Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

diumenge, de gener 26, 2020

Moment actual de la meva obra

Aquest cap de setmana he creat les bases d’un nou àlbum que podria ser projecte de concert amb pregravats, una mica a la manera de com podria estrenar «Hymns». El nou disc de bases duu el títol de «1969 Massive Traffic Jams» i podria ser la darrera entrega que faria en el meu estil de sempre (sempre que no trobi com fer certa òpera per a la que sempre em faltarà un llibret). D’ell n’he escrit fa unes hores, en un «llegeix-me»:

«Aquestes dotze bases constitueixen un àlbum coherent, a falta de lletres i veus. Podrien ser bases per a un concert de veu amb pregravats. Encara no sé quan podré gravar les veus. En tot cas, aquesta mitja horeta ha estat enregistrada en només 50 hores de marge, del divendres 24 al diumenge 26 de gener de 2020, a partir d'idees que rondaven pel meu disc dur. És el meu primer àlbum lliure de "mur de so" des de 2015, i de fet l'origen de deu de les dotze cançons és una sessió de "brainstorming" la matinada del 19 al 20 de gener de 2020, en què vaig gravar esbossos de possibles números per a una obra per a la Massa Coral i dos sintetitzadors. Aquelles parts per a dos sintetitzadors estaven pensades per a ser facilíssimes de tocar, i així poder-ne tocar jo un. Al final l'obra no s'anava a necessitar, i he acabat reconvertint aquells esbossos en un "àlbum" per a fer neteja. Crec que el nivell és bo, encarta que no sigui molt innovador que diguem. En tot cas, és pur MODX6 via la reverb 01 del Zoom RFX -2000 i l'equalitzador de la taula de mescles. Un projecte senzill que flueix bé, i una mostra d'eficiència. Gaudiu-lo.

Lluís Paloma, "Patinet".

P.D.: Els embussos massius el 1969 van ser de debò. En el marc de la "Operació Intercepció", Richard Nixon va fer tancar tres setmanes la frontera dels Estats Units amb Mèxic per a tallar el tràfic de drogues. Al final l'operació no va servir de res excepte per a fer enfadar el govern de Mèxic i milers de conductors.»

*****

Han estat dues setmanes d’acabar bases de projectes, a l’espera de poder gravar veus amb tranquil·litat. El «Feina 2.0», el «Charleston» i el «1980» estan a punt, bases i lletres, i només falten quasi totes les lletres de l’«Irving Park». Amb el que els discos queden així:

Feina 2.0

1. Automatic Day
2. Amsterdam
3. Llàgrima Viva
4. Aeroport
5. UFO
6. Mirant-te trist
7. Shea Stadium
8. Vull ser lliure
9. We Can't It Out
10. Vol de nit
11. Hotel Renaissance
12. Hindenburg
13. Misticismes bizantins, 1683
14. Connecticut
15. Vaixells en la nit

1980

1. Times New Roman
2. Subluna Park
3. Axateia
4. Challenger
5. Binarium 70 Ophiuchi
6. Atlantic Rain
7. I Am Trying To Crash Your Car
8. The See And See Machine
9. Disco Demolition Night
10. Freedom Fighter
11. Bummer In Paradise
12. All You Need Is Glub
13. Tay
14. Three Mile Island
15. Austin City Unlimited
16. Fasten Sea Bells
17. Chronic Freedom
18. Gamma Cephei
19. Edinburgh (Piobaireachd)
20. Tune of the Century
21. Rats on DNA
22. I look to an evening
23. Fairchild 670

Charleston Valentine Stone

1. Raval de Montserrat
2. Una definició del caos
3. Down Down Blues (2006)
4. Polskie Nagrania
5. La Germandat de la Santa Gaita
6. A Church Is Burning
7. Tot Ficció (revisar)
8. Angélique
9. I'm a Honda with Me
10. The River Flows
11. Magnitogorsk
12. L'abadia
13. Spungenbird
14. You're on Your Ownio
15. Rein Narma
16. I'm a Heart in New York

Per tant, l’”Irving Park in the Dark” queda pendent de feina. N’existeixen totes les bases fins a un total de catorze, però només n’existeixen tres lletres, una de les quals té dues versions.
I, finalment, dos projectes instrumentals han estat acabats: «Santuari» (el disc que vaig publicar i retirar el 2015 per no funcionar bé, ara funciona i ha estat republicat) i «Els somnis del futur s'escriuran amb acer» (acabat i funciona, però el retinc per si li trobo editor).
I el «petit complot director’s cut» existeix, si més no, al meu Bandcamp. Amb molt Ferran Baucells, una mica menys de mi, i un parell de talls, ara funciona sense problemes. Un àlbum per a estimar.

*****

I, amb això, només queden alguns apunts fets amb guitarra i deu bases sobreres per reestructurar. Com que en el seu estat actual no són Lluís Paloma instantani, i com que requeririen de cirurgia radical, no em donaré pressa. Crec que ha arribat el moment de fer el pas. A més, he retocat el meu rack, incorporant-li patch bay. L’assalt definitiu per a poder-lo emprar és ja a prop...
El dia de Reis vaig regalar dotze dels meus millors dibuixos a la meva família, a dos per cap. Moment de desfer-se del passat.
Moment de canviar d’any i d’actitud.