Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

diumenge, de març 18, 2018

Key to the Highway

Dissabte 10 vaig ser al Trilogy Rock amb en Maurici Ribera i en Jordi Ibañez, i la meva part d'especial va versar sobre Mike Love dels Beach Boys. Encara va sortir prou bé, tenint en conte que el material audio que duia no era exactament "la crème de la crème". De fet, reconec que darrerament he escoltat bastant el "Summer in Paradise" dels Beach Boys però que això és perquè m'hi he acostumat. En realitat és un desastre, sobretot "Summer of Love" i el "cover" de "Remember (Walking in the Sand)" amb una veu robòtica pèssima. De fet, és difícil d'entendre com un tio tan negat per a la música pot haver format part d'un grup tan imprescindible (en la seva bona època) com els Beach Boys. En fi, encara no he pogut llegir la seva autobiografia (amb "negre"), però la tinc i valdrà la pena que la llegeixi i faci un informe aquí.

*****

Bona tarda al Liceu amb Andrea Chenier. Admeto que el Liceu ha millorat des dels temps en què n'era abonat i tot era... "bizarre", sortir de cada representació amb el cap tocant a terra, i després no recordar més que barrabassades. Em van fer avorrir l'òpera. Dies com avui m'hi reconcilien una mica, encara que m'he de limitar a escoltar la música sense imatge ni subtitulat, o em sentiria malament.

*****

El juny em reservo data per a anar a veure els tallers d'òpera. L'elisir d'amore. Sé que ho faran molt millor del que ho vaig fer jo fa onze anys. Reconec que em va superar, i tampoc no vaig poder aportar res a Belcore: massa limitat per un director d'escena que no em deixava iniciativa, i, siguem justos, jo estava en una mena de pànic. És lògic que no hagi fet òpera més endavant. Un es pot preguntar què hagués estat de mi si no hagués estat sota tanta pressió. Almenys la meva veu post-operació és millor, ara falta trobar temps per a gravar veus de discos, discos que porten anys esperant...

*****

Tinc el meu projecte d'òpera aturat. Almenys sé de què vull tractar: el comitè de crisi durant la crisi dels míssils l'octubre de 1962, amb l'amic JFK per allà al mig. Un escenari únic, essencialitzable a una taula, unes cadires i un plafó amb un mapa mundi. Sintetitzadors i potser una elèctrica de 12. I tot el drama possible, sense necessitat d'històries d'amor massa vistes. Però possiblement sigui en anglès, i segur que hauré d'anar a Londres a buscar una companyia petita que ho vulgui fer. Aquí l'escena oficial és tan tancada i endogàmica que no hi tinc cap possibilitat. A l'estiu em posaré a treballar en el llibret, i que sigui el que Marx vulgui.

*****

Almenys escolto molta música nova. Sempre pop-rock, però és que és on hi ha les novetats. I necessito novetats. Podeu dir que el problema amb el món clàssic és que sempre es fa el mateix, almenys quan el concert és de gran format, i jo necessitava nous aires. En fi, us convido a llegir el Blog d'en Patinet i a participar de la polèmica. Intentaré que sigui una polèmica útil.
I no us perdeu el disc "John Mayall and the Bluesbreakers with Eric Clapton", de 1966. És una festa. Clapton és Déu. (Com al "Layla and Other Assorted Love Songs", que també és un monument.)

*****

I em va anar bé "explotar" emocionalment fa dos posts. Estic molt millor i més relaxat. I estic en un moment d'acceptació: el meu somni de trobar parella és impossible, però almenys hi ha coses que m'omplen i són factibles, com compondre, escriure i la meva col·lecció de guitarres. L'únic que és impossible i a la vegada és imprescindible i urgent és trobar casa. Espero que hi hagi revolució aviat...

*****

R.I.P. Stephen Hawking. No puc aportar molt, a l'escola es van assegurar de fer-me avorrir les mates i ara em trobo que quan es tracta de ciència sempre faig el paperina. Sé sumar, restar, multiplicar i dividir, i com funciona una potència. I punt. Això vol dir que no sé ni el corresponent a l'antiga EGB. Quan es tracta de coses potents com l'Anàlisi de Fourier, la Retícula de Gauss o els fractals, navego per internet o directament he de deixar el llibre. Em sento un imbècil.

*****

Des de la tardor passada que em manca per arribar l'AKG D-112, micro que és l'estàndard de la Indústria per a gravar bombos i baixos, i que vull tenir com a part d'una minicol·lecció de micros per a emprar com a enginyer de gravació, col·lecció que per la resta és ja sencera, i així anar tancant temes. En un o dos anys també m'agradaria tenir un parell de rèpliques del compressor UREI 1176, sé que n'hi ha una de molt bona per 500€ (el WA76 de Warm Audio) i vull poder-hi experimentar. Per desgràcia, no hi ha rèpliques accessibles del Fairchild 670...

*****

Mentre, reconec que no sé què se n'ha fet de tres pedals que aprecio moltíssim i que són segur a la meva habitació, però que ho dissimulen molt bé: els BOSS Metal Zone, CS3 i Blues Driver Waza Craft. Aquest darrer l'he substituït per l'Angry Driver, però és difícil de fer servir en directe. Un pedal només per a estudi, i... "angry a lot".

*****

I des d'aquí un homenatge a la versió orquestral d'"Isn't It a Pity" de George Harrison, al meu entendre la cançó més perfecta que hagi fet mai un beatle. Profundament inspiradora.