Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dimecres, d’abril 19, 2023

Final d'etapa

 

(Matinada de l’11 d’abril)

He posat a la carpeta de «Side 1 Stereo» totes les cançons òrfenes. Duren un total de 43 minuts llargs. 10 cançons. I, excepte per un desastre jazzístic, s’aguanten molt millor del que m’esperava. Això sí, no publicaria res tal com està ara. Però ja és alguna cosa que existeixi l’embrió d’un possible àlbum instrumental a treballar. Aquests dies de pausa m’han anat bé. (En una subcarpeta hi tinc unes demos inacabades per si falla la inspiració. Tinc plans B.)

(Matí del 13 d’abril)

Tinc acabades sis de les deu cançons del «Side 1 Stereo», i dues més poden existir en forma de multipistes inacabats. Unes altres dues existeixen com a maquetes, però le he de regravar des de zero (i una d’elles, la «jazz», l’he de recompondre). Igualment, sona a que serà un intent d’àlbum. No acabo de dur-lo a on vull. Pel que, quan l’acabi, puc haver-lo de deixar reposar una temporada, a veure si descansant li arribo a trobar la solució. Però almenys em permetré d’enviar aquesta etapa intermèdia als amics per a què hi fiquin cullerada. No se sap d’on pot sortir la solució.

Mentre, he de regravar «Between the Buttons» de l’«Around The Fun», doncs sona una mica menor.

(Matinada de divendres 14)

Matinada de gravació i presa de decisions. Tinc sis cançons del «Side 1 Stereo» a punt. Me’n falten quatre, però que estan en el camí. He descartat dues cançons que no quallaven i n’he creat dues a partir d’idees en demo. Una és el «single». No serà un àlbum revolucionari, però començo a trobar-li un camí. I alguns sons interessants per a condimentar la meva zona de confort.

(Matinada del diumenge 16)

En no trobar solució a «Between the Buttons» de l’«Around The Fun», l’he substituïda. Una cançó totalment diferent i amb molta marxa. L’antiga la deixo de reserva per a un altre àlbum. He experimentat amb l’ordre de cançons, doncs volia posar la nova al final. I ara ja l’he acabat de debò. L’operació «Busco Feina» comença a ser possible.

He acabat fent un parell d’experiments amb «Have You Ever Been a Brain?» del «Side 1 Stereo». És un àlbum que he d’unificar i dur a un nivell bo. Hi ha cançons bones i cançons dejà vu, no sé si m’explico.

He acabat la matinada repassant les lletres del «Matinada» i fent un parell de substitucions. I fent vídeos per a «El cuerpo vibrátil de la ceniza» (algú a Youtube m’ho ha demanat) i «Around the Fun» (el tema nou).

(matinada de dilluns 17)

Ara mateix tot és un aiguabarreig que he començat a resoldre partint el «Side 1 Stereo» en dos projectes. El «Side 1 Stereo» és ara mateix una digna cara A d’LP amb set cançons just per sota dels vint minuts, en el meu estil de sempre però amb algun experiment. Mentre, en una altra carpeta hi ha dues cançons bones, una a treballar i una descartada de l’«Around The Fun», en un estil més radical. I sobren dues cançons que de moment no quallen. En tot cas, moment de parar i gravar veus. Almenys l’«Around The Fun» és prou bo, ja que no dels meus millors.

(Matinada de dimecres 19)

La matinada passada i aquesta he escrit a discogràfiques i a on sabia. Tinc una molt bona cançó en «Around the Fun» amb un bon vídeo. De moment ja tinc una negativa i no tinc gens clar que pugui trencar aquesta maleïda dinàmica que la meva música agradi a tothom excepte precisament als directius de discogràfica... del Principat. Així que he fet el pas de buscar discogràfiques a Perpinyà (me n’han sortit tres) i he escrit a totes. Exacte, buscar a fora dels tentacles de la mediocritat. No tinc l’èxit garantit, però almenys tinc respecte per tot allò que no estigui hipotecat pel desastrós clima cultural del Principat i demés. Tinc dret a buscar noves pastures.

(Matinada de dijous 20)

Em toca esperar uns dies, però ja he decidit que tant el «Matinada» com el «Shut Down» seran instrumentals. No ha respost ningú més, i jo ja he decidit que no soc català (ni espanyol) sinó apàtrida. No em vull embrutar les mans amb un país intel·lectualment esgotat i incapaç de donar una sola oportunitat a qui tant podria fer per ell. Doncs ara no em dóna la gana. I, per cert, Visca Barcelona Independent.

(A les 7:15 del 20)

He acabat el «Matinada» com a instrumental. Ja reaprofitaré les lletres com a text.

«La darrera obra mestra, el disc que demostra totes les possibilitats perdudes i on ho he donat tot. Deixo de ser català per a passar a ser apàtrida en un exili interior. El meu país no em mereix. On no n'hi ha, no n'hi ha. I jo sé que hi ha un altre lloc esperant-me. Un lloc molt gran.»

Queda el «Shut Down» per acabar, poc cerimoniosament. I uns pocs temes sobrants no molt viables. Passaré a escriure unes poques partitures, i després, el silenci.


*****


Tinc interès en el compressor Warm Audio Bus-Comp, un clon del SSL Bus-Comp, però és molt car per a la meva butxaca. He estat mirant com substituir-lo per un de més econòmic però digne, i no me n’he acabat de sortir. Alternatives no tan bones: un parell de Presonus Studio Channel (inclou un compressor VCA i té certa bona premsa, amb dos no estalviaria molt però almenys no seria tot de cop), un DBX 266 (compressor molt econòmic amb so DBX però que dubto que soni gaire professional, hi ha també canal DBX 166 amb tot per a gravar, excepte entrada d’instrument) i ART SCL2 (barat, però de més categoria que el DBX). No sé si em val la pena. De moment intentaré assegurar una Harley Benton HB-35 BK, una Epiphone Wildkat i una taula de mescles decent. I a partir d’aquí, coses petites i unes vàlvules 6386 pel Tubecore. Em venc dos aparells que ja no necessito, ara falta que algú els compri. I certs discos segueixen a la botiga. Intento que la fundació em passi uns mínims diners de butxaca per a anar fent amb lentitud.


*****


Dimarts 18 al matí vaig guanyar el Paraules i Roses del Club Social Egara, en el marc de la sala d’actes de la Biblioteca Central de Terrassa. Gràcies infinites. El premi, un val per llibres a bescanviar a la Llibreria Synusia. A veure quan hi puc anar, tinc problemes amb el son.