Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dimarts, d’octubre 25, 2011



1) Dijous passat vaig assistir a dos concerts, un de música local a l'Ateneu Terrassenc i, amb pocs minuts de distància, un al Centre Escultural on s'interpretà el Concerto grosso en sol major de Händel i el Magnificat en Sol Menor i Gloria en Re Major de Vivaldi. L'interpretació va ser bona (molt bona per part del nombrós cor), però vaig tenir una mena de dejà vu, si s'entén el que vull dir.
2) Fa unes hores he assistit a la projecció d'un audiovisual sobre la Rierada del 1962 a l'Ateneu Terrassenc, a càrrec del Narcís Serrat. Malgrat que hi ha hagut un problema amb la lectura del DVD, el que hem arribat a veure ha estat molt interessant. Aprofito per suggerir que algú faci un llibre amb material gràfic sobre la Rierada de cara al 50è aniversari, el setembre de l'any que vé.
3) Estem començant els assaigs d'una versió elèctrica de Els Visitants. De moment el grup no està complet. Toca pensar...
4) "SMiLE" arriba l'1 de novembre. La caixa amb 5 Cds, 2 Lps i 2 singles costarà almenys 140 €, però la vull tenir perquè sembla que serà molt extensiva, i vaig fer el Corru en plena borratxera de SMiLE. Tot i que ara estic creant el meu propi so. Aprofito per a proposar-me a mi mateix revisar el meu text sobre Brian Wilson de 2009. Puc avançar que la guitarra de Carl Wilson era una 360/12 amb la forma primerenca.
5) Precisament sobre guitarres, encara en tinc per temps abans de poder continuar la col·lecció, però reconec somniar amb una Rick 360/12 o 370/12 (o una 330/12 si pintés molt negre). El problema és que no hi ha manera d'encarregar-la a la meva botiga de proximitat. L'importador només importa tres models de guitarra i un de baix, cap d'ells de 12 cordes, i només dues botigues de Bilbo tenen un estock permanent. Hi ha una botiga al carrer Tallers de BCN que en té de segona mà, i has d'encertar que tinguin una 12 cordes en aquell moment (i de 360/12 no n'hi he vist cap). Si la vull nova, toca encarregar-la a Thomann. O a Rickysounds, però és de 2ª mà. En tots els casos no són precisament guitarres barates, i reunir els diners per a poder pagar de cop em portarà anys. Clar, la meva botiga de proximitat m'hagués permès pagar a plaços, però es veu que és impossible encarregar la guitarra. I anar a Nova York surt car, sense comptar que no sé si em deixarien portar la guitarra a la cabina de l'avió (portar-la amb els equipatges me la sotmetria a un fred destructiu de -50ºC). Almenys tinc la sort de tenir la Strato XII: no sona igual de bé però és una 12 cordes emprable i, sobretot, inusual: fa dos anys que no la fabriquen. Vaig tenir sort, i ara m'és una bona arma en directe.
6) Mentre, ha sortit una nova versió, limitada, de l'Epiphone Wildkat, la Royale, en color Pearl White i amb parts metàl·liques daurades. No crec que hi sigui a temps. Fa uns anys vaig provar una versió coreana d'aquesta guitarra (crec que ara la fan a la Xina) i porto anys seguint-la, tot i que desgraciadament ja no la fan en blau turquesa, que era el millor acabat des d'un punt de vista estètic. Recordo un bon so de P90s, no sé si hauran mantingut l'estàndard. Mentre, he sabut cert detall de cert model de la casa mare, mireu a: http://jose.gs/los-agujeros-de-la-les-paul/
7) Finalment, tinc també algun nou llibre d'art. Estic mirant de reconstruir el meu criteri gràfic. D'adolescent tenia les idees molt clares (amb una clara preferència pel minimal art), però després de belles arts vaig passar una mena de travessera del desert. Ara me n'adono que tinc un criteri més obert. Però estic lluny de ser un expert. Espero poder llegir aviat el material que tinc. Aquí encara he de derrotar als meus antics profes. Tot es farà.