Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

divendres, de juliol 20, 2018

Scooter Mambo

Porto pocs dies de «reclusió per feina» i els resultats comencen a ser espectaculars. Amb un últim retoc, la partitura del «Te Deum» és acabada i llesta per a anar a assaig. Si hi ha algun detall a modificar sobre les respiracions, s’apunta a llapis a l’assaig i ja ho modificaria amb l’obra madura. Però també vaig fer, en menys de vint-i-quatre hores, les revisions del meu «Requiem», i realment calien: a les parts de teclat hi havia errors de principiant que no entenc com vaig poder fer, coses com mans dretes impossibles d’abastar amb una mà, o passatges amb una escriptura imprevisible (una escriptura motívica i sense grans salts funciona molt millor i és més agraïda per a l’intèrpret). En fi, no deixa de ser una obra complicada, però ara pot funcionar. A més, ara és per a cor mixte a quatre veus, dos teclats... i la trompeta passa a ser purament opcional, junt amb un quartet de corda que he preferit deixar escrit però que no fa sinó doblar parts ja existents, per a un millor efecte tímbric. Purament per a qui tingui un munt de diners. En tot cas, voldré repassar-la amb els companys de la Massa Coral, la coral on canto des de sempre i que és una bona influència en la meva vida, molt bona gent.

*****

I una notícia important és que, a partir de la carpeta d’àlbums barrejats i en menys de 24 hores de treball quasi seguit, n’ha sortit un disc complet de bases amb dotze temes. No dic que sigui la meva obra mestra, ni s’hi acosta, però les gravacions sosses han cobrat vida de sobte, generant un àlbum prou digne, encara que una mica fragmentat. La major sorpresa: «La Mainadera», que ja no sona a cobla per enlloc i és molt millor per això. De manera que tinc el prototipus de com hagués volgut que sonés el «Feina 2.0» si no hagués hagut de treballar «con lo puesto» i no hagués estat sota molta pressió. Majorment les cançons són de l’anterior «Estratègies al Paradís», però aquell àlbum sempre va pecar de falta de focus. (Encara no sé si mantenir el títol o si millor canviar-lo, i també dubto sobre quina portada emprar; cosa que ja passa amb els ja determinats «Santuari», «1980» i «Disfunctional».)

*****

De fet, avui li he escrit tres lletres per a completar les que ja tenia. I ara al vespre he fet tasques mecàniques per a preparar l’escriptura de lletres pel «1980», l’únic àlbum-a-cantar que em queda sense lletres. Vull intentar fer-les totes en anglès per a treure’m vicis. I intentaré deixar-me portar per la intuïció. Si ho faig bé, pot ser un molt bon àlbum.

*****
Equip? Penso sobretot en algun previ bo de només dos canals, i els compressors WA76 (en vull dos). Un micròfon WA87 o WA47 segons pugui. I, més barat, un segon AKG C-3000 per a gravar en estèreo, més un Shure SM-57 per a gravar percussions o amplis. Però per a concretar-ho he de saber primer on i com finançar-ho. I si surt oportunitat de finançar una casa, doncs el primer és el primer.

*****

Tot i que no em refio ja del meu banc. De fet, acaben de fer una operació relativa al tema i jo he aprofitat per a preguntar si això obria a la fi l’aixeta del crèdit. Ni han contestat. Toca canviar de banc.

*****

Tres novetats que estic escoltant: en mp3, «Emitt Rhodes» (1970), el segon disc del «one-man Beatles», el que el primer àlbum solista de Paul McCartney podia haver estat i no va ser. Les meves favorites: «Somebody Made for Me» i «You Should Be Ashamed». En CD, «Slow Train Coming» del tito Dylan, dels seus infravalorats anys 1970 («Man Gave Names to the Animals» em té enganxat, també perquè el Quico Palomar la versiona en directe), i «Made in Japan» de Deep Purple, un disc en directe amb molts bons moments, un dels pocs discos en directe que valen la pena.

*****

Finalment, un breu apunt polític: estic molt content que Puigdemont sigui lliure i que Llarena hagi fet el ridícul davant de tot el món, però no farem res si al Parlament es produeixen espectacles com el de l’altre dia. ERC decep. Al PDECat, Marta Pascal decep. Només la CUP sembla realment entregada a deslliurar Catalunya de les urpes d’una Espanya terminal que vol morir matant, i reconec que malgrat tot no els votaré perquè allà dins hi ha persones que no em cauen bé per la seva actuació personal. De manera que ara mateix no tinc massa entusiasme si calgués anar a votar. Almenys el govern de Brusel·les està fent una bona feina, Puigdemont inclòs (i amb la inestimable ajuda externa d’en Mikko Kärnä -gràcies infinites!-). I penso sortir a defensar la República si és re-proclamada, com ja estava disposat a fer l’octubre passat. S’ha acabat llepar-se les ferides, és hora d’actuar.