Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dissabte, de setembre 14, 2013

Entrevistes 2013, 7.



Reprenem les entrevistes que m'he proposat fer aquest 2013 a tot de gent del panorama independent català, una reivindicació que faig de la feina ben feta. I avui ens arriba aquí el músic terrassenc Toni Ubach, fins fa poquíssim alma mater del (magnífic) grup Cabaret Misèria, i personatge carismàtic com pocs. Ha respost l'entrevista amb una sinceritat notable, i ens guarda alguna petita sorpresa pel futur...

1. Sempre has estat un amant del teatre. Què et va fer decidir a "fer el pas" i pujar a un escenari?

Més que un amant del teatre en diria un home de teatre. La meva vida professional sempre ha estat lligada als oficis del teatre: tècnic de llums, actor, músic, il·luminador… en una banda o altra de l'escenari però empre lligat a la foscor i les bambolines, així que el pas de pujar a l'escenari com a músic simplement va acabar arribant.
He de confessar que la música sempre ha estat la meva gran passió, però tot i que no ho sembli sóc força tímid amb aquestes coses i mai havia gosat posar-me al capdavant d'un projecte amb la meva proposta artística. El 2009 vaig tenir la sort de topar-me músics com en Juzz Ubach i en Dani Pino que als que admiro moltíssim i  ells em van fer creure en el que feia.

2. Com penses que va influir la teva part "d'actor" en l'enfocament de Cabaret Misèria?

La pròpia timidesa és la que m'impediria sortir a cantar segons quines cançons sense la màscara d'un personatge. A través d'ells tot és fàcil i molt més real. Però també la part de tècnic fan que aprofiti les eines que em poden donar el so, les llums o l'escenografia per treure partit de les cançons. Com en el teatre totes les feines sumen en una sola direcció.

3. Què en recordes, de la gravació d'"El senyor B, la vedette i les restes del naufragi"? Hi va haver, també, algun aspecte tècnic que en vulguis destacar?

Emocionalment va ser estrany, perquè excepte les bateries i baixos que els vàrem gravar a l'estudi 48v en un cap de setmana, la resta ho vem anar fent durant 9 mesos de mica en mica, sessió a sessió a casa meva. Així que el procés va ser com fer una catedral d'orfebreria. Mica en mica, anàvem posant petites peces que, amb el talent dels músics anàven encaixant meravellosament bé com per art de màgia. Va ser un procés molt màgic però amb una exigència molt gran pel que fa a paciència.
A nivell tècnic tenim el privilegi de tenir un tècnic com l'Aleix Soler, que és un home molt savi amb el so. Amb ell vem parlar molt i molt de com havíem de fer sonar aquest disc i teníem molt clar que amb els músics que teníem havíem de respectar escrupulosament les dinàmiques. Així que es tractava, per una banda mirar d enregistrar un so el màxim de fidel a l'instrument real i per altra banda ser molt i molt curosos amb les compresions.
Sabíem perfecament que, pel tipus de música que fem (amb moltes diferències dinàmiques i tímbriques en un mateix tema) ens donaria un disc que no seria fàcil de sentir. Un disc que s'hauria d'escoltar. Però ja tenim edat de fotre el que ens donava la gana de fer i així ho vem fer. El resultat (tot i que mai es dona per acabat un disc) va ser més que satisfactori!

4. Malauradament, el juliol passat el Cabaret Misèria fèieu la vostra última actuació. Hi ha alguna cosa que en pugui trascendir al públic? T'ho pregunto amb molt de tacte.

El Cabaret Misêria ha estat una cosa molt màgica per tots els que n'hem pres part. Amb el temps, ens començava a passar allò que passa quan no tens el temps suficient per dedicar a una projecte, que tot es fa més feixuc i s'arrefreda. I això no voliem que passés a un projecte com aquest, així que vaig decidir fer un XIM PUM final enlloc de veure'ns defallir. Tots hi van estar molt d'acord.

5. Un ocellet m'ha dit que just 48 hores després de la defunció del Cabaret va iniciar el seu camí un nou projecte teu. És molt indiscret si te'n demano algun detall?

De moment encara és indiscret, així que si m'ho permets em reservo el dret a no explicar res.

6. No voldria tancar aquest apartat sense recordar, ni que sigui breument, a La Fuga. Què te n'ha quedat més, amb el temps?

L'energia de l'adolescència. Les ganes de viure la vida. Les primeres ganes d'experimentar fora dels camins obvis de la música (encara que fos des del nostre innocent punt de vista). I sobretot l'ensenyança de la mort d'un amic íntim que tenia ganes de viure la vida. Això em va marcar per sempre perquè vaig entendre que m'havia de deixar de pamplines i començar a fer el que realment volia fer. Qualsevol altra cosa seria un insult a la vida!

7. Com saps, aquest és el blog dels instruments. Tens algun somni al respecte? Pots esbravar-t'hi tant com vulguis.

Uff sóc molt poligàmic en aquest aspecte i estic enamorat de moltes guitarres, amplis, pianos i coses…
Hi ha una Framus Diablo honey violin, que fa temps que em fa tilin però és molt cara i molt difícil de trobar en aquest país
També em fas força dentetes perquè sé que et veus a les nits amb una Rikembaker que ni te cuento…
Vaig darrera d'un ampli de vàlvules petit. Ja tinc prou edat per saber que no em cal tant volum i per tant em puc estalviar 15Kg de pes respecte al meu enèrgic però limitat Marshall valvestate!
Tinc ganes de començar a experimentar amb Pad's de sampler com el SPD-SX de roland…
Una tarja de so amb més entrades
Un previ de microfonia com Déu mana
etc etc etc

8. Quan compons, a què li dónes més importància? Tens un "procés establert" per a compondre?

No tinc ordre ni procés. Tinc una petita gravadora digital a casa on gravo petites idees que se m'acuden: un dia és una melodia de veu, un dia una idea de trompeta, un dia un ritme, un dia quatre acords amb la guitarra o el piano…
També tinc una llibreta i molts papers on vaig apuntant freses, arguments, pensaments…
Llavors un dia agafo la gravadora i començo a treballar sobre la idea que més em crida l'atenció. a partir d'aquí és qüestió de picar pedra…

9. A què dónes més importància a l'hora d'encarar un directe?

TOT. Com hem dit abans vinc del teatre. Si faig una interpretació musical espectacular, excel·lent però estic tiesso com un cagarro i sota la llum d'un fluorescent, el concert serà un desastre.
Miro de tenir cura de tot: música, interpretació, tan vocal com actoral, llums, relació entre els músics, amb la gent, objectes i atrezzo, vestuari… Altra cosa és que me'n surti!

10. A partir de la teva experiència, quins locals recomanaries per a actuar als nostres lectors?

Qualsevol sala a la que tracten bé a la gent (músics i públic) és una bona sala per anar a tocar.
Però per mi, un teatre és un teatre!

11. Quina és la teva actitud davant d'internet? I de la música en suport físic?

Sóc un romàntic, però visc al segle XXI. L'abast de la xarxa no té comparació, però l'emoció íntima del suport físic tampoc.

12. Seguint amb l'anterior: CD, mp3 o vinil?

Un CD amb envoltori de vinil, i amb un braç de tocadisc però làser! Seria artística i tècnicament meravellós!!!

13. Quina gent destacaries del teu entorn musical en aquests moments?

Sense cap mena de dubte Notienefans. És el projecte en solitari d'en Dani Pino i és una proposta artística majúscula. És un home amb una sensibilitat musical fora del meu abast.
No descartaria però un tipus estrany i amb tendències musicalment suïcides com en Lluís Paloma. Els seus treballs no sé si estarien a la meva capçalera del llit però el seu procés de treball em sembla esplèndidament inversemblant avui en dia. Amagades enmig del bosc de les seves pistes d'audio pots arribar a trobar perles d'un valor incalculable!

14. I qui destacaries de l'escena més "professional", també en aquests moments?

Aquí em surt la vena clàssica i destacaria el gran retorn del mestre Bowie! M'encanta veure un monstre de la seva edat fent encara el que vol i quan vol i mantenint encara la capacitat de fer-me aixecar les celles i somriure. No massa gent de la seva quinta ho ha sabut fer. I n'hi ha de molt més joves que no ho han fet mai. Seguirem aprenent…

15. Quins altres projectes tens entre mans per al futur més immediat? I quins noms propis hi "sonen" més, si n'hi ha algun?

Una altra vegada indiscret. No pico…

16. Segur que m'he oblidat de preguntar-te alguna cosa molt important. Tens via lliure.

Potser, però deixar les coses a mitges ens assegura que encara no hem acabat. Així sempre hi podem tornar.