Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dissabte, de desembre 01, 2012

Sincerant-me

Diumenge 25 la coral vam cantar al concert que teníem previst d'entrada a l'Auditori Municipal de Terrassa. I pel que encara vam haver d'assajar un dissabte. Va ser un concert amb un total de tres corals. Per ordre: 1) una coral molt bona de Sant Cugat. Repertori molt ben triat, interpretacions perfectes i un cert aire seriós que almenys a mi em va agradar. La mena de concert que a mi mateix m'hagués agradat de fer fa uns anys; 2) nosaltres. Havent disposat de molt poc temps per a preparar el concert (degut a Psalm), les que ens sabíem més eren les que ja havíem fet en concert anteriorment, mentre que les renaixentistes estaven una mica verdes. Malgrat tot, va ser una actuació prou notable i, sobretot, més que digna. I vam sorprendre amb tot el nostre repertori de gestos, cosa que no va fer ningú més; i 3) una coral que millor no dic d'on eren. El seu director, molt ambiciós, va fer-los cantar cors d'òpera molt coneguts, i aquella coral simplement no tenia nivell per a això. N'he vistes de pitjors (incloent alguna a la que he reforçat), però l'actuació va ser molt irregular i en alguns moments la cosa va recordar a la Florence Foster Jenkins. I el fet de cantar obres conegudes feia que encara ens adonéssim més de les pífies. Va ser duret, però va tenir l'avantatge que a la sortida tothom comentava aquesta melée i no les altres dues actuacions, cosa que ens va ser molt positiva.
Dimecres en vam fer la valoració. I jo vaig opinar-hi amb una certa potència. Vaig indicar el que he comentat de les renaixentistes, encara que no tothom hi va estar d'acord (suposo que aquí hi pot haver molts punts de vista). I la "tercera coral" va donar molt de sí pel que respecta a les meves opinions: vaig afirmar que allò havia estat un cas de sordera tonal (solc dir les coses pel seu nom) i que la decisió de cantar obres molt conegudes havia estat poc afortunada perquè: 1) no ens estaven "informant" de res de nou; 2) eren obres de les que n'existeixen un bon grapat de versions en CD de bona qualitat, pel que o ho fas molt bé o tothom et compararà amb el disc; i 3) per aquestes mateixes raons és molt millor mostrar-se inventiu pel que fa al repertori enlloc de fer sempre les mateixes. Això darrer ho dic també en altres llocs, i poc abans de la reunió ja vaig dir que no a un Requiem de Mozart, en part perquè se m'estava desenvolupant una afonia que m'ha tingut i m'està tenint enclaustrat a casa i fora de combat, però també perquè tinc clar que no vull fer mai més coses que tothom ja ha pogut escoltar en CD i ben tocat: Requiem de Mozart, Requiem de Fauré, Messies de Haendel... digueu-n'hi com vulgueu. En tot cas, és cert que he enllaçat sense pausa el final de la feina del curs passat amb l'inici de la d'aquest, i ara només tinc ganes de parar uns dies, reposar, i prendre decisions clau amb calma. I això de fer concerts redundants em té molt radical aquests dies.

*****

Els concerts alternatius als que he anat han estat el de The Missing Leech al Rovell de l'Ou fa nou dies (va tocar amb la meva Strato XII per avaria de la seva guitarra de sempre, i després del concert vam parlar molt i em va donar tot d'idees, pel que li estic molt agraït) i el de Dino Ratso dissabte passat a El Almacén a BCN (que va ser molt divertit, té un toc corrosiu que m'agrada). Avui jo havia de tocar també a El Almacén telonejant a el Francesc Palomar, però ho vaig haver de cancel·lar fa dos dies perquè no podia sortir del llit. Espero que quan s'acabi l'afonia nostra de cada hivern (i si ningú no em fa cantar espero que no em durarà tant aquesta vegada) podré oferir aquesta actuació, que serà molt bàsica (impossible portar-hi el grup) però que em fa molta il·lusió i que potser em permetria fins i tot fer alguna versió o estrenar algun tema nou (en tinc un parell de bons a mig treure, falta la lletra com sempre).

*****

Avui he llegit al Directe.cat un article d'opinió (d'un blog de l'Indirecte) que era una defensa publirreportatgera dels Mossos, felicitant-los i tot. A mi m'ha semblat fora de lloc, però us presento el comentari que hi he fet perquè el crec molt atinat i asserenat, apart de presentar uns conceptes que diuen força de com veig el tema des de fa anys (un altre comentari ha parlat de com hi ha hagut anys en què s'han hagut de relaxar molt els barems per admetre agents nous i de com la Brigada Mòbil sembla provocar enfrontaments més que no pas sol·lucionar-los): "No puc estar d'acord amb aquest article. Totes les imatges de càrregues policials que hem vist a nivell de Catalunya aquests darrers anys (tant del govern de CiU com del Tripartit) semblen provenir de temps predemocràtics i ens haurien de fer reflexionar. Bona part del problema, responsables polítics apart, és que, en general, la feina de policia sembla feta a mida per a individus amb determinades inseguretats que necessiten posar-se artificialment per damunt de la resta de la societat, amb la possibilitat de poder-se descarregar sobre persones que per una raó o altra es troben en situació d'indefensió davant d'una llei que ells, els agents de l'autoritat, entenen com la defensa d'uns valors conservadors amb els que s'identifiquen totalment. No dic que absolutament tots els agents de policia siguin així, però és una tipologia que certament abunda en aquesta mena de cossos. I el trist, en aquest cas, és que fa anys molts teníem l'esperança que pel que fa a certs comportaments els mossos serien una policia democràtica i per tant diferent dels cossos policials d'àmbit estatal. Per desgràcia no ha estat així."

*****

Sobre la situació política de resultes de les eleccions del 25-N, només puc expressar confusió. Sí, son 87 escons pel dret a decidir, que és la part bona, però tot ha quedat tan fragmentat que només es pot descriure com a "baffling". Encara podia haver estat pitjor (que CiU i ERC no haguéssin sumat més de 68), però crec que ningú no ha quedat content de tanta dispersió. I, sí, vaig votar SI i precisament és l'única cosa en què no es van equivocar les enquestes: no van arribar al 3% mínim per entrar al Parlament, amb el que va ser vot llençat, cosa que em decep perquè la legislatura passada van ser els únics a moure el cul per la independència (CiU estava pel Pacte Fiscal i el copagament de receptes i no els va votar res que jo recordi). Almenys la CUP ha entrat, però per a mi són una gran incògnita: tenen unes idees molt interessants però ¿sabran moure's en la política del dia a dia? Almenys els desitjo que les circumstàncies no acabin amb ells abans d'hora, perquè la caverna mediàtica ja ha començat a atacar-los, associant-los amb ETA (per variar). Sobre en Junqueras, de moment neda i guarda la roba. Sap que si juga bé les seves cartes té alguna possibilitat de ser el primer president de la República Catalana Independent. El problema és si tant càlcul arriba a ensorrar la baralla. Unes noves eleccions ens restaran molta credibilitat davant la comunitat internacional, presentant-nos com una olla de grills, i no hi ha cap garantia que una nova aritmètica parlamentària vagi a ser millor. Tot i que el Vicent Partal, de Vilaweb, ha expressat la seva sorpresa pel munt de gent que li ha dit que de saber que el resultat havia de ser aquest hagués votat diferent. I de fet una coneguda meva argentina va arribar a preguntar-me "¿qué mierda habeis votado los catalanes?" Crec que amb això queda dit tot.

*****

En un to més alegre i festiu, entre dijous i divendres em van arribar tot de CDs, més un llibre profusament il·lustrat sobre la Telecaster. Només tinc feina a escoltar discos nous. Destacar, del que ja porto escoltat, el "Hard Promises" de Tom Petty and the Heartbreakers (un bon disc de rock comercial ben plantejat), el "Low" de David Bowie (del que prenc bona nota), tres discos de The Jayhawks (entre ells els seus dos clàssics), el "Yoshimi" de The Flaming Lips (tota una lliçó de què fer amb l'equipament amb el que se solen fer simples chumbachumbas en mans menys experimentades, l'estic escoltant molt i amb molta reverència), i com a mínim el primer tema del darrer disc de Buffalo Springfield, titulat "On The Way Home" i amb un arranjament deliciós (el tinc en repetició ara mateix). Per escoltar encara, el "69 Love Songs" de Magnetic Fields, el disc de "The Civil Wars" de Philip Glass i (d'aquest n'espero molt) "Nixon In China" de John Adams en la versió del 1988. I encara falta algun disc per arribar (i així acabar miraculosament la col·lecció d'Uncle Tupelo).

*****

El que em deixa amb com va la meva obra. No he pogut escriure res pel "1980", però lentament se'm van acudint idees temàtiques per a les lletres, i tinc certes esperances que entre el 10 i el 16 d'aquest mes, quan em quedaré sol a casa, pot encendre's la flama que em dugui a crear la meva pròpia versió del "Summerteeth" de Wilco, serà així de personal. El "Santuari" queda més a l'aire, però no em fa molta por perquè plantejat el "1980", el "Santuari" em podria sortir de carrereta.
En realitat, el que pot ser desconcertant és el camí que pugui prendre el "1964" a partir del moment que, acabat almenys el "1980", m'hi pugui posar. Fins fa aproximadament un mes, era un disc-homenatge a una època que havia de donar forma de manera definitiva a les meves obsessions amb Phil Spector i The Drifters, però que no havia acabat d'arrencar, potser perquè el meu pla original dels tres darrers mesos de 2010 (fer un disc a tota velocitat i presentar-lo imperfecte però carregat d'energia) se'n va anar a Can Pisctracs per agenda plena. Però en un mes he reunit tantes idees noves sobre com reconvertir-lo, i tan radicals, que el disc resultant només podrà ser dues coses autoexcloents: o la resposta radical i anticomercial al "Corrupció", mirant-lo cara a cara com cap altre disc meu no ho ha fet fins avui, o un disc que acabi essent tan incoherent que m'arrossegui a mi amb ell a les profunditats. Però m'adono que ho he de fer. Amb "Himnes" i les bases encara no usades del "Santuari" he arribat al límit d'una determinada estètica, i el "1980" és bo però força continuïsta tant del "Corrupció" com del "Feina 2.0", del que n'és una mescla. S'està acostant el moment de moure'm, i potser de deixar enrera fins i tot les meves pròpies seguretats.
De fet, hi ha coses que potser les hagués fet de manera diferent si el 2000-2001 no hagués arribat a perdre la veu. Tant el Carles Ortiz com la Montse Solà i en especial la Maria Mateu van fer un molt bon treball amb la meva veu, cosa per la que els estic molt agraït. Però de sobte havia de fer concerts i actuacions escèniques diverses com a cantant, tant solista com de cor. Tantes, que vaig començar a petar dues o tres vegades cada curs. I això ha arribat a interferir amb la meva vida normal i la meva obra. He estat molt en demanda, però pels motius completament equivocats, i m'he arribat a penedir d'haver estudiat cant malgrat saber que sense la meva "nova" veu tota la meva obra gravada des de 2001 hagués estat impensable. I el que és més, tota aquesta activitat de concerts no m'ha servit per a activar una carrera de compositor amb encàrrecs. Tot el que porto compost ha estat autofinançat o buscant concerts que no s'han arribat a produir mai (almenys en el món de la clàssica i sense comptar els Visitants). I jo sóc compositor, per damunt de tot. En el món del rock alternatiu una sèrie de persones ho han sabut entendre, però l'única raó que algú a Terrassa sàpigui que tinc discos acabats és pels magnífics articles de la Pamela Navarrete al DdT, no perquè hagin pogut sentir la meva música en concert o en CD (i sempre hi haurà aquest regust amarg per no poder publicar).
I, de fet, li he començat a tenir pànic a certs concerts. És trist però és així. I ara toca esquivar els de Nadal, d'entrada. I els de Setmana Santa, després. Són temps que hauria de tenir per a mi, per a treballar sense interferències. Espero que s'entengui.
En tot cas, fer notar que sí que des de fa sis anys tinc registrada una primera versió de treball d'una obra, titulada "Oda", que és la Torradora II. La voldria acabar, però no té sentit incloure-la a cap disc meu perquè seria redundant, i si la vull fer per a orquestra (o orquestra i cor) no té massa sentit escometre una feinada tan gran sense ni tan sols saber si es tocarà mai. De fet, la tenia en ment quan la nit abans de cantar el Psalm vaig escriure als Terrassa 48 oferint-me com a compositor... i no em van respondre ni ho han fet fins ara. Molt, molt frustrant. Tenint en compte com va acabar la cosa amb "Himnes" (disc enlloc de concert) i el "Requiem" (impossible gravar-la pel meu compte), escriure una "Oda" definitiva sense un encàrrec en ferm em sembla llençar el temps i els esforços. De moment l'únic que puc fer és demanar a les meves amistats clàssiques que es recordin de mi si en algun moment es necessita un compositor pel que sigui. Sobretot perquè, a la vista del que va passar amb el concert del caos, està clar que jo ho puc fer millor (i ho he fet... amb "Himnes").