Sí,
som els periodistes de Tivizrí i tornem a casa d‘aquell experiment
estrany anomenat Patinet. Per si de cas, fem notar que ja hem fet
testament.
No.
Necessito un pis, però bancs i immobiliàries m‘ho han prohibit.
Així que aguanto sota una pressió enorme. Almenys he arribat a
tenir tot l‘equip, i ara ja dono per tancats tots els temes i a
tornar diners, que ja em convé. És un esforç que ja hauria acabat
fa molts anys si hagués cobrat una pensió normal. L‘estat
espanyol es pensa que amb una mica d‘almoina ja podrem viure.
Almenys puc dir que m‘autofinanço la meva carrera de
compositor/productor/enginyer de gravació. Completament independent.
Segur
que no et queda cap pendent?
Bé,
dos. Un és important i és l‘ordinador, quan s‘espatlli.
Recordeu que és de 2011, i n‘estic molt content, però tinc la
sensació que amb ell estic al temps de descompte. I l‘altre, per
més endavant, és una taula de mescles més gran i amb alguna funció
més, tot i que per l‘espai que tinc ara la taula que tinc ja em
permet fer força feina.
I
de les guitarres?
N‘hi
ha una, una Samick Flying V a la que més endavant li voldré posar
unes Seymour Duncan Seth Lover, cares però molt bones, que ja faig
servir a la meva Epiphone Dot Studio “Scarlett“ amb excel·lents
resultats. I hi ha dubte de si posar pastilles Fender Custom Shop a
una Ibanez Talman tipus Telecaster. Però són detalls menors i no
imprescindibles. Potser en algun moment llunyà aposti per una
guitarra electroacústica Recording King, però queda lluny. Vull
descansar.
On
vas estudiar enginyeria de gravació?
A
CRASH de Manresa. Tenien un programa molt comercial i vaig sortir-ne
amb una bona nebulosa al cap. Però ara estic agraït d‘haver-hi
passat, perquè tots aquells conceptes em van orientar molt quan vaig
començar a muntar-me l‘estudi circa 1999, i també m‘han
ajudat a treure-li el màxim partit al que no deixa de ser un home
studio amb les seves ambicions. Impossible anar a per taules
Neve, compressors Fairchild o Urei, o micròfons Neumann U-87. En tot
cas, sóc un tècnic, i considero que el meu avantatge sobre molts
dels músics del nostre país es deu precisament a això: un bon
coneixement del so i de la tècnica d‘estudi, i res de tonteries.
Quin
és el teu mètode?
El
meu mètode habitual parteix de crear una partitura electrònica amb
un editor de partitures, guardar-ne el resultat en un “MIDI file“,
que obro després amb una DAW, i llavors disparar els sons en un
sintetitzador via MIDI i regravar-ne el resultat en audio, pista per
pista, i mesclar el resultat. En aquest resultat també hi puc
incloure guitarres o baixos quan calgui. En tot cas, sempre mesclo
tota la base, i ja hi posaré veus en un altre multipista quan em
vagi bé. Finalment masteritzo el total. Dos detalls importants són
que, com que la meva reverb favorita és en un rack (el Zoom
RFX-2000, programa 01), solc gravar cada pista amb reverb. I que de
vegades edito trossos junts en plan “Good Vibrations“. També
experimento amb variacions de velocitat i amb la “marxa enrera“,
així com amb línies de retard. I he descobert que la meva veu sona
molt bé passada per flanger, cosa que en el futur faré moltíssim.
I
això també ho vas fer al teu primer disc?
Només
a “Dos Rellotges Fan Un Litre“ i gravant el MIDI via teclat.
També vaig emprar el seqüenciador d‘a bord dels meus Casios CTK
601-611 per a parts d‘“El Patinet...“ i de la “Torradora“.
Però tota la resta ho vaig tocar manualment, i culpo d‘haver
trigat tant amb aquell disc al fet d‘haver-lo de gravar manualment
i sense la maquinària adequada: primer amb una Fostex FD-8, i a
partir del 7 de juliol de 2001 vaig tenir ordinador, però havent
d‘aprendre-ho tot de nou i amb només una sortida MIDI no vaig
començar a aprofitar-ne les possibilitats fins a finals de 2002
(audio) i mitjans de 2004 (MIDI). De fet, els dos primers usos que
vaig fer del MIDI van ser els “Dos Rellotges“ (2004) i “Automatic
Day“ (2005). En tot cas, vaig haver de regravar moltes coses, doncs
al principi disposava de molt pocs instruments i alguns d‘ells eren
molt dolents.
Fas
servir sons molt complexos. Com els crees?
Mitjançant
capes de sons, una tècnica on el MIDI m‘ajuda molt. Dispares el
mateix MIDI amb sons diferents en pistes diferents, o en dos o tres
sintes diferents en la mateixa pista estéreo. I el resultat és un
so molt més complex i dens que si em limités a dir “un instrument
fa aixó, un altre fa això altre“ per separat. Una tècnica que
m‘agrada molt emprar consisteix a disparar mostres del mateix tipus
d‘instrument a dos o tres sintetitzadors de diferents marques,
distribuïts per l‘estéreo. Hi ha el risc de tenir problemes de
fase, i un tema que em reca és no disposar de botó d‘escolta mono
a la meva DAW. Però si es fa bé, és una manera de crear sons en
estéreo sense els problemes de passar una mostra mono per un chorus
lateralitzat. També he aplicat de vegades una tècnica semblant a
les bateries de kit, amb tres kits de bateria a la vegada, tot i que
s‘ha de fer amb tres sintes i vigilar igualment amb el tema de
fase, i aquí no panoramitzo. Finalment, també solc fer capes amb
els orgues, i aquí faig servir des d‘un Casio WK7500 fins a VST‘s
d‘orgues Farfisa Mini Compact.
Empres
equalització?
Sí.
Però m‘ha portat anys deixar de ser purista en aquest aspecte.
Abans l‘emprava només a la veu, per a que se m‘entenguessin més
les lletres. Ara és part indispensable quan vull intentar la tècnica
del “mur de so“, com al “1964“ o el “Biedroneczki“.
Dobles
la veu en diferents pistes?
Sí,
quasi sempre. I de vegades la comprimeixo amb un compressor analògic
(fins ara, l‘Alesis 3630, un compressor polèmic, però que ben
emprat fa la seva feina).
Què
en penses de l‘Univibe?
Que
és el meu efecte favorit per guitarra. Sempre sona bé.
Què
ens recomanaries per a aprendre a gravar?
Recomano
intentar gravar com als 1960. Recordeu que aleshores només
disposaven de cambres d‘eco, micròfons i gravadores de cinta. I
amb això es van arribar a crear sons increïbles. Gravar així et fa
pensar molt, i aprens. De fet, és important que les fonts sonores
sonin el millor possible, i això et fa treballar amb el músic,
l‘instrument i els micròfons abans de tornar a la taula de mescles
i posar-te a gravar. També és bona idea llegir com s‘han gravat
certs discos, perquè et dóna idees per intentar al teu estudi. I
sí, ara tot és molt fàcil, però és una molt bona idea no
aconformar-se amb posar quatre sons de sinte i una mica de reverb. Et
perds gran part de la diversió, i el teu públic ho nota. També
recomano llegir llibres en anglès sobre com gravar, i sobre com es
van gravar discos clàssics del rock. Dic el rock perquè els
enginyers de clàssica són massa conservadors i els he sentit discos
molt pobres per la part audio, obsedits com estan en la puresa
sonora. Els efectes han arribat per quedar-se.
Què
en penses de l‘autotune?
No
sé si té alguna possibilitat interessant que se‘ns estigui
passant a tots per alt, però el cert és que amb la utilitat que li
dóna la Indústria, simplement em posa molt nerviós: veus
robòtiques i sense res del que se suposa que fa gran a un cantant.
Si hi he experimentat? Alguna vegada, sí. Però no ha arribat mai a
un dels meus discos. Raó? El meu vibrato natural es fotia d‘hòsties
amb la manera de funcionar dels VST correctors que he provat, i el
resultat era inescoltable, era com sentir una alarma d‘un edifici.
Al final prefereixo regravar una pista vocal fins que quedi bé. I
sí, almenys faig “comping“: gravar diverses preses d‘una
mateixa part vocal i llavors sel·leccionar-ne i muntar junts els
millors trossos.
Fas
servir poc la guitarra...
Cert.
És una pura qüestió de manca d‘espai, no em puc deixar l‘equip
muntat per quan vulgui gravar, màxim un multiefectes BOSS ME-25 que tinc muntat però que he de reprogramar quasi per complet. Amb les
acústiques el mateix: quan les gravo ho faig via piezo. Tinc bons
micròfons, però muntar-los amb tan poc espai disponible és
directament impossible. És molt frustrant. Sobretot perquè he
millorat força a la guitarra, i m‘agradaria experimentar-hi.
Tampoc no trobo el meu pedal BOSS Blues Driver Waza Craft, la millor
disto de què disposo, i no voldria haver de gravar amb distorsions
pitjors, almenys no les guitarres principals.
Has
provat de gravar amb micròfons i amplificadors?
Almenys
un cop, en unes cançons del “1964“, amb el Twin-Amp. Va ser molt
interessant.
Què
tal et trobes amb els baixos elèctrics?
Molt
bé! No pretenc ser un virtuós, però el cert és que vaig tenir els
baixos aparcats durant molt temps perquè em tenia per un baixista
mediocre, fins que fa cosa d‘un any i mig vaig provar-ho i em vaig
adonar que totes les hores amb la guitarra m‘havien servit per ser
conscient de què estava fent, i ara hi ha contextos on toco el baix.
Per tocar per Terrassa, tinc el nivell.
Alguna
tècnica que tinguis pendent de provar?
Una
que vaig llegir en un dels llibres de Bobby Owsinski: una tècnica de
compressió de mescla en què el senyal de mescla es divideix, amb un
canal estéreo essent comprimit analògicament i un altre sense
comprimir, i llavors es mesclen. Això permet una presència màxima,
però conservant els transitoris. Potser ara sigui una tècnica
antiga, amb programes com Wavosaur permetent retallar la forma d‘ona
de manera molt efectiva, però no deixo d‘estar intrigat.
Finalment,
quins són els teus enginyers de gravació favorits?
El
meu gran tótem és en Geoff Emerick, l‘enginyer de gravació del
“Revolver“
i
el “Sgt.
Pepper“
dels
Beatles, així com de l‘“Odessey
and Oracle“
dels
Zombies i de l‘“Imperial
Bedroom“
de
l‘Elvis Costello. Era un gran amant de l‘experimentació àudio,
així com de no repetir-se, i més d‘un cop es va arriscar a que el
despatxessin de la feina perquè per a obtenir el so perfecte
necessitava fer coses força discutibles amb el material de gravació
del que disposava. Un altre enginyer molt bo és Michael B. Tretow,
l‘enginyer d‘ABBA i un factor decisiu en el bon so de la
discografia d‘aquest admirable grup. També m‘agrada molt el
treball de Stephen Barncard a l‘“If
I Could Only Remember My Name“ de David Crosby, increïblement net
i present per a 1971, i Eddie Kramer va fer una molt bona feina amb
els discos de Jimi Hendrix. Dels enginyers que van treballar amb els
Beach Boys, em quedo de lluny amb en Stephen Desper, clau en els
àlbums “Sunflower“
i “Surf‘s
Up“. I
no sé si Daniel Lanois és enginyer apart de productor, però admiro
el so que li ha tret a discos favorits meus de Bob Dylan i U2.
Equipament
de la Unitat Mòbil, novembre de 2017:
Micròfon
de condensador AKG C-3000.
Micròfon
de condensador ADK A-51 s Type IV.
Micròfon
de condensador Behringer B-1.
Previ
Behringer T-1953.
Rack
d'efectes Zoom RFX-2000.
Rack
d'efectes Behringer
Virtualizer Pro.
Compressor/Porta
Alesis 3630 analògic.
Compressor/Porta
Alesis 3632
analògic.
Compressor
DBX 266XS
analògic.
Auriculars,
Patch
bay Behringer Ultrapatch.
Amplificador
d‘auriculars Alto HPA6.
MOTU
Midi Time Piece.
Interface
Tascam US-16x08.
PC
clònic amb tarja de so Creative Soundblaster Fatal1ty
i gravadores
de CD/DVD.
Mescladora
Behringer
Xenyx X1832USB..
Midi
Thru Box M-Audio
Midisport 4x4.
Mòdul
sintetitzador Korg 05R/W.
Sintetitzadors
Casio CTK-601 i CTK-611, i
WK-7500.
Sintetitzadors
Yamaha DX-7 i
MM6.
Pedals
principals d‘efectes:
BOSS
ME-25
BOSS
ME-50
BOSS
Blues Driver Waza Craft
BOSS
Metal Zone
BOSS
CS-3
BOSS
FDR-1
Electro
Harmonix Ravish Sitar
Electro
Harmonix Big Muff Tone Wicker
ZOOM
G1X-N
Guitarres
i baixos, novembre de 2017:
Squier
VM Telecaster: Nashville
Squier
VM Jazzmaster: Pieholden
Fender
CIJ Stratocaster XII: Califòrnia
Fender
American Series Stratocaster: Antàrtica
Epiphone
Riviera: Mythbusters
Epiphone
Wildkat: Nothammer
Epiphone
Dot Studio: Scarlett
Gibson
Les Paul Studio: Schönbrun
Rickenbacker
330/12: Glendor
Hagstrom
Viking Deluxe 12: Searcher
Casio
MG-510: Crashbird
Älvian
335: Connecticut
Älvian
"SG" estéreo: Victòria
LAG
Arkane 100: Dimebag Darrell
Samick
Flying V: Fairchild
Ibanez
Talman 302 IV: Audiodelia
*****
Admira
Paloma: Pigeon
Acústica
Storm: Illinois
Fender
Villager XII: Windfall
Ashley:
Habanera
*****
Baix
Storm: Barstow
Baix
acústic Academy: Saint Louis
Fender
Jazz Bass Highway One: Sebastopol
Warriors
P-Bass: Pink Floyd
Höfner
500/1 Ignition: Beatle
També
tinc un parell de mandolines, una de les quals electrificada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada