Avui ens
posarem franctiradors, des d'un punt de vista cultural. Fa uns dies
una amistat de Facebook va penjar una d'aquelles fotos que circulen
de mur en mur amb missatges profunds. La foto era en realitat un
dibuix que representava una pila de llibres vistos pel cantó i
apilats. Els títols eren tots de Grans Obres Mestres Que Tothom
Hauria De Llegir, així, per obligació (com quan se suposa que tot
escriptor s'ha de llegir El Quixot). Jo li vaig deixar aquests dos
comentaris (són en castellà perquè aquella persona viu fora dels
Països Catalans):
"Y sin
embargo... hay algún libro que esté muy bien pero que no haya
entrado en esta o cualquier lista "de indispensables", sea
porque no haya tenido éxito comercial o porque directamente no lo
haya publicado nadie? Ese me gustaría leer."
"Lo que
quiero decir es que parece haber un dirigismo sobre qué productos
culturales debemos consumir, una estandarización del gusto. Es algo
que me tiene incómodo."
Fa poc, també
vaig crear, per primer cop, un d'aquests dibuixos, amb el següent
text:
"¿Os
habeis dado cuenta de que desde que Facebook es Facebook todo el
mundo cuelga y comparte imágenes con grandes citas de grandes
personajes y meditaciones filosóficas sobre los grandes temas de la
vida, frecuentemente acompañadas de fotografías muy cuidadas? Eh,
esto antes no pasaba, ¿qué sucede aquí?"
I fa tot just
uns parell de dies vaig piular a Twitter (aquest cop en català,
veient la de llistes de "millors de..." oficials): "Segur
que junt amb la llista de millors discos publicats de 2012 no n'hi
hauria d'haver una de discos inèdits? Aquesta voldria escoltar."
Totes aquestes
frases resumeixen força bé el que estic pensant aquests dies sobre
cert estat de coses. El dirigisme de què parlo pren diverses formes,
però totes tenen a veure amb com operen les diferents indústries
culturals (i la crítica establerta, que d'alguna manera en depèn).
I bàsicament el que pretén és que un nombre relativament reduït
de productes culturals siguin consumits pel major nombre de persones
possible. I les formes van des de l'establiment d'una èlit de Grans
Obres Mestres (de la pintura, de la literatura, de la música...) que
qualsevol persona que es pretengui culta ha de conèixer, fins a les
modes de baix nivell cultural que són publicitades pels mitjans de
comunicació de masses i que tothom ha de consumir (comprar el CD,
aprendre el ball, veure tots els capítols de la sèrie de TV...
Digueu-n'hi com vulgueu) sota l'amenaça de ser considerat "demodé",
fora d'ona i tancat en una torre de marfil (o fins i tot exclòs
socialment en els casos més extrems).
Aquesta
situació ha dut a certs extrems que només puc qualificar d'absurds.
I fonamentalment prenen dues formes: 1) la generació d'icones-resum
amb molt poca profunditat i independents del que hi hagués darrera
dels artistes o obres originals: sóc fan dels Beatles, fins al punt
d'haver-me llegit llibres molt profunds i documentats sobre com
gravaven, però la cosa entra en un terreny força més alarmant quan
cada vegada que a la TV et parlen dels anys 1960 el primer que fan és
posar-te unes imatges dels Beatles en concert durant la Beatlemania.
Ni Byrds, ni Beach Boys, ni Jimi Hendrix, ni apostes més
exploratòries com Margo Guryan o Soft Machine. A veure, els Beatles
han de ser entesos en un determinat context històric i cultural. Als
anys 60 hi havia molts més músics i grups que van fer aportacions
fonamentals que sovint van arribar a orelles dels Beatles: el Sgt.
Pepper no va caure del cel. Però es veu que això els mitjans de
masses ho han oblidat. I el mateix passa amb la pintura (sembla com
si Picasso i Dalí haguessin estat els únics pintors vàlids del
segle XX) o amb el cinema (tot i reconèixer que era molt bona
actriu, l'Audrey Hepburn-mania que hi va haver fa dos o tres anys,
amb les seves fotos comercialitzades en format de quadres de manera
massiva, va ser molt desproporcionada). 2) el sistema de "singles",
no només limitat a la música, pel qual un artista pot haver creat
milers d'obres, però sovint només una arriba al coneixement del
públic i a més ho fa de manera massiva i repetitiva. Picasso només
sembla haver pintat el Guernica, els Beatles semblen definir-se només
per Yesterday (o per alguna més, però certament "Rain" no
està entre elles), Antonio Vivaldi podia haver-se estalviat la
molèstia de compondre qualsevulla altra obra que no fós "les
Quatre Estacions", i així anar fent.
Però
darrerament m'he adonat de coses encara més potents. Literatura: fa
potser tres anys, la llibreria on solia anar a comprar els llibres va
canviar de mans dues vegades, d'un negoci familiar a part d'una
megacadena de llibreries "sense rostre". I una de les raons
per les que he deixat d'anar-hi és que de sobte a tots ens han
d'agradar les novel·les, i com més gruixudes millor. Hi ha una
quantitat de novetats en aquest camp que és difícil de controlar. I
el divertit és que, si mires les bandes de paper posades per a
orientar al públic, totes elles són obres mestres indiscutibles i a
més tenen unes vendes absolutament massives. Mentre, els llibres més
especialistes (historiografia, divulgació científica,
arquitectura...) han quedat força reduïts a uns mínims racons no
prioritaris. També, impossible encarregar llibres de l'estranger
(abans es podia fer). Música: cada vegada queda més clar que el
mercat mundial de música gravada i circuits professionals de
concerts està jerarquitzat en la forma d'un domini aclaparador de
tot el que vingui dels Estats Units, bo o dolent, complementat amb
una sèrie de mercats estatals tancats i fonamentalment incomunicats
entre ells perquè se suposa que tothom està interessat només en la
música dels EUA i de l'estat concret on resideixen. Trascendir les
barreres estatals és molt difícil i no depèn de la qualitat de la
proposta sinó de què es consideri que vendrà massivament. Per
exemple, no tinc pas un gran record de la ràdio grega, però segur
que Grècia pot presentar al món propostes molt més convincents que
Nana Moskouri.
Davant d'això,
és difícil prendre consciència de la situació i desenvolupar
estratègies individuals per a superar les limitacions que ens imposa
tot aquest sistema d'uniformització cultural. Jo puc comentar les
decisions que he pres fins allà on he estat capaç, purament a tall
d'exemple concret. El tema llibres l'he resolt de dues maneres: quan
es tracta de llibres especialistes en anglès, els compro a
llibreries anglosaxones amb pàgina a internet (o, ocasionalment,
aprofitant viatges a l'estranger), i quan es tracta de llibres en
català o castellà (sovint llibres d'edició local) vaig a un parell
de llibreries petites, negocis familiars, una de les quals, al carrer
Pitàgores de Terrassa, és prou seriosa i ben organitzada com per a
poder-hi localitzar els pocs llibres que pugui necessitar en aquesta
àrea. El tema discos l'he resolt directament a través d'internet,
perquè no queda cap botiga especialista a Terrassa i els pocs punts
de venda localitzats en comerços generalistes estan focalitzats
quasi exclusivament en discos del Top 40 i algun recopilatori de
venda fàcil. I aquí faig notar que és molt més fàcil i barat
comprar-te clàssics nord-americans i anglesos del rock que discos
d'artistes polonesos
Però a la
vegada, en l'aspecte concret de la música, m'he trobat gaudint
sovint de la música d'artistes catalans fonamentalment desconeguts,
gent que per a aconseguir els seus discos els has de conèixer
directament o anar als seus concerts. I m'adono que m'omplen molt més
que el que la indústria oficial catalana publica com "la millor
música que es fa a Catalunya en aquests moments", fins al punt
que fonamentalment he deixat de comprar música en català de les
grans discogràfiques. I a la vegada m'he començat a interessar, de
moment de manera temptativa, per l'anomenada "outsider music",
música feta fonamentalment fora de les grans indústries de la
música, de qualitat molt diversa, però que sempre sorprèn i és
diferent. I aquí podem parlar tant de noms consagrats que van
començar gravant i difonent casettes (Daniel Johnston) com de gent
no capacitada per a la música que han deixat gravacions
dificilíssimes de reproduir per part de músics preparats pel les
vies convencionals (per exemple, The Shaggs). I almenys aquí la meva
actitud en alguns moments és: "escoltaré música que la
indústria no necessàriament vol que jo escolti". Una actitud
que estic segur que en el futur em serà molt útil.
I el que vull acabar de dir és que no ens ha de fer mai por enfrontar-nos a la "sabiduria convencional". La que sigui. Sobre qualsevol tema. La història només va en un sentit: cap endavant. Tinguem-ho molt present.
I el que vull acabar de dir és que no ens ha de fer mai por enfrontar-nos a la "sabiduria convencional". La que sigui. Sobre qualsevol tema. La història només va en un sentit: cap endavant. Tinguem-ho molt present.
1 comentari:
Ets un crack Lluis.M'encanta llegir-te perquè sovint tinc la sensació que poses ordre a les meves sensacions i paraules a pensaments que comparteixo; ens descobreixes grups i tens més raó que un sant. Qué més podria dir?
Un article brillantíssim i agraït de llegir. no oblidis passar-me aquests inèdits el dia que els trobis ;-)
Publica un comentari a l'entrada