Dilluns 23 a
la nit em van arribar els quatre discos que Jay Farrar ven en
exclusiva a la seva web. I que vaig poder escoltar en menys de 24
hores. En concret: 1) "Terroir Blues Dogtown Sessions" són
mescles alternatives de les cançons del disc original, sense "Junks"
ni veleitats experimentals. I la cosa guanya per punts. No és que
sigui encara el millor disc de Jay Farrar, però hi ha molt més
focus. De fet, l'absència d'efectes revela la bona qualitat tècnica
de les gravacions originals. És com si en Jay hagués estat buscant
un so radicalment diferent per a si mateix però el resultat se li
hagués escapat de les mans. Aquí, el disc revela tot el seu
potencial: un més que interessant disc "back-to-basics".
Sorprenent que aquesta versió del disc sigui venuda només com a
disc "per fans". 2) "Artifacts" i "1999"
són gravacions en directe que, aparentment, van sobreviure al
robatori de l'equipament de Son Volt ca. 1999. Havent-hi altres
gravacions de Son Volt disponibles, aquestes no són en si mateixes
imprescindibles, però són més que correctes i hi ha algun tresor
amagat, com "Windfall" en compàs ternari. 3) "Live in
St. Louis" és també un directe, molt posterior... i també
molt recomanable: lectures fonamentalment acústiques (alguna
elèctrica ocasional) sense bateria i amb mandolines, etc., dels
millors temes d'en Jay, en un concert que quasi és un àlbum i al
qual retornaré. Simplement excel·lent.
*****
A la fi m'he
pogut escoltar els CDs que vaig poder comprar al concert de Lach a
Manresa del passat 10 de març (llegiu la crítica del concert a:
http://lluispaloma.blogspot.com.es/2013/03/lach.html).
Recordem-ho: Lach i antifolk són sinònims. Normal que l'anés a
escoltar, jo i l'antifolk estem molt més a prop del que pugui
semblar. Per parts: 1) "Blang!", d'entrada, sorprèn perquè
és un disc amb banda, amb un so molt bàsic però grupal. Recordeu
que jo el vaig sentir a Manresa "a pelo", només acompanyat
d'acústica. Pel que entenc (que no és molt), les lletres són força
corrosives ("Teenage Alcoholic"!). 2) "Today" és
superior tècnicament, amb la ràbia intacta. "Junior" és
una cançó inusualment suau pels estàndards de Lach, però respon
al seu toc com qualsevol altra cosa que hagi fet. Hi ha, també, tota
mena de veus de fons i fosos d'entrada. Tot i que es nota que tots
els temes han estat compostos només amb una acústica, ni que sigui
perquè és un instrument omnipresent a qualsevol disc de Lach. A
ressaltar, també, la portada, plena de missatges antisistema. 3)
"The Calm Before" comença amb una acústica de 12 cordes i
unes flautes. Es perd una mica de tensió en aquest àlbum, però no
se li pot discutir que és l'àlbum "maco" de Lach, amb
bons tocs instrumentals (especialment els saxos). En conjunt, en
aquests àlbums no hi ha molta varietat, Lach prioritza el missatge
per damunt de l'estètica, i això és a la vegada el seu punt fort i
el seu punt dèbil. T'has de poder identificar amb el que fa i
proposa. Almenys està clar que Lach és un músic molt més
substancial que qualsevol "famós" de la TV. I això, en
aquest cas, vol dir molt.
*****
Per acabar,
m'he pogut escoltar, en CD remasteritzat i excel·lent so, el
"Balance of Power" de la ELO. I m'ha agradat molt més del
que em creia a priori. No dic que sigui el millor disc de la ELO, i
de fet es fa estrany que la secció de cordes marca de la casa es
vegi substituïda aquí per "strings" de sintetitzador
analògic. També, "Endless Lies" sona una mica apart,
delatant el seu origen en les sessions de "Secret Messages".
Però el disc sona tranquil·lament a Jeff Lynne des del primer
moment, el que vol dir que hi ha nivell, fins i tot per ser un dels
discos més discrets de la ELO (potser amb l'"ELO 2"). Hi
ha energia, i les cançons són interessants. Aparentment, la mala
fama que té aquest disc es deu a que el masteritzat de 1986 era
bastant inferior al que he escoltat jo, combinat amb què la major
part del seu públic potencial el va sentir en formats com ràdios
barates de transistors o gravat en cinta de cassette, molt habituals
en aquella època. No dic que la cosa hagi millorat (ara tenim mp3 i
auriculars de botó, sense anar més lluny), però aquest disc demana
una puresa de senyal que el 1986 era pràcticament impossible
d'assolir, fins i tot per a tot un Jeff Lynne.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada