Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

diumenge, de març 17, 2013

Equipament again!

Dilluns 25 de febrer d'enguany a les 11:20 del matí sortia del Guitar Shop, al carrer Tallers de Barcelona, amb una Rickenbacker 330/12 Jetglo que vaig aconseguir finançar. També hi havia allà una 360/12 de segona mà, però vaig preferir la 330/12 perquè estava nova i hi havia diferència. Venia equipada amb les ara habituals High Gains, però s'ha de dir que sonen quasi tan bé com les toasters. Així que tinc la millor guitarra del meu irregular arsenal. Desseguida la vaig poder provar a casa del Quico Palomar (el divendres 1 de març vaig decidir anomenar-la Glendor, per una antiga botiga que hi havia a la cantonada d'Iscle Soler amb la Rambla i que va patir la Rierada el 1962; sempre m'ha agradat el nom, i aquella nit el vaig redescobrir en una llista d'idees que tenia a l'ordinador).
El bo, però, és que vaig estar parlant amb el de la tenda sobre la Strato XII que tinc des de fa sis anys i que ja no es fabrica. I quan li vaig dir que la tenia es va meravellar. Es veu que van buscadíssimes perquè només se'n van fer 2000 o menys i tot. Si ell en trobés alguna se la quedaria perquè la vendria segur. Vaja, no sabia que tingués una cosa tan original. Ah, i és segur que la XII va ser fabricada per Tokai a nom de Fender.
I una idea que em va rondar pel cap per a estrenar en gravació la Glendor era fer un parell d'overdubs en dos temes del "Santuari" que tenien un so de guitarra una mica matat, almenys per comparació (el 2005 havia de fer servir o la Encore o la Casio MG-510 per a gravacions elèctriques, i en comparació amb les meves guitarres posteriors aquestes eren de barraca de fira).

*****
Uns dies després, el 5 de març sobre la 1, sortia de la meva botiga de proximitat amb una Gibson Les Paul Studio en Ebony (negre), de 2010. Era la que tenien disponible. Un cop la vaig provar a casa, les dues coses a comentar són que el màstil no era gaire ràpid (el diapasó es notava "dur", és com millor ho puc descriure) però que les pastilles em donaven un so "greu" i amb cos que no em donava cap altra de les meves guitarres (és tot un so, de veritat). Vaig tenir una bona idea. Recentment havia trobat un model (del qual corrien rumors que anava a ser descatalogat) que m'agradava estèticament i que pel preu se suposava que seria una guitarra decenteta: la LTD Viper-1000 en Olympic White (les negres, que continuen en producció fins allà on sé, porten electrònica activa, per a la que no sé si mai estaré preparat). Hi vaig pensar molt, però al final la Les Paul es va imposar, potser per un tema de disponibilitat. Vaig decidir anomenar-la Schönbrun. No sóc massa fan de l'Imperi Austrohongarès, però tinc bon record d'aquell palau (prou com per a aparèixer a la mateixa llista d'idees que "Glendor").
Això sí, la matinada del 7 vaig veure un documental sobre la fabricació d'una Les Paul Standard, i puc confirmar que s'hi veia clarament que el cos de la guitarra està quasi completament buit. No sembla afectar al to, en la meva experiència. Però els nou forats interns de fa uns anys ja són això, un estadi anterior. Gibson deu tenir veritables problemes per trobar fustes que no siguin terriblement pesades i ho mitiguen així. Almenys ja no en fan un secret...

*****

Aquestes dues guitarres, però, implicaven que abandonava l'opció Telecaster. Continuo creient que ja era hora d'acabar aquí la col·lecció de guitarres. Fora d'això, em volia permetre un ampli de vàlvules Fender Twin Reverb, però és un ampli car, pel que la seva adquisició és encara ara un escenari molt hipotètic. No sóc ric. De fet, sóc molt pobre: per a fer tot l'anterior m'he hagut de privar d'altres coses. En fi, ningú no ha dit que ser músic sigui fàcil, i encara menys econòmicament...
També, miro la “whish list” i m'adono que he tingut moltes més parades descartades pel camí:
-Epiphone Wildkat.
-Fender MIM Classic Player Jaguar HH.
-Takamine EG523SC-12 NT.
-Epiphone Casino 1965 “Inspired by John Lennon”.
-LTD Viper-1000 Olympic White amb Seymour Duncans.

*****

Hi havia un teclat que també vaig descobrir per casualitat en un aparador del carrer Muntaner de Barcelona. Era el Hammond XK-1, i en vaig veure videos molt bons per internet en els mesos següents. Però no només “picava” una mica pel que fa al preu, és que... el van deixar de fabricar! Una alternativa més barata era el Viscount DB3, però no acabava de sonar tan bé. En fi, espero que Hammond no deixarà desatès el segment de preu que cobria l'XK-1, perquè els altres models que té són molt cars pel meu pressupost. En tot cas, ara tinc clar que el que he de buscar és un orgue elèctric digital perquè és el que em falta: havia pensat en buscar algun sinte de mostres més professional, però seria redundant amb els que ja tinc. I amb els que tinc ja puc fer força feina. A més, no estaré tota la vida comprant equipament!