Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dilluns, de maig 06, 2013

Lletres acabades! (1964)

Aquesta nit he acabat les lletres del "1964". Totalment amètriques, però tinc clar que per a mi és un punt dèbil i que si he d'esperar a tenir unes lletres totalment mètriques el disc no es completarà mai. Com a mínim, són unes lletres força coherents que suposen un avenç notable en relació amb les que vaig fer en el meu període de desorientació de la primera meitat de 2011 (bé, "La creu d'en Sigmund" i "La nit dels aminoàcids" han passat la prova).
Com gravar-les? Aquí vé la part que em té més insegur. Si el meu estil vocal de sempre fós popular, faria les partitures de veu i les cantaria a estones lliures i amb una mica de paciència. Però de sobte em trobo que tothom em demana que literalment canvii de veu. I això em té insegur (per una raó: fa vint anys que canto en aquest estil i n'he passat prop de 10 perfeccionant-lo, i això no és fàcil canviar-ho en 24 hores). Segurament el que faré serà fer experiments a l'estudi. Si surten bé, tiraré endavant. Si no, ho admetré públicament i demanaré pietat per haver de tornar al meu estil de sempre. Això sí, estic esperant a que m'arribin uns diners i llavors visitaré a certa foniatra de Barcelona, amb l'objectiu de saber per què sóc físicament incapaç de projectar la meva veu a màscara, cosa que a més li treu claredat a la meva pronuncia. Certament l'afonia de l'hivern de 2012 va fer estralls, però el problema de la claredat és de fons, i podria ser perfectament que necessités de quiròfan, cosa que podria perfectament no assolir, sobretot en les actuals circumstàncies (que arribi aviat la independència, per favor!). Bé, sobre estils, estic entre Ben E. King i Grace Slick per al nou estil, però no sé si serà factible. Algú m'ha suggerit que escolti els Doors i que canti relaxat. Em costarà.
Almenys ho puc dir: habemus portada, feta per un bon amic de qui de moment no en revelaré el nom, ni revelaré encara la portada definitiva que m'ha fet. Això queda per a quan pengi el disc al Bandcamp. Mentre, il·lustro aquest post amb dues portades de prova que he fet fa 20 hores, no prou bones, però que intentaven mantenir una determinada atmosfera. Ah, i això del Bandcamp vé a compte: he decidit que, fora d'una edició limitadíssima per a unes poques persones molt properes, aquest disc no el publicaré en CD, per raons econòmiques. El penjaré al Bandcamp, i que tothom que vulgui se'l baixi d'allà. No estic per a massa alegries econòmiques.
Com a mínim, ara ja puc oferir un tracklist definitiu, amb els títols també definitius, del disc, corresponents en el mateix ordre amb els títols de treball que vaig donar a http://lluispaloma.blogspot.com.es/2013/04/videos-i-1964.html:

1. Czeslaw Niemen
2. Atmosfera
3. Burned Been 's Everybody
4. La creu d'en Sigmund
5. La vall dels silencis
6. Teclats qwerty
7. Els anells universals
8. Ràdio Luxemburg
9. Radioactivitat
10. Pripiat
11. El concert en una església
12. Dibuixar de nit
13. El buit
14. Estroboscopi
15. Yesterday Than Younger
16. Modulant en DiMaggio
17. Filipinki
18. Sant Llorenç de matinada
19. La sinagoga buida
20. Els millors ossos del país
21. Aquesta és una mà normal
22. 1964
23. Cau la nit sobre el Wawel
24. Impacte brutal a Park Lane
25. La nit dels aminoàcids

Porto des de la primavera de 2010 acumulant material per a aquest disc, però entre la meitat de 2011 i fa un mes i mig l'activitat ha estat mínima. De fet, el 90% del que se sentirà en el disc acabat s'ha esdevingut aquest darrer mes i mig, i quasi que podria dir que del 8 d'abril fins ara. Un mes intensíssim de regravacions, remasteritzats de bases i escriptura intensiva de lletres. Bé, tota la part "de pensar" és ja damunt de la taula. Veu, no em fallis.

*****

El que em deixarà amb una altra feina per a poder treure un segon disc aquest 2013: les lletres del "1980". No m'he atrevit a posar-m'hi aquesta mateixa nit, he mirat la carpeta amb els esbossos que tenia fets (escrits quasi tots en un "rush" sobre el canvi d'any") i definitivament només tinc una lletra gravable. La resta, o necessita de molta feina o bé és directament prescindible. Sobretot falta trobar nous temes, i potser un nou enfocament en alguns llocs. Hauré de descansar un parell de dies i llavors fer una pluja d'idees. Bé, amb sort la cosa podria no ser seriosa. Intentaré no perdre pistonada.
I suposo que no em caldrà fer nou post sobre aquest subjecte en un temps raonable.