Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dilluns, de juny 24, 2019

End of thinking

Havia pensat aquests dies de canviar el meu projecte d’adquirir en un futur un interface M-Audio M-Track Eight per l’adquisició del baratíssim interface Behringer UMC1820. Però m’ho he pensat bé, i abandono ambdós plans. Simplement m’he adonat que la meva decisió de connectar els meus dos multiefectes de rack al Focusrite Scarlett no té sentit des d’un punt de vista pràctic, doncs necessito poder afegir els seus efectes ja en gravació des de taula, i a més em vaig trobar amb molts problemes quan vaig voler processar pistes de Cubase amb processadors externs (els WA76 rebien senyal, però res no arribava de retorn a Cubase), amb el que sé que hauré de dedicar hores a trobar, amb calma, què falla, i deixar-ho ben ajustat, si pot ser de manera permanent. A més, alliberar connectors al Focusrite em permetria connectar-hi les sortides del meu previ Art MPA II. I si amb això no em cal un interface més, també són diners que no em cal gastar, en un moment on tinc algunes idees pel futur però totes necessitades d’una entrada de diners que encara no m’he pogut assegurar. En tot cas, aprofitaria el recablejar part de l’estudi per a treure l’Integra 7 del rack, posar-hi l’MPA II al seu lloc, deixar un rack impecable i ben connectat amb la taula i amb l’exterior -amb tots els cables extra necessaris-, i finalment connectar l’Integra 7 d’una manera extensiva, viable i usable (ara mateix no respon a res i no es pot sentir), de manera que tingui un estudi pràctic i fàcil de fer anar en allò possible. Ah, i posar a l’ordinador la targeta USB 3.0 de recanvi que ja fa setmaners que tinc! De veritat, entre la feinada que tinc i la nul·la funcionalitat que ara per ara té el nou estudi, em sento un imbècil. És com si ni tan sols no hagués estudiat encara a Crash, o com si no hagués enregistrat vuit discos, set dels quals de gran nivell i alts estàndards de producció.
I sí, confesso que si el «Feina2.0» no hagués rebut quasi atenció en absència d’»Automatic Day» o «Amsterdam», l’hagués retirat en algun moment entre 2012 i 2014 i l’hagués refós totalment, regravant-ne o millorant-ne les millors cançons per a treure’n tot el partit, i també treient-ne pistes de farciment com «Funeral», «Llàgrima viva» o «Tot el que s’ha perdut», o també «2000 mosquitos», que no és un farciment en absolut però que simplement no encaixa: és un àlbum compilat a tota pressa per a proveir material per a un concert amb el que no em deixaven viure, i simplement no funciona com a àlbum conjunt, amb fins i tot el títol definitiu essent estrany, i la producció el simple resultat de la pressa i la manca de mitjans i d’estudi pròpiament dit. Això sí, hi ha unes poques coses que funcionen i que he de dir amb total sinceritat: les dues primeres cançons, «Automatic Day» i «Amsterdam», molt ben produïdes, no només són les meves cançons més populars amb diferència, sinó que constitueixen el millor i més efectiu inici d’àlbum que hagi fet mai, amb diferència; en el fons, «existeixen» les versions bones de temes com «Shea Stadium» o «Hotel Renaissance», i són les versions que en fem en directe amb Els Visitants, amb una energia i un acabat que no m’hagués pogut ni imaginar quan en vaig enregistrar les versions originals d’estudi; i el «Feina 2.0», malgrat els seus greus problemes, sona a glòria quan el comparem amb el seu remot origen, l’avortat i malaguanyat «Busco Feina/Accident» de 2006 que sembla compost, gravat i mesclat per una panda de borratxos sords tonals, i que aquestsdarrers anys he intentat convertir en gravacions professionals i amb cara i ulls, amb molt poc èxit («Down Down Blues» és l’afortunada excepció que a la fi ha aconseguit arribar a port des de tan avall com la Fossa de les Marianes).

I ara tindré un «Charleston» que serà un altre «Feina 2.0». Però almenys aquest cop la producció serà tot el professional que toca. S’acabarà al juliol. I tampoc no tinc tan clar que tingui farciment...

*****

Dilluns i dimecres d’aquesta setmana Els Visitants hem fet dos assaigs a El Vapor de la Casa de la Música de Terrassa. N’hem sortit satisfets i amb les piles carregades. Després d’una primavera intensa, la tardor serà potent i vull rebre-la com cal: amb noves cançons originals pel grup. I el Xavi també compon...

*****

Apart d’allò mencionat (Fender Telecaster i Neumann TLM 107), en algun moment miraré de fer-me amb la guitarra de doble màstil més barata que pugui localitzar, per a un experiment: afinació Stratosphere. A veure si em resulta massa difícil o si hi puc fer alguna bestiesa. No corre pressa.

*****

Ahir em vaig posar en feina amb això del llibre de contes. I resulta que en faig dos: un de dramàtic (que necessita de molt treball) i un de còmic (que sorpresivament està molt més avançat). En fi, serà un estiu d’escriure i de llegir. Gravar, molt poc. Reconec que em té baix d’ànims.

*****

He decidit sortir-me de l’ANC. No acaben de fer res quan haurien d’estar més actius que mai. I reconec que les nostres polítiques culturals són diametralment oposades. Així que no té sentit seguir allà dins.

*****

¿Por qué tantas mujeres están eligiendo quedarse solteras? 1) Generalización de que los hombres són unos ogros. Y algunos lo són, y hacen mucho daño a mujeres y al resto de los hombres. Pero los que no lo són se encuentran en la terrible posición de ser rechazados siempre, y eso genera sentimientos de inseguridad, inferioridad y necesidad de autoprotegerse; 2) hipersexualización. Mujeres y hombres han pasado a importar sólo como objetos sexuales. Sin sentimientos. Sin respeto. Incluso en las apps "de ligue" nadie busca a un/a compañer@ para toda la vida, sólo sexo de una noche. Sólo importa el propio ego. Millones de personas van a terminar desesperadamente solas por pura inmadurez; 3) muchas mujeres interpretan feminismo como "hembrismo", lo que es machismo al revés. El feminismo lo tiene todo bueno y tiene mucho que ofrecer. El hembrismo no deja de ser una fábrica de egos paranoicos, y al final, como con el machismo, es toda la sociedad la que paga un precio terrible; 4) encima, todo el mundo miente. Innecesariamente. Hay unos patrones sociales demasiado difíciles de alcanzar y que todo el mundo se siente obligado a cumplir. Y encima, la TV nos dice que está prohibido envejecer. Esto no es ni normal ni medio normal, y el resultado es una completa disociación entre la necesidad de ser fuertes y guapos y el hecho de que somos vulnerables por naturaleza. Resultado? Se juega al escondite con un@ mism@; 5) de manera que vamos a una sociedad de gente condenada a sentirse sola y miserable porque nunca ha querido aprender a amar y nunca ha querido admitir lo vulnerable que es. Y es bueno admitirse vulnerable. Y, a veces, dos personas vulnerables pueden descubrir que juntas tienen un motivo para vivir y para enfrentarse al mundo. Encontrar pareja es bueno. Si tan sólo la gente se lo admitiese a sí misma...