Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dilluns, d’abril 09, 2018

Johnny 99

I Puigdemont. I Trapero. Només espero que aviat el tinglado espanyol se'n vagi a terra: a ulls estrangers ja ho està fent. No trobarem a faltar Espanya.
Això sí, encara no entenc què fan al Parlament. És molt avorrit.

*****

He consultat amb el banc com finançar un pis de màx. 40.000€. Ha de ser hipoteca, i es pot estudiar de fer-la al 100%, però he de disposar de 6.500€ per les despeses. Són diners, la veritat. Però reconec que em pensava que serien 12.000. Així que aquest 2018, l'any de pagar crèdits, serà també l'any de mirar com posar-me a to i a més reunir tots aquests diners. Sigui com sigui, m'he de poder plantar a gener-febrer de 2019 en condicions. I llavors mirar si puc fer el pas, que em cal moltíssim. Serà l'any dels concursos...

*****

El "Harbingers" està tenint una bona acollida. M'agrada. En total, una trilogia de discos instrumentals amb bons resultats.
El següent, això sí, ha de ser cantat. Això ja em costarà més.

*****

El passat 2 d'abril vaig gravar noves veus per a les pistes 1 i 15 d'Himnes. No sé quan ho podré continuar.

*****

Diumenge 8 al vespre em van fallar les cames a l'estació de Terrassa Rambla, tornant de veure "Attila" de Verdi al Liceu (una gran nit), i ara escric amb els peus embenats per esguinç. Seran unes vacances de deu dies, que encara no sé fins on em rendiran. De moment he començat una biografia de Bruce Springsteen que tenia voltant (amb una infància i adolescència duríssimes, vagi des d'aquí tot el meu reconeixement). I després aniré a per la seva autobiografia, que tinc en anglès i que em diuen que és molt bona. Però tinc una pregunta: fa servir pedals Boss?

*****

A la vegada, la rondalla del matí està ja tranquil·lament difunta. Hi havia dos projectes allà dins, i portàvem temps sense avançar. En fi, quan estigui bé aniré allà a recuperar un ampli que hi tinc i tornar la clau de l'armari. Almenys el grup Harmonia continua, i fem concerts. No té res a veure amb la meva obra més creativa, però almenys m'ha servit per entrar en contacte amb un repertori que abans menystenia. I crec que aviat tornaré a ser segon baixista en el grup... He descobert que m'agrada tocar el baix, i que hi tinc un toc personal i únic. Vull perseverar-hi.

*****

L'abril de 1995 vaig comprar-me el "Bleach" de Nirvana, i em va impactar moltíssim. Tant, que el 27 de juny següent em vaig comprar una elèctrica Encore "SSH" de tipus Stratocaster. En pocs dies l'Òscar Roig em va regalar una acústica seva que ell no feia servir per res i que li havia fet un luthier, segurament en algun moment dels anys setanta. No conservo cap de les dues, les meves dues primeres guitarres.
La Encore, malgrat que el 1995 em semblava un somni, era molt problemàtica. El selector de pastilles es desajustava cada un cert temps i havia d'obrir la guitarra per a arreglar-lo. El vibrato em desafinava la guitarra, i això que era una còpia del d'una Strato de veritat. A la vegada que el pont em petava les cordes (no hi ajudava que per a obtenir distorsió hagués de passar el seu senyal per la gravadora de cassette saturada i tocar molt dur, a joc de cordes cada setmana). Les clavilles eren dolentes. Sonava a "damn cheap banjo". I a més hi vaig fer tots els experiments possibles amb l'acció i l'alçada de les pastilles, que per a sonar prou fort havien d'estar molt altes, el que va fer que no sonés mai afinada degut al "string pull" magnètic. De fet, les alçades de les pastilles van acabar determinades pel meu gust per emprar les de màstil i centre com a "trasts" per a sons superaguts i tocar com els Sonic Youth. Normal que el 2007 li comprés la Casio a l'Òscar, no era perfecta però era una millora (i ara, tunejada, és un gran instrument, potser el més personal que tinc). Ambdúes van sonar una temporada a través d'un ampli Crate defectuós que mai no va funcionar bé i que ja no existeix.
L'acústica, al seu torn, era una guitarra a l'estil "petite bouche" de les Maccaferri emprades per Django Reinhardt. Li vaig haver de posar cordes i celleta només començar (això, amb els meus nuls coneixements de lutheria, va conduir a una acció altíssima). El cas és que el luthier que la va fer no era ni de bon tros el que la seva fama indicava, i la guitarra va resultar un desastre. El so era mat, acartronat i sense greus, encara que potent. El diapasó estava esquerdat. Hi havia defectes d'acabat per tot arreu. A sobre, al cap de poc va rebre un cop accidental i es va esquerdar per darrera, amb jo intentant una reparació amb enganxador Imedio que no va sol·lucionar gran cosa. Almenys mereix menció com la meva primera acústica, com la guitarra on vaig compondre les línies mestres dels "Misticismes" i dels "Marcianitos", i com la guitarra que se sent en algunes mescles molt primerenques del "Corrupció", disc on hagués acabat sonant si no hagués comprat per casualitat la Samick de dotze cordes que hi vaig emprar (i que ja no tinc, havent patit una ruptura al claviller i, molts anys més tard, havent comprat la Fender Villager que li dóna mil voltes; la Samick me la vaig vendre).
Els seus finals van ser: la Encore la vaig vendre de segona mà i té segon propietari, amb el que almenys algú hi està aprenent com tocar la guitarra; l'acústica anònima ja ni la vaig vendre, simplement la vaig deixar al costat del container el novembre de l'any passat i no sé si algú la va agafar o dorm el son dels justos en algun abocador. Cap d'elles no era com per morir per ella, però reconec que són un bon record nostàlgic. Almenys van ser les guitarres amb les que vaig iniciar-me en l'instrument. I quan vaig estudiar a Crash, un dels meus companys em va donar un bon consell: tractar de sonar bé a pastilla neta o acústic, sense distorsió o efectes. Clar, al principi era molt desmoralitzador comprovar que malament sonava. Però avui en dia toco força bé en net (i amb millors guitarres i amplis), i faig servir poc els efectes (amb els meus preferits essent la compressió -en estudi- i el Univibe; faig poc ús de les distorsions, amb la meva favorita essent el Boss Blues Driver).