Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dijous, d’octubre 24, 2013

Entrevistes 2013, 12.



Més respostes avui! Ens arriben les paraules d'en Carles Cuixart, "Vol menor". Apassionat i ben informat, ens avora a tot de nova gent. Escoltem-lo!

1. Per què "Vol menor"? Com vas arribar a aquest nom?

Vol menor, és una cançó que va fer el meu cunyat i amic de l'infància, abans, no fa molt, uns 4 anys, teníem un projecte musical que es deia "pistoles d'aigua". Vam fer una quarantena de cançons, una d'elles i la meva preferida era "vol menor", quan es va acabar "pistoles d'aigua",..em vaig quedar fet caldo, i  vaig decidir  tirar endavant sol i cantant per primer cop, abans mai no ho havia fet... i vaig voler agafar el nom de la cançó per recordar aquella història, a part, el nom en sí és maco, sincer.

2. Quants discos portes gravats ja? Tens alguna anècdota que ens en vulguis comentar?

Porto gravat dos discos, el primer "escriu-me en un paper" 13 cançons folk gravades de la manera més senzilla possible, hi han pocs instruments, guitarra, veu i piano, i el segon l'acabo de treure ara: "pluja d'estiu". Aquest segueix sent folk però amb toquets de pop, gràcies a la producció del Roger Gascon, la gran descoberta de l'any, músic multi-instrumentista i gran productor, que m'ha gravat el segon disc. Com anècdota, dir que en el segon disc, vaig deixar total llibertat en Roger a què fes al que volgués en les cançons... li vaig comentar, que estava saturat de gravar-me a mi mateix a casa, i que necessitava algú que es fiqués en la cançó, quan gravàvem les cançons, anava al seu estudi, gravava la guitarra i la veu i marxava. Després, l'endemà, rebia un mail de'n Roger amb la cançó muntada, i era com rebre un super regal de la teva pròpia cançó, ho recomano a tothom, gravar amb ell i deixar-se fer, és un mag aquest home, i una part molt important en vol menor a partir d'ara.

3. Quina és la teva cançó favorita entre les que has escrit?

És molt difícil escollir una, jaja... m'agrada una cançó instrumental que es diu "Didi", és una peça instrumental amb la guitarra dedicada a la Cloe, l'angelet de casa, la vaig fer 6 anys abans de néixer i li tocava a la Guiomar la meva parella sabent els dos que era una cançó del nostre futur fill o filla, en aquella època ens agradava el nom de didi, que després vem escollir Cloe...

4. Quan compons, a què li dónes més importància? Tens un "procés establert" per a compondre?

Quan faig una cançó, em deixo dur, li don importància a les melodies que venen soles, quan menys tu esperes, busco espontaneïtat i que pugui arribar el missatge, amb les lletres sóc bastant directe, i vull que s'ha mantengui fàcil, sempre busco transmetre alguna cosa de dins.

5. Hi ha algun tema general sobre el qual discorrin les teves lletres?

A les lletres parlo quasi sempre de fets personals que m'han passat, del que sento, del que estimo, i de temes en general, últimament, em surten lletres una mica anti-sistema, bé, amb tot al que està passant és fàcil que surti la vena punk.

6. Tens alguna experiència que ens vulguis comentar amb fer videos?

De tema de vídeos poqueta cosa, el primer el vaig gravar amb la Maria Mateu de k de cultura (la màquina el temps) i després, sol, sense tenir ni idea, amb una càmera de fotos, vaig gravar el segon vídeo (transparents) a la platja, de Calonge... ara, d'aquí poquet, gravaré coses noves, dos vídeos en directe.

7. Com saps, aquest és el blog dels instruments. Tens algun somni al respecte? Pots esbravar-t'hi tant com vulguis.

Toco amb la primera guitarra que em va comprar la mare, ja fa una pila d'anys,.. una acústica Aria, al llarg dels anys he anat tenint diferents guitarres com una ovation i diversos pianos però per circumstàncies he anat venent i al final em quedo amb l'essència, el records del primer regal musical... i segueixo amb la primera guitarra. Com anècdota, em van regalar un piano vertical de fusta de "l'oeste", jaja, una clienta quan li estava fent el jardí de casa (sóc jardiner),..em vaig quedar de pedra quan em va dir : nen, si t'emportes el piano te'l regalo.." ostres vaig flipar,..aquest encara el tinc a casa, i sona molt maco, he fet moltes cançons instrumentals gràcies a aquest piano.

8. A què dónes més importància a l'hora d'encarar un directe?

Als directes, busco transmetre un sentiment sincer en cada moment, i comunicar-me amb el públic, i últimament que la gent canti.

9. Com vius el moment de tocar el primer acord d'un concert?

Com sempre, al principi de cada concert, surt aquesta adrenalina màgica, que et deixa en un estat de eufòria, no sé, és difícil d'explicar, és una sensació màgica.

10. A partir de la teva experiència, quins locals recomanaries per a actuar als nostres lectors?

Hi ha de tot, hi han llocs macos, com el "versalles" de Sant Andreu" la goleta de Sant Feliu de Guixols, el niu i l'ultra-local records del poble nou, la teteria sa pubilla de Calonge, però al millor lloc, és al carrer amb un ampli a piles davant del mar.

11. Quina és la teva actitud davant d'internet? I de la música en suport físic?

En un principi internet, pintava molt maco pels músics independents, etc,..i segueix estan bé per poder promocionar la teva música i arribar a llocs on abans potser era impossible, però al mateix temps ha fet, que tot vagi molt ràpid, hi ha molta informació, que no dona temps assimilar-la, s'ha perdut l'encant d'escoltar un disc sencer. En format físic, crec que d'aquí poquet ja no existirà i les tendes de discos seran com museus...(per desgràcia).

12. Seguint amb l'anterior: CD, mp3 o vinil?

Les tres per igual... tot canvia... aquest pas al nou format serà un implant a la pell amb milions de cançons... (locura)

13. Quina gent destacaries del teu entorn musical en aquests moments?

És impossible dir només un, en aquests dos anys que porto tocant, he conegut gent increïble, de fet, el segon disc està dedicat a ells i elles, els dic "els transparents", gent molt bona, que encara no té el lloc que es mereix. Per citar alguns: Ian Sala, Albufera, Helios Ruiz, Marlon Dean Clift, Albert Palomar, Jordi Calvet, Sam Destral, Canciones de nadie, Elaiza, Petit,el Cantaitor, Oscárboles, Namina, ultraido, Llorer, Abús, Rusó Sala, Guillem Michel, Jirbi, Carles Ribot... the missiing leech, etc etc...

14. I qui destacaries de l'escena més "professional", també en aquests moments?

M'encanta en Quimi Portet, crec que fa cançons increïbles, en Puntí, i en Serrat, que és com els beatles, té unes 60 cançons conegudes com a mínim i tots els clàssics del pop i rock de sempre... uehhh!

15. Quins altres projectes tens entre mans per al futur més immediat? I quins noms propis hi "sonen" més, si n'hi ha algun?

Ara segueixo fent concerts acústics, i estic preparant la presentació de "pluja d'estiu" en format trio (bateria i baix) que la farem el 13 de desembre a l'alfa en viu. En un calaix, ja tinc les cançons noves pel tercer disc que segur segur que tornaré a treballar conjuntament amb en Roger Gascon i la idea és que sigui doble... a veure què surt.

16. Segur que m'he oblidat de preguntar-te alguna cosa molt important. Tens via lliure.

Bé, tinc ganes de que vinguin ja els "anunakis" que posin una mica d'ordre en aquest puto sistema... i per acabar, la meva pàtria és la panxa de la mare.