"Get Back" havia de ser un megaprojecte dels Beatles
tornant al directe, amb assaigs filmats i una Gran Actuació en
directe en algun lloc molt ambiciós. Problema: l'únic interessat
era en Paul, i a sobre només feia dos mesos i mig que l'Àlbum Blanc
se n'havia anat a dormir i els Beatles no havien compost quasi gens
en aquest temps. A sobre, les relacions interpersonals estaven en un
punt baix: George Harrison va abandonar els Beatles uns dies després
d'una discussió amb en Paul sobre com s'havia de tocar cert solo.
Ells mateixos no es podien posar d'acord sobre on fer el Megaconcert
de final de projecte, amb propostes com el desert del Sàhara, un
transatlàntic en ruta, o un asil per a dements (Lennon). Al final
van acordar abandonar els assaigs filmats als platós de Twickenham
Studios i anar als seus nous estudis Apple a Saville Row, 3... on
Alex "el màgic" havia fet un desastre. Una setmaneta de
desballestament a càrrec d'un recuperat Geoff Emerick va desembocar
en la petició a Abbey Road que enviessin una taula EMI REDD.51 i una
gravadora de vuit pistes a Apple, i a gravar en rigorós directe
durant una setmana més el concert del terrat. I mentre els Beatles
passaven confusament de gravar "Get Back" a gravar "Abbey
Road", Glyn Johns (enginyer i productor oficiós del disc) es
posava a muntar dues versions de "Get Back" que no van
motivar uns Beatles que semblaven
R.E.M.-"rajant"-de-l'"Around-The-Sun". Projecte
parat durant mesos, fins que a principis de 1970, concorrent amb una
gravació d'"I Me Mine" d'en George brutalment mínima
(1:34), John Lennon va convidar el productor Phil Spector -casualment
a Londres- a produir la sessió d'"Instant Karma" (una
cançó amb molt mal karma inspirada per un festival organitzat per
uns caradures i que mai no va arribar a port), i en John va quedar
tan encantat amb els resultats que li va carregar el mort a en Phil
de fer un àlbum amb les cintes de "Get Back": es devia una
pel·lícula dels Beatles a United Artists, i la opció triada (el
documental de "Get Back") implicava la publicació d'aquell
material. I en Phil es va posar en feina, mesclant bona part del disc
sense efectes i interposant fragments de diàlegs a la manera de Glyn
Johns, però afegint cors i orquestra a quatre temes: "I Me
Mine" (editat per a allargar-lo), "Across the Universe"
(tema del 68 que no havia trobat un lloc definitiu), "Let It Be"
(costa saber qui va produir-hi què) i, sobretot, "The Long and
Winding Road", on en Phil va camuflar una línia de baix
pedestre (tocada per Lennon) amb tant de cor i d'orquestra ensucrada
que va destruir el tema. L'àlbum final, de fet, sembla gravat i
mesclat per un grup de borratxos, malgrat que sempre tindrà alguns
temes imprescindibles. Molts anys després, el Macca va decidir que
era hora que un "Let It Be" decent sortís a la llum i,
malgrat el debat sobre si es van agafar les millors versions o no,
"Let It Be... Naked" és un just homenatge a aquelles
sessions, revelant com un àlbum sòlid i digne era a l'abast, només
que s'haguessin deixat de banda els diàlegs tontos i que tots els
implicats haguessin estat de prou bon humor com per a escoltar
aquestes gravacions amb una mica més de generositat.
*****

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada