Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dimecres, d’octubre 23, 2013

Entrevistes 2013, 10.

Avui rebem aquí a un dels cantautors més personals i efectius del nostre país: Albert Palomar, que ens defineix el seu moment actual amb respostes senzilles i no per això menys completes.

1. Com definiries el teu projecte?

Crec que el que faig és cançó d'autor.

2. Quants discos portes gravats ja? Tens alguna anècdota que ens en vulguis comentar?

Tres discos amb Plouen, la meva anterior banda i en solitari un parell: "No estem sols" i "Cor de bou". Éls dos últims cd's els he gravat al meu propi estudi que he muntat a Manresa, Aviram Estudi.

3. Quina és la teva cançó favorita entre les que has escrit?

De la canço que estic més content és de "Pioca" del primer disc, estic orgullós de la lletra i de la música. Va sortir tot molt directe, des de dins, crec que és el tema que he trigat menys a escriure, vaig trigar pocs minuts.

4. Quan compons, a què li dónes més importància? Tens un "procés establert" per a compondre?

Cada cop dono més importància a la lletra, escriture cançons és una cosa relativament fácil, amb dos acords en tens prou. En canvi explicar alguna cosa interessant en una lletra que dura dos minuts ja és una altra història.

5. Hi ha algun tema general sobre el qual discorrin les teves lletres?

Parlo força de mi, i del que m'envolta.

6. Tens alguna experiència que ens vulguis comentar amb fer videos?

Tot i que són un element promocional necessari no em sento gaire còmode gravant-los. L'últim que hem publicat és el de la cançó "Anell", vaig tenir la immensa sort de fer-lo amb en Marc Cucurella i al Berta.

7. Com saps, aquest és el blog dels instruments. Tens algun somni al respecte? Pots esbravar-t'hi tant com vulguis.

Sóc força malalt en el tema, sobretot en el tema de les guitarres acústiques. Vaig tardar una pila d'anys a aconseguir el model que somiava, la Martin D-28, per mi no té rival. Però la batalla principal ha estat trobar un sistema de pastilla que respectés el màxim possible el to de la acústica, he estat 13 anys provant-ho tot, piezo fishman, bband, micro intern, pastilles sunrise, pastilles l.r. bags... totes sonen a fireta. Fins un bon dia que vaig coneixer al Lutier Joe Bass i em va descobrir el sistema "k&k pure mini", aquestes pastilles són pura mel, fa un parell d'any que les porto a les guitarres i encara al·lucino en tots els aspectes.
A nivell de guitarres elèctriques, no hi ha un “tiro” fixe com la D-28 en acústiques, és una cosa massa personal, després de provar i provar he vist que la meva guitarra és la telecaster, per comoditat, per timbre, per versatilitat...
El tema d'amplificadors també és complex, he tingut Twin Reverb, JCM800, Mesa Bogie... però amb el temps he vist que l'amplificador ideal ha de ser a vàlvules i de poca potència. Els amplis de més de 30W són una salvatjada, un ampli l'has de poder posar al 7, si no no val la pena. Ara tinc una reedició del Fender Princeton Reverb de 12W, té un so net que és crema catalana creada amb un tros de canyella i llimona rallada per sobre. És un ampli ideal per gravar, de fet me'l vaig comprar per l'estudi però ara el treuré als propers bolos elèctrics.


8. A què dónes més importància a l'hora d'encarar un directe?

En oferir un bon espectacle i en la interacció amb el públic, per mi és imprescindible establir una relació directa amb l'audiència, no entenc als músics que surten a l'escenari i ni saluden, per fer això queda't a casa. S'ha de tenir un respecte molt gran per la gent que ha decidir destinar el seu temps a escoltar-te.


9. Com vius el moment de tocar el primer acord d'un concert?

Miro d'estar tranquil i concentrat. Tinc una teoria, si les proves de so van bé, el concert va bé. Sóc molt poc exigent provant, de fet si les puc fer en 5 minuts millor que en 10, però miro d'estar còmode, si estàs còmode fas un bon xou.

10. A partir de la teva experiència, quins locals recomanaries per a actuar als nostres lectors?

Tinc molt bon record de l'Eslavia de les Borges Blanques, l'Atmosfera de Torelló, el Koiton Club de Sants, el Vermell de Manresa i el Madison Square Garden. Són llocs que estimen la música i fan que el músic es trobi com a casa.


11. Quina és la teva actitud davant d'internet? I de la música en suport físic?

El suport físic ja no existeix, tot i que es convenient continuar-ne editant per que als concerts la gent en demana. A Internet sóc actiu al facebook, i a la web albertpalomar.com, tot i que cada cop és menys. Les xarxes socials ja estàn en decadència, hem de tornar als bars i a les plaçes del poble a xerrar.


12. Seguint amb l'anterior: CD, mp3 o vinil?

Partitura.

13. Quina gent destacaries del teu entorn musical en aquests moments?

Hi ha grups molt potents actualment, els Ix! per mi tenen el millor directe de Catalunya i de llarg, i els coneix menys gent de la que es mereixen.

14. I qui destacaries de l'escena més "professional", també en aquests moments?

M'agrada Neil Young.

15. Quins altres projectes tens entre mans per al futur més immediat? I quins noms propis hi "sonen" més, si n'hi ha algun?

Ara estic preparant una gira elèctrica pel 2014 de la que en farem un tastet aquesta Fira Mediterrània i preparant nous temes pel tercer disc.


16. Segur que m'he oblidat de preguntar-te alguna cosa molt important. Tens via lliure.

No m'has demanat pels pedals que utilitzo, m'encanten els overdrives i els delays amb tap tempo.