. Ara mateix, sota el sistema polític, immobiliari i bancari espanyol, comprar casa és un impossible. Per a tothom. És un sistema orientat a quedar-se sense clients i vendre-s’ho tot entre bancs i fons voltors i bancs i fons voltors i així fins a l’infinit, sense que les cases arribin mai a un destinatari final. Gent sense casa i cases sense gent. En fi, he decidit que l’hivern que ve, espero que ja amb molt deute de l’estudi ja netejat i a la fi amb una mica de calma econòmica, buscaré un assessor o gestor per a entrevistar-me amb ell i buscar on demanar un crèdit que abasti la compra d’una casa tan barata com pugui trobar, més el que degui aleshores al meu banc (que vull abandonar, no em van voler concedir una hipoteca i el seu comportament polític és pèssim) i a la meva mare. De fet, una possibilitat per la que penso preguntar és la de demanar un crèdit a l’estranger. Un banc amb voluntat real de servei als seus clients, i que a més no faci cap cas de les estúpides recomanacions del Banco de España ideades per un personatge tan sinistre com Luís de Guindos i que són a l’arrel mateixa del problema creditici que ens manté sense llar a desenes de milions de persones (màxim 80% del valor de l’habitatge, i el 20% restant més impostos i paperassa és tan gran que ningú no pot: el sistema incompetent perfecte). En tot cas, suposo que algú m’hauria de fer la gestió des d’aquí... En fi, serà fer preguntes, donar dades i, en resum, fer-me assessorar per a, amb una mica de bona sort, aconseguir un lloc on viure i una situació de pagament mensual raonable durant vint o vint-i-cinc anys. I un cop amb una casa, tindria un refugi. Un lloc on fos exclusivament jo qui tingués la darrera paraula. No sabeu com em frustra i em fot la salut mental enlaire el dependre de gent que no m’entén i estar en una perpètua situació de poc espai i de provisionalitat.

*****

Política? Tot el lamentable show de la Diputació entre JxC i el PSC, més ERC decidida a votar a Sánchez El Totalitari Del 155, la meva sortida de l’ANC per la seva inacció política i el seu reaccionarisme cultural, i un sentiment generalitzat de decepció. Vull mobilitzar-me, i no tinc clar que l’Onze ho pugui fer com voldria (la Plaça Espanya de Barcelona l’evitaré de totes totes, estic fart de fer el préssec).
L’única part bona és que Espanya va desbocada cap al desastre, una barreja dels dogmes de la superioritat castellana i de la Unidad de España, per una banda, i del descontrolat deute exterior d’Espanya combinat amb la corrupció generalitzada i el caos laboral, immobiliari i bancari que ha arruïnat les biografies de desenes de milions de persones. El mostre està totalment podrit i en vies de descomposició, totalment purulenta i impossible d’ignorar, especialment a nivell de cancelleries. Això sí, Espanya vol morir matant perquè mai no ha entès les paraules Democràcia i Negociació, només entén la derrota militar total i venjativa. I això significa crear-se milions d’enemics innecessàriament i sotmet a la política i a la població a unes tensions tals que la ruptura d’Espanya és inevitable i només qüestió de temps, sense que ningú no ho pugui aturar ja. Tres esdeveniments han marcat un punt de no retorn: el 17A i tot el pla frustrat de Soraya Sáenz de Santamaría per a cometre tres grans atemptats a Catalunya amb milers de morts, declarar l’alerta 5 i ordenar a l’ejército ocupar militarment Catalunya amb vistes a impedir el referèndum (sí, matar a milers de persones per a preservar la Unidad de España que ni ells saben per a què serveix: tots ells són psicòpates molt perillosos, incloent a Sánchez), la increïble violència policial a Catalunya l’1 d’Octubre (dirigida a intentar matar gent i a fer que el referèndum no fos homologable internacionalment, un senyal de pànic i n’han vingut molts més després), i tot el combinat d’empresonament d’innocents/155 que ja no se n’ha anat/judici-farsa venjatiu i totalment il·legal. Afegiu-hi el discurs d’El Preparao del 3-O, i la ruptura ja s’ha produït, no havent-se consumat pels errors i la divisió d’ERC «la iberista i monàrquica» primàriament, però també d’una CUP que no ha estat en absolut a l’alçada quan ha tocat, i finalment d’uns JxC tenallats per l’enfrontament entre puigdemontistes i pascalistes amb desastroses conseqüències a la Diputació, definitivament en mans del PSC i amb Neus Munté votant la candidata del PSC. De pena. El 30 de gener de 2018 s’havien d’haver convocat eleccions immediatament. En canvi, portem un any i mig de pallús, és a dir de Torra, i Miquel Buch és el Conseller d’Interior somniat per Madrid, donant poder al sector d’ex-GC i ex-PN dins de Mossos i llançant la Brimo contra els manifestants independentistes mentre protegeix a ultradretans espanyolistes diversos. És la Generalitat del 155. Quines ganes que tinc d’enviar-los entre tots a casa i que els bàndols quedin totalment clarificats per a l’últim acte.
En tot cas, recordem els conceptes de «totalitarisme invertit» i de «democràcia fugissera» formulats pel politòleg nord-americà Sheldon Wolin i dels que darrerament parlo molt. I com el primer concepte té el seu hàbitat natural en els grans estats centralistes, on una ideologia d’estat s’estén a la formulació d’una gran capital «quilòmetre zero» amb molt d’ego, la imposició d’una llengua única i el govern contra els governats amb l’única finalitat de l’autoperpetuació de l’estat. Tot això fa que calgui plantejar referèndums sobre la dissolució de l’estat a tots aquests estats, doncs no hi ha cap altra solució pacífica a uns estats inútils, inadaptats, inadaptables i que només són una nosa que ni fa ni deixa fer, amb el que tots els problemes s’enquisten, es podreixen i generen nous problemes al seu voltant, problemes que només poden ser resolts i desaparèixer amb la desaparició total i irreversible de l’estat centralista.
De fet, sense supremacisme castellà i sense dogma de la Unidad de España mai no hi hauria hagut independentisme, i Espanya hauria seguit unida en la seva diversitat per temps llarg i indefinit. Així que a Madrid són simplement estúpids i captapats. No en puc pensar res més. Mentre, són més que probables noves estatals al novembre, les quartes en quatre anys plens de mocions de censura, governs interins allargats en el temps, paràlisi política, inestabilitat total, i la nul·la voluntat d’admetre que el «problema català» és estrictament polític i només es pot resoldre políticament, és a dir, amb un referèndum vinculant d’autodeterminació per a Catalunya reconegut i supervisat pels altres estats de la UE. Qualsevol altra cosa serà fer-se trampes al Solitari.

*****

El tema del pla polític de país pel qual una elit tancada de mediàtics controlada des d’uns pocs despatxos polítics i empresarials ho fa tot al nostre país mentre els altres hem de callar i fer de claca l’he comentat sovint per aquí. Pel que avui només afegiré que el seu reaccionari vessant cultural està causant que tota la generació de músics catalans nascuts entre 1975 i 1980 estigui plegant davant la impossibilitat de ni tan sols poder començar. I ho estan fent sense haver pogut llegar pràcticament cap disc oficial a una discografia de música catalana que a efectes pràctics va morir el 1985 i ara només fa que acumular ferralla de festa major, rock català cutre, música cumbaià i la decadència de les velles glòries dels 1970. Alguna aportació hi ha hagut per part de Lídia Pujol, Miquel Gil, Antònia Font, Ran Ran Ran, Els Pets i Adrià Puntí. Però tots ells es veuen afectats d’una manera o altra pel caos induït des dels despatxos. I el que s’emet per les emissores de la CCMA, basat en la quota del 25%, és simplement inescoltable, impresentable, indefensable i de vergonya aliena.
A la vegada, tot això només es pot canviar si entres a l’elit de mediàtics. I ja he decidit treballar tot l’agost per a, al setembre, intentar un nou assalt al Palau d’Hivern, i aquest cop multibanda. Com sigui, me n’he de sortir. I també he de garantir-me el futur, sobretot l’econòmic. No vull ser mai més el mort de gana que m’ha condemnat a ser l’estat espanyol.