Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

divendres, de gener 19, 2024

Magic Transistor Radio

 

(Principis de gener) 
Tinc una carpeta amb un «no-àlbum» acabat de deu temes, un altre experiment «techno», 
titulat «Yr Widdfa», un nom gal·lès. En realitat no qualla, no flueix, no acaba de passar el 
control de qualitat. L’he acabat tant per a poder passar un “fals àlbum” als meus amics com 
per a, en certa manera, disposar d’un “àlbum de demos” en condicions per a quan pugui 
tornar el 2025, un any en el que m’he de redefinir per complet i en el que, fins i tot, em 
permetré molt de “fer el burro” creativament, simplement perquè serà la manera de trobar 
noves idees i potser un nou estil. El meu estil de sempre està definitivament esgotat i qui no 
arrisca no es renova.

*****

També, com vaig dir en un "post" anterior, tinc una altra carpeta amb un afegitó de demos 
que una vegada vaig publicar per a després retirar degut a la seva manca de qualitat. Ara 
tinc clar que cada una de les seccions pot generar una cançó. Això, i dues o tres velles 
demos, em poden generar un àlbum. Una idea és compondre l'àlbum en forma de MIDIs, 
i deixar-lo reposar. 
I fer un àlbum, de moment en MIDI, per a tres pianos, una mínima percussió, i potser un 
parell de cançons amb marimbes i vibràfons. Per a aquest no tinc res. Es podrien fondre els 
dos projectes en un, però no diré que ho vagi a fer. Vull prendre'm les coses amb calma, i fer 
la feina ben feta. Igualment ja hauré fet una bona esbandida amb el "Side 1 Stereo" i el 
"Nukes, Baby!", dos àlbums que simplement asseguren que vosaltres, estimats oients, no us 
perdeu cap projecte: prou dignes, no excepcionals, sense novetats. Per a mi, "El Poble 
Alemany" és molt més àlbum i aporta molt més, completant l'inici de trajecte del 
"Biedroneczki estan en punts" i de l'"Estratègies al Paradís", amb temes aquí i allà del 
"Somnis" i de l'"Astrosurfing". 
En realitat, aquest 2024 fonamentalment escriuré i, sense quasi enregistrar, compondré 
(acabar unes peces per a piano i veu, compondre una obra per a cor i orgue, i una tercera 
peça que se suposa que ja vaig compondre però que he descartat per dolenta: sempre, 
control de qualitat).

*****

Tinc clar que la solució a la crisi permanent de la cultura catalana d'aquests darrers decennis 
és la publicació digital sense filtres, sigui en empreses catalanes que realment entenguin com 
ha passat a funcionar el món actual, sigui aprofitant les grans multinacionals que ja ho tenen 
muntat però afegint una pàgina web d'enllaços per al públic català, de manera que l'artista 
només hagi de pujar la seva obra on sigui, copiar-ne l'enllaç, obrir-se un perfil a la web 
d'enllaços catalana, i posar-hi l'enllaç comercial de la seva obra més una foto i una breu 
descripció de qui és, què fa i en quin públic pensa. La diferència? Passar del caduc model 
actual "des de dalt" a un model molt més democràtic on, de passada, el públic català tingui 
manera de trobar obres en català que només amb la cerca en una multinacional queden 
perdudes entre els milions d'ofertes del món mundial. Crec que amb això hi guanyaríem tots, 
empreses incloses. I és un model que serveix tant per a música com per a literatura o per a 
obres en vídeo. Fer-ne fàcil la localització. Costaria molt poc en termes econòmics, i es 
crearia una eina molt més eficaç que no la mena de potingues que hi ha ara, on molts no hi 
tenim accés possible. 
Però ho he intentat proposar escrivint a una sèrie de llocs i res. Només una resposta, i em va 
quedar clar que no havien entès res. Tan de bo pogués marxar a un altre país.

*****

El 19 de gener a la tarda he publicat «Yr Widdfa» amb retocs i amb només vuit temes. 
Funciona. Senzill, però no duplica del tot el meu so. I he tret els dos temes que no 
funcionaven, que deixo de reserva. En el fons, tinc com tot d’idees a mig... que molt 
probablement descansaran aquest 2024. Serà un any d’escriure... i de moviments diversos. 
Estic una mica més animat que al desembre, i decidit a fer de 2024 un any millor del que jo 
mateix em pronosticava fa un mes. A veure si 2024 em surt bé.

*****

Passar-me la tarda del dia 16 veient com dues dones grans es feien creus de no veure TV3 
perquè aquesta ha passat a emetre només en Alta Definició i els descodificadors de 2006 no 
poden descodificar-ho. Com s’ho faran per a tornar a tenir tots els canals, no tenen un cèntim, 
etc. Em sembla que a la CCMA segueixen fotent-se trets al peu. Tot i que val a dir que la 
principal característica dels catalans és que... som massoques i ens agrada patir.