Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dilluns, d’octubre 28, 2013

Entrevistes 2013, 13.

Potser aquesta sigui l'entrevista de la sèrie en la que més m'hi he implicat emocionalment. En Francesc "Quico" Palomar, membre fundador de La Fura dels Baus i actualment músic i pintor de talent, els atzars de la vida l'han apartat dels cercles on un pot esdevenir "mediàtic", sigui el que sigui el que aquesta paraula impliqui. Per tant, ell és un dels grans oblidats als que el món de la cultura del nostre país hauria de rescatar. Content de poder-vos-el presentar avui aquí.

1. Abans de parlar de música, què ens comentaries del teu vessant com a dibuixant i pintor?
De petit sempre m'havia agradat la fantasia, la història, els còmics i pintors experimentals,Dalí i similars, hiperrealisme i sobretot fantasia.
Les arts son complementaries i barrejables.
Sempre he pintat i dibuixat, el ser miop em deu haver influenciat a fer complicades miniaturitzacions.
A Barcelona la majoria de feines que hi havia eren de tractar amb gent: publicitats, vendes, a domicili... i enquestes.
Un dia se'm va ocórrer de fer imprimir un dibuix, per ensenyar-ne mes vaig dibuixar una cara feta de dibuixets ,un dels meus trets caracteristics...
al imprimir o, avui dia, fotocopiar aprofito per complicar els dibuixos i posar hi moltes coses...
Als anys 70 ,quant deien que venia la democràcia, els carrers eren festa de llibertat o ens ho semblava ,donçs anant pel carrer llocs on hi havia jovent, pubs , parcs , universitats... oferint un dibuix a preu super economic anava i encara vaig buscant me la vida.
He pintat en varies tècniques... he fet murals , etc.
Últimament aquarel·les petites per poder vendre a poc preu.
Tinc coses mes treballades que no porto pel carrer.
Ara m´hauria de lamentar del poc reconeixement pero preferiré parlar d´altres temes.

2. I del teu paper en la fundació de La Fura dels Baus?
Als anys 70 a Barcelona hi havia concerts i festivals on jo participava amb tribu, solíem ser un grup multitudinari. Jo em cuidava de disfresses i ninots, l'ármadura, una cabra, un elefant de goma... i de vegades feia sortir a ballar alguns components futurs de la Fura... eren xicots del meu poble, de vegades adornaven les meves actuacions, tenien inquietuts culturals i un dia em van dir que volien fer un grup de teatre...
Bàsicament influenciats pels Comediants i els seus espectacles-cercaviles...
A Barcelona vàrem actuar pel gòtic, les rambles,la rodona que hi ha al capdamunt de les rambles on hi ha el metro...
Després cercaviles als pobles, el carro i la mula... tot dins un ambient festiu i familiar.
jo en aquells moments estava amb l´idea de teatralitzar la musica, com Genesis o Jethro Tull, buscant vessant medieval romantico-còsmica... el gir punk-industrial.
Però els hi va anar be.

3. Molt sovint fas filmacions dels teus concerts. Tens alguna anècdota que ens en vulguis comentar? I algun video favorit?
Els videos que he fet son per veure la intenció. Cap no m'ha sortit massa be, he d´agrair al Martí Inglada de Reus els dos que m'ha fet per al youtube.

4. De moment comptes amb un CD de gravacions en viu. Tens pensat de fer un àlbum d'estudi en el futur?
Porto anys gravant algunes cançons en estudi amb el jairo moreno. Quants anys mes per acabar 12 cançons? No ho se...

5. Quina és la teva cançó favorita entre les que has escrit?
La primera "l´estel de canya", a l´estudi vaig afegir-li un tros per fer-la mes simpàtica.

6. Quan compons, a què li dónes més importància? Tens un "procés establert" per a compondre?
Em fa respecte composar, penso que ja hi ha infinitat de musica feta i em sento poc culte per opinar. Amb les lletres el que faig en directe es barrejar-ho tot: estils , ritmes,canvis de lletra, versions, i quant surt, cançons improvitzades irrepetibles.
M'agradaria compondre en grup a una casa de pagès, d´eco un pou, etc., aixo als anys 70... Avui en dia és dificil , tot i que hi han molts mitjans portàtils.
Fer una canço pot semblar arquitectura i experiment psicologic, em costa quedar amb mi mateix per composar, preferiria compartir-ho, avui hi ha molts avantatges per fer ho, veient el que han fet els altres...

7. I a l'hora de fer adaptacions? Tens algun autor favorit?
M'agradaria trobar qui m'animés a fer versions de les més maques... King Crimson, Moody Blues i tot tipus d´estils, bellesa, emoció, i diversió.

8. A què dónes més importància a l'hora d'encarar un directe?
Depèn d'on... Adaptarse al moment segons el public... Interessa expresar el que es pugui del meu misatge i fer-ho tant personal com pugui, tambe depèn de la comoditat tecnica i segons com sigui el públic...

9. Com saps, aquest és el blog dels instruments. Tens algun somni al respecte? Pots esbravar-t'hi tant com vulguis.
Sóc un seguidor dels instruments peculiars i màgics, hi va haver un temps que vaig confondre un mellotron amb un arpa de boca, molts anys somniant en un theremin i fa anys que el "toco ". Mandolines bastantes ,guitarres més, m'ha interessat molt la de 12 cordes, n'he tingut unes quantes ,una aria de La Trinca que els hi vaig canviar per una eko... El mellotron que tinc espatllat ara el te un tècnic de teclats, qui sap quant es podrà arreglar. Uso quan puc un vintage synth de Roland i un v- machine de sons samplejats.

10. A partir de la teva experiència, quins locals recomanaries per a actuar als nostres lectors?
Un lloc en un entorn bonic, pagès o castell... a poder ser un amfiteatre o teatre o teatret ,o almenys escenari còmode... a la realitat hi ha el Pastis, el London, Cara B, Bohemius... A mi em faria falta un mànager.

11. Quina és la teva actitud davant d'internet? I de la música en suport físic?
Vaig aprofitar l´emule, ara ja no... Penso que es perillos de perdre-hi el temps, hauria de ser una ajuda, no un substitut de la realitat. Tinc l'equip de vinil en excedència, s´hauria de reparar, i sobre la qualitat dels sons tambe hi ha diferents qualitats d´oïda en les persones.

12. Seguint amb l'anterior: CD, mp3 o vinil?
Ve més de gust el vinil pero lo altre es mes portàtil i a mi m agraden les sonoritats. Potser hauria d'escoltar-ho en tres maneres.

13. Quina gent destacaries del teu entorn musical en aquests moments?
Joan Colomo, l´Albert Palomar, Ix, tots els companys cantautors amb qui ens trobem a les jams. Tampoc no ho conec tot.

14. I qui destacaries de l'escena més "professional", també en aquests moments?
Arcade Fire, Moody Blues, Crosby Stills & Nash, tots els altres.

15. Quins altres projectes tens entre mans per al futur més immediat? I quins noms propis hi "sonen" més, si n'hi ha algun?
Actuar on es pugui i obert a l'inspiracio, colaboracio, i quan pugui gravar més ...

16. Segur que m'he oblidat de preguntar-te alguna cosa molt important. Tens via lliure.
Hauràs de corregir una mica... (No he hagut de fer-ho molt, Quico. -Ed.)