Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dilluns, d’abril 22, 2013

Apunts post-bases del "1964"

Abans de res, una bona noticia: "Shelby Avenue Bridge" ha pujat al núm. 13 a la seva segona setmana a l'Unsigned Chart de TourDates: http://www.tourdates.co.uk/unsigned-chart/21-apr-2013. Que gent que no em coneix estigui escoltant la meva cançó és el més important. Sabem que allà i aquí ningú no vol parlar de mi als despatxos. Però el públic ho coneix millor, només que tingui l'oportunitat d'escoltar-me. Sí, alguna cosa passarà...

*****

A tall d'anècdota, i desaparegut el magnífic sofà del local d'assaig en favor d'un armari per a la roba, aquesta tarda m'he fet amb una cadira que se suposa que serà prou resistent com per a suportar el meu pès durant les llargues hores d'assaig amb Els Visitants. El que no sé és com la portarem allà, no és particularment portàtil. Però és el que he trobat. Per cert, el Rastre del carrer Doctor Turró ha tancat?

*****

Fa unes setmanes que tinc al disc dur cançons de diversos orígens, però sobretot dels Beatles, alterades de velocitat. Moltes a -3 semitons, tot i que alguna que altra està a +4 o apareix dos cops amb velocitats diferents. Els Byrds també hi tenen un cert protagonisme. Són unes gravacions que m'han inspirat molt mentre regravava les bases existents del "1964". De fet, m'he habituat a remasteritzar-ho tot, comprimint, limitant i fent alguna altra virgueria de tant en tant. Us asseguro que sentir "Isn't It A Pity" del George Harrison ralentitzada i comprimida/normalitzada és tota una experiència. I "Four Organs" de Steve Reich també té la seva "vidilla" un cop ralentitzada. El més divertit és que tot això es pot fer amb Audacity, un programa lliure i gratuït, però falta que la gent ho sàpigui. Temps al temps.

*****

He de dir que d'uns mesos cap aquí he detectat, amb una certa alarma, un fenòmen que no m'havia passat mai. Mentre no tenia grup i no feia actuacions sota el meu nom (perquè no podia), tothom se'm posava pesat amb què havia de fer un concert. Era una època en què les meves gravacions semblaven generar bones crítiques unànimes entre tothom que em coneixia i no era d'una discogràfica. Bé, doncs, darrerament he tingut una activitat de concerts al meu nom o junt amb els Visitants, i d'alguna manera he completat discos, encara que fós contra tot pronòstic. I de sobte em trobo amb gent que es mostren molt crítics amb la meva música o que fins i tot m'insulten. Què he de fer, deixar de fer concerts i tornar a ser només un músic d'estudi centrat a compondre a jornada completa? Potser no és el que més vulgui, però si algun cop ho arribo a fer, aviso que serà definitiu. No em cal reviure el tracte que em donaven a l'Escola Pia de petit i adolescent. A casa estava molt tranquil.

*****

Reconec haver "desconnectat" de la política. No és que no faci coses, segurament estigui tan mobilitzat com sempre. Però he deixat de llegir les noticies. Simplement, tenir al capdavant del procés d'independència a algú tan dependent de Madrid com el Mas és com pretendre que un Biscúter faci marxa enrera. Només m'il·lusionarien unes eleccions anticipades (ERC, no votis els pressupostos!). Però reconec que la meva "desconnexió" és un efecte colateral d'haver estat tan absorbit per la regravació del "1964". Quan gravo, perdo el món de vista, i passa a importar-me només allò que ocorre dins de la meva habitació. Admeto que sóc fonamentalment un paio que crea, i que la "potílica", encara que m'interessi, no necessàriament és la meva prioritat número 1. Però agraïria algun estímul, alguna indicació que la política nacional no està completament en mans d'una colla de cínics. Sobre la política estatal, es pot esperar alguna cosa de dos partits que es van alternant mecànicament en el poder i que sembla que només sàpiguin veure qui la fa més grossa? Osti, fotem el camp d'Ecspanya d'una punyetera vegada! Oi que ja es veu que l'única sortida és la DUI? Doncs feu-la! Però deixeu de marejar la perdiu!