Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dimecres, de gener 01, 2014

Comencem per la fi

Aquests dies ha circulat la noticia que s'ha filtrat la llista de supervendes de Promusicae a nivell de tot l'estat espanyol corresponent a tota la setmana del 9 al 15 de desembre de 2013. Llista que en si mateixa fa fer un paperot als poders poderosos de la Indústria discogràfica establerta: només cal vendre 500 còpies d'un disc per a ser Top 40, 75 per a ser Top 100, i 2000 per a ser Top 10. I, això sí, publicar en una "major": no hi ha dubte que hi ha artistes independents que venen més que això però que no surten reflectits a la llista, i que s'han guanyat les seves vendes per la via dura: vendre als seus concerts i mitjançant difusió a les amistats i a internet. La cosa esdevé encara més potent quan se sap que els discos d'or (20.000 còpies) i de platí (40.000 còpies) no es donen a discos que hagin venut aquestes xifres, sinó a discos que hagin estat fabricats i posats al mercat en aquestes quantitats: fabrica 40.000 còpies d'un disc, encara que no en venguis ni una, i serà disc de platí. Hi ha discos amb aquestes certificacions que estan molt lluny de vendre els exemplars que en teoria haurien d'haver venut. Clar, fabricar 40.000 exemplars (o tan sols 20.000) només ho poden fer les "majors".
I de publicitar-los a les ràdios, premsa escrita i televisions ja ni en parlem: la cosa va a cop de talonari i les quantitats a pagar són astronòmiques. Prou com per a que el sistema sencer estigui, també, "segrestat" per les "majors", úniques a poder-se'l pagar. Els desitjos del públic i la necessitat d'un sistema de difusió/distribució més democràtic se'ls passen pel forro. Fins i tot les llistes de final d'any de "el millor de 2013" estan controlades per ells. Parlant en plata: al sistema només hi entra qui es decideix en uns pocs despatxos. Hi ha artistes o estils que mai no tindran una oportunitat, malgrat tenir un públic potencial enorme. Els despatxos estan cecs.
I el trist de la situació és que tot plegat ha creat en el públic la forta convicció que TOTS els músics som uns ganduls que ens refiem de les vendes de música i de "mamá discográfica" per a enriquir-nos sense fotre ni brot. I que si volem viure de la música no ens queda altre remei que sortir de gira, com si tots els músics fóssim animals d'escenari. La gent que fem la part més important de la nostra feina, prou complexa, a l'estudi, ens trobem que hem de sortir a fer concerts (i concerts per a qui?) encara que no estiguem preparats o capacitats per a fer-los. Tot perquè els "artistes" de la Indústria són quasi exclusivament cares boniques que no saben cantar i que necessiten que tot els ho facin mercenaris. És molt trist.
Acabo autocitant-me del dia 31 de desembre passat, comentant un post a Fcbk que parlava específicament d'un Canet Rock el 1975 (i de la situació específica de Catalunya, d'aquí que parli de segells de l'escena oficial catalana):

"Dic el que crec: aquests darrers vint-i tants anys la música catalana que ha arribat a coneixement del públic ha estat fermament controlada per les grans discogràfiques a nivell de país, els Picap, Discmedi, Global o digueu-n'hi com vulgueu. I aquesta gent han tingut una visió paternalista i antiintel·lectual dels gustos del públic que s'han traduït en fenòmens com el del "rock català" i en concursos pretesament de promoció de nous valors com el Sona 9. I per desgràcia això ha significat una aposta militant per una música pobra i basada en modes, potser amb alguna honrosa excepció aquí i allà (Manel o Antònia Font, anyone?). Això vol dir que actualment només es publica un dos o un tres per cent de la música realment bona que s'està fent al nostre país, i que la resta del que es publica només convenç a un perfil de públic "indepe" i amb poques exigències a un nivell artístic. I el trist és que gran part del que no es publica són genialitats una darrera l'altra. Hi ha una escena impressionant que només pot tocar a bars i que s'autoedita o publica a segells tan petits que només els coneixem alguns i de casualitat. Cal un canvi. I tingueu per segur que els poders poderosos de la indústria no baixaran del burro. Per pur pecat d'orgull. Encara que al final s'estampin de morros. És així de trist."
"I perfectament d'acord a muntar un festival, si això serveix d'eina de correcció i s'aposta per la música independent enlloc de per les patums mediàtiques."
"I aquí només cal dir-ho sense embuts: no coneixien tant el mercat? No encertaven tant els gustos del públic? No publicaven només allò que anava a ser massivament comercial? Doncs no per res, però crec que jo mateix ho puc fer millor ara que tindré una mínima oportunitat. Riu millor qui riu l'últim."