Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

divendres, de setembre 27, 2019

Get Back & Abbey Road

"Get Back" havia de ser un megaprojecte dels Beatles tornant al directe, amb assaigs filmats i una Gran Actuació en directe en algun lloc molt ambiciós. Problema: l'únic interessat era en Paul, i a sobre només feia dos mesos i mig que l'Àlbum Blanc se n'havia anat a dormir i els Beatles no havien compost quasi gens en aquest temps. A sobre, les relacions interpersonals estaven en un punt baix: George Harrison va abandonar els Beatles uns dies després d'una discussió amb en Paul sobre com s'havia de tocar cert solo. Ells mateixos no es podien posar d'acord sobre on fer el Megaconcert de final de projecte, amb propostes com el desert del Sàhara, un transatlàntic en ruta, o un asil per a dements (Lennon). Al final van acordar abandonar els assaigs filmats als platós de Twickenham Studios i anar als seus nous estudis Apple a Saville Row, 3... on Alex "el màgic" havia fet un desastre. Una setmaneta de desballestament a càrrec d'un recuperat Geoff Emerick va desembocar en la petició a Abbey Road que enviessin una taula EMI REDD.51 i una gravadora de vuit pistes a Apple, i a gravar en rigorós directe durant una setmana més el concert del terrat. I mentre els Beatles passaven confusament de gravar "Get Back" a gravar "Abbey Road", Glyn Johns (enginyer i productor oficiós del disc) es posava a muntar dues versions de "Get Back" que no van motivar uns Beatles que semblaven R.E.M.-"rajant"-de-l'"Around-The-Sun". Projecte parat durant mesos, fins que a principis de 1970, concorrent amb una gravació d'"I Me Mine" d'en George brutalment mínima (1:34), John Lennon va convidar el productor Phil Spector -casualment a Londres- a produir la sessió d'"Instant Karma" (una cançó amb molt mal karma inspirada per un festival organitzat per uns caradures i que mai no va arribar a port), i en John va quedar tan encantat amb els resultats que li va carregar el mort a en Phil de fer un àlbum amb les cintes de "Get Back": es devia una pel·lícula dels Beatles a United Artists, i la opció triada (el documental de "Get Back") implicava la publicació d'aquell material. I en Phil es va posar en feina, mesclant bona part del disc sense efectes i interposant fragments de diàlegs a la manera de Glyn Johns, però afegint cors i orquestra a quatre temes: "I Me Mine" (editat per a allargar-lo), "Across the Universe" (tema del 68 que no havia trobat un lloc definitiu), "Let It Be" (costa saber qui va produir-hi què) i, sobretot, "The Long and Winding Road", on en Phil va camuflar una línia de baix pedestre (tocada per Lennon) amb tant de cor i d'orquestra ensucrada que va destruir el tema. L'àlbum final, de fet, sembla gravat i mesclat per un grup de borratxos, malgrat que sempre tindrà alguns temes imprescindibles. Molts anys després, el Macca va decidir que era hora que un "Let It Be" decent sortís a la llum i, malgrat el debat sobre si es van agafar les millors versions o no, "Let It Be... Naked" és un just homenatge a aquelles sessions, revelant com un àlbum sòlid i digne era a l'abast, només que s'haguessin deixat de banda els diàlegs tontos i que tots els implicats haguessin estat de prou bon humor com per a escoltar aquestes gravacions amb una mica més de generositat.

*****

"Abbey Road" no va ser un últim intent de mantenir unit el grup, sinó un esforç concertat i mil·limetrat per tots per a donar a la carrera del grup el Gran Final que es mereixia. Com a tal, va ser un àlbum que va ser molt menys tens de gravar que els dos anteriors, precisament perquè almenys ells quatre havien acordat que seria l'últim, i que per tant allò tenia un final. De fet, l'àlbum anava a titular-se "Everest", fins que es van adonar que no estaven com per a anar-se'n al Nepal a fer-se fer una foto, d'aquí la portada i el títol. Un moment indubtable de tensió van ser els tres dies dedicats a gravar "Maxwell's Silver Hammer", i és fàcil entendre-ho escoltant la cançó acabada, que "mata" tota la resta de la cara A de l'LP, però, per què el Macca va decidir mantenir "això" a l'àlbum quan poc després va gravar "Come and Get It"? Se suposa que aquesta era una demo per a Badfinger, però la seva no publicació a "Abbey Road" és una pífia tan llegendària com quan George Harrison va cedir a Jackie Lomax una cançó tan explosiva com "Sour Milk Sea" (amb Eric Clapton a la pista base!) enlloc de posar-hi veu i incloure-la a un "Àlbum Blanc" molt bo però que no deixa de tenir algun farciment. En tot cas, l'única bona decisió a "Maxwell" va ser el toc de sintetitzador, fet amb el Moog Modular de George Harrison però tocat pel mateix McCartney. I de fet, els punts forts del tema són el Moog i la lletra una mica sòrdida. El problema era que era "music hall" anglès no massa ben entès i que "Come and Get It" era molt millor tema i molt més integrable en una cara A que pateix per a recuperar "momentum" a partir d'allà. Una cara A dirigida per Lennon, mentre la cara B (amb el “medley”) era dirigida per McCartney. Tot i que el “prota” de l’àlbum sempre serà un George Harrison que, amb només espai per a “Something” i “Here Comes The Sun”, entrava a formar part definitiva de la Història de la Música amb majúscules (i el seu altre gran miracle, el triple en solitari “All Things Must Pass”, estava a poc més d’un any de distància: un geni).