Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

diumenge, de gener 20, 2013

Apunts ràpids per a començar un any.

Acabo de torrar un CD àudio, de 27 pistes i 79:12 de durada, amb totes les bases instrumentals existents i útils del “1964”, tal i com ha existit aquests darrers dos anys i mig. Només una excepció: com que no trobava la base de “La nit dels aminoàcids” sense les veus, l'he haguda de gravar de nou, en una sessió de força hores de durada per un problema amb el midi. Però no es notarà la diferència: “1964” és, de moment, el disc que volia que fós el meu homenatge-i-aprenentatge de Phil Spector i Leiber and Stoller (productors dels Drifters), i que no va acabar de quallar, bàsicament perquè no podia destinar-hi el temps i les energies necessaries. Però que pot esdevenir una cosa bastant més radical i interessant si, a partir de l'estiu, li incorporo totes les idees tècniques que he anat recollint en un arxiu de text al llarg d'aquests darrers dos mesos i mig. Donant-li una oportunitat, em dono a mi mateix l'oportunitat de vèncer, de dir la darrera paraula sobre el caos en què he viscut permanentment aquests darrers deu anys. És l'hora de l'estudi.

*****

El que no acaba d'arrencar és la part literària del “1980” (i, subsegüentment, del “Santuari”). Al voltant del canvi d'any, en dos o tres dies vaig escriure prop de deu lletres de les quinze que necessita el projecte. Això sí, amètriques. No me les he tornades a mirar, necessito tenir bé les cinc que em falten abans d'afrontar qualsevulla desil·lusió. Em convindria escriure tant com pogués amb mètrica definida, i aquí és on se'm complica la vida. En concret, estic encalladíssim amb “Edimburg” (necessita un replantejament total), “General Belgrano” (temàtica triada, però no em surten bons versos i la temàtica és molt complexa), i “Rates sobre ADN” (tres quarts del mateix). Clar, no voldria fallar, és un disc que em pot sortir molt bé si supero aquest escull. I a la vegada, és un disc que em podria marcar clarament el rumb a adoptar amb el “Santuari” (el mateix: bases gravades en la seva totalitat, però necessitaria força més calma per a abordar-lo amb garanties). Si trobo espai, temps i rumb, tots dos podrien sortir aquest 2013. Tant de bo sigui així. Almenys tinc ja portada definitiva pel “1980”: la de fa un any, però virada a vermell i reduïda a les millors fotos, amb vistes a una edició en CD físic que igualment no podré abordar fins, com a mínim, el mes de maig.

*****

I el que ni tan sols comença és una idea que ho té molt negre. Fa unes setmanes vaig començar a pensar a ressucitar i completar la “Torradora 2”, no per a disc, sinó per a orquestra en concert. I entre aleshores i abans d'ahir, vaig acumular en el disc dur tot de demos fetes amb l'mm6 i en format wav que havien de servir per a delimitar uns altres moviments i així poder fer una peça d'uns quaranta minuts de durada. En la seva major part sonen bé, les punyeteres. Però el cert és que estic intentant bellugar això i un eventual concert d'”Himnes”, i de moment no he arribat enlloc. I tinc molt clar que sense concert en ferm no hi ha peça acabada. No puc perdre més temps ni dispersar-me més. Diguem que m'estic plantejant seriosament el tema de, cada cop que em diguin de cantar, condicionar-ho a que es faci una peça meva. Així no cantaré mai, tot sigui dit, i no ho trobaria pas a faltar. Tot i que he començat classes amb un professor particular per tal de rescatar la meva veu, que d'ençà de l'afonia de l'hivern passat ha perdut la posició (es nota en alguns moviments del CD d'”Himnes”, sobretot l'últim). I no és qüestió de gravar malament.

*****

Almenys, amb Els Visitants hem començat a assajar temes del “Corrupció” com “Marcianitos” o “Granollers, menú infantil”. Aquest darrer és el més difícil que hem intentat, i encara no ho hem tret tot. Si comptem que els altres estan amb ganes d'escenari, s'acosta una primavera mogudeta...

*****

Divendres 18 vaig assistir al concert dels deu anys de la coral de Gospel Tons & Sons, al Principal. Ple fins a la bandera, i un gran espectacle que com a espectacle només va fallar una mica per la durada (dues hores i mitja) i per un grupet convidat concret que no va acabar de tenir el dia. Bon ambient a la sortida, de fet. Això sí, llàstima que el concepte (i que el tècnic, a qui jo coneixia, no pogués donar-los tot el volum per problemes de realimentació amb els micros) es mengés una mica a la pròpia coral que, excepte per un número que van cantar només ells (sense solistes externs ni instrumentistes, per tant) i que va ser el millor de la nit, la resta del temps va quedar reduïda a cantar “coros” per a la resta dels presents a l'escenari. I és una llàstima: els Tons & Sons són una bona coral, entre les millors de la ciutat, i tinc entès que fa uns anys feien concerts més ben equilibrats en aquest sentit. Esperem que aquest equilibri retorni en properes actuacions (i en un disc que estan acabant de preparar i que en teoria hauria de sortir a l'abril).

*****

Per acabar, reconec una certa decepció amb com estan anant les coses al Parlament i a la política en general. No és que vagin terriblement malament, però se suposava que després de l'11 de Setembre els catalans anàvem a menjar-nos el món i, en canvi, amb aquesta composició del Parlament hem entrat en el país de les negociacions (i sembla que els únics que saben pactar són el Mas i el Junqueras). Reconec que, sense ser extraordinari, el Junqueras no em cau malament, i certament ho està fent molt millor del que ho van fer el Carod i companyia (suposo que sense el Carod jo encara seria a ERC). La CUP em deixa força desconcertat: idees brillants, però ho desmunten amb la seva mania de voler-ho tot exactament com ells diuen. Si aprenguessin a pactar, crec que aconseguirien més coses. Tot i que em sembla bé no condicionar-ho tot a la carta europea o l'OTAN. El Mas continua sense caure'm bé, sobretot per coses com l'euro per recepta (ara suspès): entenc que la Generalitat s'ha de finançar d'alguna manera per a contrarestar l'ofensiva escanyadora del govern del PP, però cal posar impostos als malalts crònics i pensionistes, entre els quals m'hi compto? No seria més lògic posar uns impostos concrets a les grans fortunes, que sí que poden pagar? Per altra banda, m'agradaria saber per què no ha trencat encara amb Unió: el Duran és home de Madrid, i està fent tot el que pot per boicotar el procés d'autodeterminació.
Tots els altres partits no em serveixen, ho sento.