Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dimecres, de març 18, 2020

Boom!!!

Des d’un punt de vista polític, el gobierno central ho està fet tan malament com pot. L’última és que estan requisant material destinat a Catalunya per a dur-lo a Madrid. Les mesures de Sánchez són confuses, insuficients, i inclouen perruqueries. Regna el caos. I, enlloc de desplegar personal mèdic, despleguen l’ejército. Per a què? Doncs per a evitar que la gent ens aixequem davant dels 100 milions d’€ dels Borbons. Sincerament, tant de bo es morin tots. Mai no s’havia vist tanta incompetència junta, que costarà milers de morts.

*****

El parell de vegades que m’he hagut d’aventurar a sortir al carrer des que fa una setmana es va cancel·lar l’assaig de la Massa Coral, els carrers tenen un aire de diumenge poc poblat. Dilluns vaig sortir per tema mèdic, i plovia a bots i a barrals. Avui ha estat per a resoldre-li temes a la mare.

*****

Les bones notícies? La resta. Sóc a casa. No he de sortir. No hi ha cap concert, ni cap assaig, ni cap compromís. Puc descansar. Ja era hora. Catorze anys. Estic content. Sóc lliure. Hotel Renaissance.
De fet, m’he sortit d’un altre grup. Un grup molt bo, però ves-te’n a assajar al Baix Llobregat. No podia. Ja els gravaré. De manera que ara només assajaria (quan torni la anormalitat) amb Visitants i amb la Massa Coral. I amb el grup de teatre, que almenys no és tema de música. És més racional. Però ara mateix, que bé!
De manera que ha arribat el moment de deixar clara la meva prioritat: que ningú no em busqui per a cap altra cosa d’escenari. Vull viure. I la meva feina és composició, producció i enginyeria de gravació. Res d’això no té a veure ni amb escenaris ni amb locals d’assaig. Té a veure amb pensar. I amb crear. Ha arribat el moment que Lluís Paloma, «Patinet», sigui el que vol ser de gran: un creador. No cap altra cosa. Fins i tot estic pensant, de cara a l’estiu, fer-me fer targetes de visita: «Lluís Paloma, ‘Patinet’, compositor, productor, enginyer de gravació. Cap d’aquestes coses no té res a veure amb escenaris. L’escenari va morir penjat.»
De fet, el meu primer àlbum va ser fet conscientment com un àlbum d’estudi, una mena de Sgt. Pepper d’estar per casa, precisament perquè volia trascendir les limitacions de l’escenari. Tocar en directe no entrava dins dels meus plans. Va ser el 2008 quan a tothom se li van creuar els cables i vaig haver de cedir perquè no em deixaven viure. Sabia que es destapava la caixa dels trons. I al Conservatori ja no podia més. Que hagi calgut tot un coronavirus per a poder tenir una mica de tranquil·litat hauria de fer reflexionar molta gent. Perquè quan dius que ets un músic d’estudi la gent ni t’entén. Només saben pensar en el maleït escenari.
Insisteixo: l’escenari va morir penjat. Ha arribat l’hora de l’estudi i de tancar-me a casa. Els que llegiu aquestes línies, feu-ne difusió. N’estic fart que em prenguin pel pito del sereno. Les pel·lícules dels Germans Marx no són viure. I almenys als cinquanta anys sí que hi vull arribar. Quanta pau necessito.

*****

Per primer cop des de juliol de l’any passat he encarregat un disc. Hauré de buscar pels racons per a pagar-lo, però he decidit que ja n’estava fart i que el disc valia la pena: «Chikaboon!» de Tami Neilson. El judici per la pensió és el 14 de gener. Serà un dia duríssim, i acabaré plorant. M’han fet mal per on més mal em podien fer.

*****

Somnio amb un llamp caient directe sobre La Zarzuela.