Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dimecres, de juliol 22, 2020

Resum múltiple

El primer confinament de 2020 l’he resolt acabant sis àlbums, a sumar als dos que vaig acabar al gener. Així:

-Santuari
-Els somnis del futur s’escriuran amb acer!
-Feina 2.0 (remake)
-Chicago
-Silesia
-Boomsday!
-Charleston Valentine Stone
-Estratègies al paradís

Àlbums pendents de veu:

-Irving Park in the Dark
-1980 vol. 1
-1980 vol. 2

Més alguna idea de bomber per a aquest estiu. I també vull escriure. Segon confinament, vine aviat!
I amb això, 2020 seria l’any d’haver resolt coses. Em feia falta parar.

*****

A la que es va acabar el confinament, tothom va sortir en massa al carrer, I no he pogut parar amb tant retrobament imprudent. Una cosa bona: Visitants estem gravant, i estem a punt d’acabar les sessions de bateria. I aquest cop la bateria sonarà molt bé: en Marc Casulleres se’n surt molt bé com a tècnic, i jo he aportat quasi tots els micròfons, la targeta de so i les comprovacions de fase. Els AKG C-3000B funcionen molt bé com a aeris, l’AKG D-112 Mk2 sona molt bé amb el bombo, per a la caixa hi ha un Shure SM57, un SM58 pel goliat, i els toms els hem capturat amb un micròfon més econòmic marca T. Bone.

*****

Hi ha moltes queixes entre artistes de què ens estan matant la cultura, especialment la música en directe. Estic relativament protegit de la debacle perquè tinc l’estudi i em baso en treure discos. Però no deixa de ser potent pels meus companys. Les pèssimes decisions en cultura dels anys 1980 han acabat paralitzant-ho tot. És el moment de contraatacar.

*****

El sistema tentacular de la indústria musical global l’he explicat algun cop: els Estats Units i la Gran Bretanya ho exporten tot a tot arreu, llavors hi ha discogràfiques estatals per a cada país-estat, i finalment discogràfiques regionals que abasten aquells regió en concret. La clau per a no iniciats: cada pota ignora totes les demés, i la informació no circula. De manera que tots escoltem tot el que ve dels dos grans, més la música estatal pròpia, més la música regional pròpia. Però si un català vol escoltar música d’Euskal Herria, o música de la Polònia comunista, la gent del seu voltant es pensa que s’ha grillat: «escolta el que escolta la gran massa i calla». Fins i tot a la música tradicional no occidental li foten l’etiqueta de «músiques del món», com si USA i UK no formessin part del món. En fi, absurd. Em sembla que tots plegats hem estat veient massa TV.