Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dimecres, de juny 06, 2018

Runaway Grill

Dissabte dos de juny vaig 
assistir a l’òpera dels tallers 
d’òpera d’aquest curs. 
L’elisir d’amore. I era 
d’amore, versus l’orrore en 
el que vaig participar fa onze 
anys. Tots ho van fer molt bé. 
Potser m’hagin reconciliat 
amb una òpera que no és de 
les meves favorites, però que 
durant onze anys vaig dur 
marcada com el meu gran fracàs 
durant els anys de Cant. Ni em 
van dirigir bé, ni jo no vaig saber 
fer-me rendir. Sí, quan vaig haver 
de cantar certa obra de certs tres 
compositors en el concert del 
caos va ser encara molt pitjor. Però reconec que no m’agrada fracassar.

*****

No em puc estendre, però hi ha canvis a Bongo, i en pot sortir un 
projecte més curt però millor. Hi ha esperança.

*****

Molt em temo que el nou govern de Pedro Sánchez serà una merda 
punxada en un pal. El rècord de Rajoy serà difícil de batre, però 
veig que Sánchez ho vol intentar.

*****

Ja és hora que Catalunya entregui grans obres musicals i es posi a 
l'avantguarda del pop mundial. 

*****

A dibuix estic a mig fer una pintura experimental per fases. Ja fetes: 
1) fons monocromàtic; 2) pintura de «taques» amb espàtula. Falta 
3) «drip-painting». Res molt punter, però és buscar una nova direcció 
per a mi. I és més excitant que res que hagi fet aquest darrer any. Un 
curs en el que he estat una mica encallat pictòricament. M’ha passat 
una mica com al 
2005, en què venia 
d’un gran treball 
discogràfic i no 
sabia com anar en
 una altra direcció.
I, en el cas pictòric,
aquest gran treball 
eren els dibuixos 
d’edificis imaginaris 
amb perspectiva tècnica d’alta complexitat. Un cim, però la vida ha de 
continuar. I ha de continuar experimentalment.

*****

Fa uns minuts he acabat de veure un vídeo amb una interpretació
en directe de «Drumming» de Steve Reich. Veure com la tocaven
m’ha aclarit unes quantes coses sobre la construcció de la peça.
Com «Music for 18 Musicians», és una peça que probablement 
no podré presentar en concert, simplement perquè l’adquisició de 
tres marimbes, tres glockenspiels i vuit «parches» està llunyíssim 
del que em puc pagar (o, en el cas de «Musicians», encara més 
marimbes, un metal·lòfon i un parell de xilòfons, més quatre 
pianos en escena).
Però tinc dues partitures (una de Reich i una altra de Philip Glass)
que m’agradaria dur a la sala de concerts, i així trencar certes 
inèrcies en la música local: «Four Organs» (Reich) i «Another 
Look At Harmony, Part 4» (Glass). Les dues, prou avançades i 
interessants. Falta trobar músics receptius. El que serà difícil, 
doncs massa sovint tot el que es fa és el Rèquiem de Mozart, el 
Rèquiem de Fauré, el Gloria de Vivaldi, el Carmina Burana de 
Carl Orff (que ara mateix estic assajant) o el Messies de Haendel. 
Coi, si no vaig poder estrenar ni Himnes! Tot i que aquesta 
darrera l’estic enviant en partitura a diversa gent, amb la petició 
expressa que la reenviin a tothom qui creguin que hi pot estar 
interessat, i no cal ni que visquin a Catalunya. En fi, que vull 
liar-la i fer, a la fi, música de qualitat a Terrassa.
Sobre els retocs a Himnes, són dos: 1) adaptar dues notes de la 
veu al primer moviment, de manera que encaixin amb la 
pronunciació anglesa de la lletra; i 2) eliminar les maraques dels 
tres moviments on era (no afegia gran cosa, excepte un intèrpret 
més, i precisament intèrprets és el que em falta per poder 
estrenar-la, i no han sortit mai).
Tornant a «Four Organs», és fascinant veure com al diagrama 
Steve Reich indica amplificació individual per a cada orgue, 
intentant reduir al màxim els «batecs» entre notes. Però és que 
precisament és el fet que aquests ocorren que fa tant fascinant 
aquesta obra. Tens dos fenòmens: 1) el procés de què consta 
l’obra, curosament construït i desenvolupat; i 2) la física sonora 
que comporta. És la interacció entre aquests dos factors el que fa 
d’aquesta obra un manifest de què pot arribar a ser la música com 
a pur fenòmen sonor. I això ens situa en el futur, on les tonteries 
heretades del conservatori ja no tinguin cabuda i siguin un simple 
estorb.
I amb «Another Look...» parlem també d’un model de com 
administrar la informació per a construir punts de màxima 
complexitat. Una obra que comença simple i quasi gregoriana 
però que en els seus darrers deu minuts esdevé harmònicament 
complexa i sofisticada. És 1977 (o fins i tot 1975, no queda clar), 
però podria ser 1983 amb Koyaanisqatsi. No ens aconformem 
amb menys.

*****

Sóc un gran fan de les guitarres de dotze cordes. I també dels 
orgues elèctrics Farfisa Mini Compact. La raó és la mateixa: 
en operar «per octaves» en la construcció del seu so bàsic, 
aquests instruments aconsegueixen una gran complexitat tímbrica, 
però d’una manera força ordenada. No és com amb l’ús de la 
distorsió, que queda «brut» i incontrolat. Clar, si un vol un timbre 
complex però net, les octaves són el camí.
A la vegada, uso molt la reverberació. I aquesta té un gran 
component de fase entre imatges sonores, el que li dóna el seu so 
característic i «brillant». Jo en poso tanta perquè la uso com un 
instrument més, capaç de modificar en gran mesura el so dels 
instruments tradicionals. És el tipus de pensament típic de 1966-67, 
quan per a obtenir nous sons els enginyers de gravació havien de fer 
miracles amb cambres d’eco, equalitzadors, compressors i 
magnetòfons. I s’aprèn molt de treballar així. Fa que els mitjans 
abundants d’avui tinguin molt més potencial.