Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dijous, de març 14, 2013

Entrevistes 2013, 5.

Avui ens arriba l'entrevista, llargament planejada i molt pensada, de L'Exèrcit d'Islàndia, grup terrassenc creativament important que ens informaran, entre altres coses, del seu primer CD, "El Regne Mineral". Val la pena llegir-la. Enjoy!

1. Ja fa una mica més de tres anys que l'Exèrcit d'Islàndia es va constituir. Sobre quina base us vau organitzar?

Sobre la base de fer música junts els quatre, simplement. No creiem que hi hagués cap pla mestre preconcebut ni cap idea que hagués de definir el que volíem fer o hagués de guiar les nostres passes. De seguida ens vam posar a fer cançons, de fet en vam fer moltes en poc temps.

2. Quins records guardeu de la vostra participació al Sona 9 de 2010? Veure-us a l'escenari del BAM ens va deixar somniant, certament.

Doncs bons records. El Sona 9 ens va marcar una agenda i un calendari d’activitats (concerts, entrevistes, fins i tot el repte de treballar dues cançons pel concurs…) i, segurament, un cop va passar el concurs vam tenir una mica de síndrome post-part.

3. Teniu un directe certament sòlid. Com el plantegeu?

Darrerament hem fet arranjaments acústics per diverses cançons del nostre repertori, en certa manera el local on toquem condiciona el directe: podem portar tota la batería? Amplificadors o per línia? Guitarres elèctriques o acústiques? Hem après a assajar amb set-list, veient si la combinació de dues cançons funciona, si cal contrastar molt entre cançó rápida-cançó lenta, etc… Hem d’aprendre molt encara, els nostres directes no són sempre regulars, constants.

4. Tot just acabeu d'enregistrar el vostre CD de debut. A qui va dirigit?

Simplement a qui li agrada, com a nosaltres, tenir la música encapsulada en un suport físic, amb un disseny gràfic fet a mida i que escolta les cançons més d’una vegada, cercant capes de so, ambients, sensacions o significats que no copses en una única escolta (que és el que sí sembla que la industria musical vol que fem, com a oients). La gravació és un recull de cançons, esperem que el bo i millor del què hem fet en aquest temps. No és un álbum conceptual, és el resultat de veure què podem fer els quatre plegats, un primer tempteig.

5. Quins records teniu del procés de gravació? Quines diferències hi ha hagut, pels que vau passar per To Be Continued, amb les dues maquetes d'aquell grup?

El procés de gravació, mescla i masterització ha sigut molt més lent del que pensavem inicialment, cosa que no és estranya, val a dir. Records? El dia que vam gravar dos dels col·laboradors va ser un dia llarg i intens, fins i tot vam anar a dinar tots junts. Quant a les diferències, hem gravat en espais diferents, amb gent diferent i amb moltes més col·laboracions. No hem volgut fer quelcom massa produït, tampoc res cru. La gravació documenta una època, un periode del grup, i no vols allunyar-te massa del que has sigut, de com has sonat durant aquest temps. Suposem que ara tirarem per un altre lloc i segurament buscarem altres coses en les cançons, cosa que pot fer que alterem una mica el nostre so (o no).

6. Aquesta tardor passada heu participat a la filmació d'"Último peón de reina" sobre un text de Carlos Robles Lucena, i vau tocar en un estil experimental i lliure que potser havia faltat durant la trajectòria prèvia del grup. Teniu previst ampliar el vostre estil en aquest sentit?

“Último peón de reina” ha sigut un pas molt important per nosaltres. Hi vam dedicar uns quants mesos de 2012, un any que ens l’hem passat gravant i preparant la música del conte. Ara sabem que podem anar a altres llocs amb la música, provar altres coses, no quedar tan limitats pel concepte de cançó pop-rock.

7. Com abordeu la composició de les vostres cançons? I les lletres? Són un dels punts forts del grup, en la meva opinió.

Arrangem les cançons al local d’assaig, a partir d’idees (ja siguin seqüències d’acords, riffs…) que algú porta. Les lletres poden sortir d’una frase, d’una imatge, fins i tot d’un títol. De vegades ens han comentat que poden sonar pedants, creiem que és molt pitjor no dir res o encadenar tòpics un darrera de l’altre.

8. Què ens podeu explicar sobre l'apartat tècnic i instrumental? Fins a quin punt el valoreu o li treieu importància?

El so ens preocupa però tampoc d' una manera obsessiva. Hem tingut en compte que cada cançó necessita un tractament especial i individual, però tot i així el disc havia de sonar homogeni. En aquest punt el Juanma, com a productor, ha sigut molt important, i entre els cinc hem aconseguit sonar com volíem.

9. Quina gent destacaríeu del vostre entorn musical en aquests moments? Hi ha algú amb qui volgueu col·laborar?

No serem massa originals i escombrarem cap a casa: Ran Ran Ran, Shadowplay, The Big Head Troubled Boy, Algar, els xiquets aquests que comparteixen local amb nosaltres, com es diuen? Lluís Coloma i els Valencians?

10. I qui destacaríeu de l'escena més "professional", també en aquests moments?

Podríem donar desenes de noms, direm Pony Bravo per molts motius: ens agraden als quatre, ens identifiquem amb la seva filosofía de grup, acaben de treure disc (descarregable gratuïtament)…

11. Com veieu l'evolució d'Islàndia, el país, aquests darrers anys? I en una nota menys densa, és cert el rumor que el Jordi va viatjar allà per fer-se amb una bandera islandesa?

La bandera va ser la cirereta del viatge, certament. Tota la informació que rebem d’Islàndia (com pot passar amb Veneçuela, per posar un exemple d’actualitat) està molt esbiaixada o, fins i tot, se’ns oculten moltes coses del què va passar fa tres o quatre anys allà. La gent del país està molt ficada en el dia i a dia i sent que ja van fer molt fent fora polítics i banquers (realment quelcom utòpic a la resta d’Europa, esperem que deixi de ser-ho amb el temps) i negant-se a pagar el deute. La revolució que van fer encara és incompleta (i no sabem fins a quin punt tirarà endavant, perquè el país ara està creixent i hi ha feina i inversions) però són a anys llum del que tenim al sud d’Europa, si parlem de conscienciació i participación ciutadana. Des d’aquí se’ns diu que aquest exemple no és extrapolable, que Islàndia és un país on hi viu molt poca gent. És un argument discutible.

12. Segur que m'he oblidat de preguntar-vos alguna cosa molt important. Teniu via lliure.

Doncs si tenim via lliure, marxem. Gràcies, Lluís.