Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dissabte, d’agost 25, 2018

Average Night At The Whiskey

La tan publicitada pujada de pensions de Pedro Sánchez és, en el meu cas, de 17€. Generosos.

*****

Serà una tardor econòmicament dura, però si hi sobrevisc podré començar un període més relaxat. A partir de febrer, si no hi ha casa, hi haurà LL1612 i micro Shure SM-58 (per sort, no molt car), i tanco el tema equip. I, com a productes culturals que fa temps que m’ocupen però que per preu no m’anava bé de comprar, els box-sets «Made in California» dels Beach Boys i «Sgt. Pepper» dels Beatles, i el llibre de fotografies antigues «Terrassa 1865-1965». Amb una mica de sort, a finals d’any descansaria a la fi.
Reconec que també m’agradaria estrenar el 2020 amb casa. Això serà el més difícil.
“Esta madrugada he terminado de escribir una misiva que tengo que mandar al banco dentro de tres días. Y en ella hago mi último intento de que me concedan una hipoteca. Si no, me tendré que ir a partir de febrero, que es cuando termino de pagarlo casi todo. No soy optimista. De hecho, ahora mismo estoy nerviosísimo y apesadumbrado. El futuro lo tengo muy negro. Y mi único crimen es no tener casa y vivir de una pensión claramente insuficiente. Es muy triste saber que tengo que comprar casa urgentemente y que no me dejan empezar nunca. Llevo dieciocho años esperando y no veo la luz al final del túnel. Todo es una aberración.”
De fet, abans d’ahir 24 vaig notar-me estrany, com a punt de tenir un atac d’angoixa. Vaig haver de prendre una pastilla i sortir de casa a prendre l’aire.

*****


Una cambra d’eco és una tècnica antiga per a obtenir reverberació en estudi. Era, literalment, una habitació feta amb materials acústicament brillants, on només hi havia un altaveu amb el seu amplificador en un extrem, i un micròfon a l’altre. Així, des de la taula de mescles s’enviava un senyal (normalment el senyal que venia de la cabina de gravació -els cantants i músics-, doncs era molt normal gravar cada pista amb la reverb inclosa) a l’altaveu de la cambra d’eco, i el retorn de senyal era mesclat amb el senyal de la cabina de gravació i gravat en una pista del multipista. Que es volia reverb estéreo? Només calia disposar adequadament dos micròfons dins la cambra d’eco. Si aquelles veus de principis dels 1960es sonaven tan particulars, era per això. Algunes cambres d’eco eren particularment famoses, com les d’Abbey Road (una per a cada estudi, i no funcionava bé intercanviar-les) o Gold Star (on poca gent sap que n’hi havia dues, i Phil Spector va acabar fent-les encadenar per a màxima reverb -i Brian Wilson a “Good Vibrations”). És una tècnica obsoleta (ara hi ha reverbs digitals, molt més flexibles), però tenien l’avantatge de ser el fenòmen real (una reverb digital, per contra, treballa amb un nombre gran però limitat d’imatges, i en certs casos pot generar problemes de fase en combinació amb altres efectes que treballin amb fase d’ona).

*****

El “retard de cinta magnetofònica” era una tècnica analògica per a l’obtenció d’eco. Es necessitava un magnetòfon amb capçals diferenciats de lectura i gravació, amb el de lectura disposant de sortida pròpia per a poder ser “escoltat” per si mateix a la taula de mescla. Llavors només calia posar en marxa la cinta, enviar el senyal a retardar al capçal de gravació, i pujar el nivell del retorn. Si es volien diverses repeticions, només calia dur el retorn de nou al capçal de gravació. Per a qui no ho “vegi”, el que passava era que entre la gravació i la lectura passava un temps mínim, degut a que la cinta trigava aquest temps a moure’s des del capçal de gravació al de lectura. Hi va haver unitats professionals que permetien obtenir l’efecte en directe (les més famoses són la Meazzi multicapçal italiana i la Binson Echorec II de disc magnetofònic, famoses per Hank Marvin i David Gilmour). De fet, encara ara hi ha pedals de delay analògic, emprats pel seu so particular, menys net que el dels delays digitals (“escriure” i llegir d’una simple memòria informàtica comandada per software), però molt més càlid.

*****
Parlaré ara d’una tècnica de gravació que no he aplicat encara, però per a la que tinc l’equip necessari, si bé no l’espai. És la tècnica M-S, una tècnica de gravació estéreo microfònica amb total compatibilitat mono. Empra dos micròfons posats junts, un cardioide i un figura de 8. El cardioide va a un sol canal de la taula, al centre de la panoràmica estéreo. El figura de 8 passa pel que s’anomena una matriu, que ben poques vegades existeix com a aparell comercial (però sí com a plug-in VST, fins i tot gratuït) i que en realitat vol dir que el senyal va a dos canals de la taula totalment panoramitzats cap a cada cantó, l’esquerre tal qual i el dret amb fase invertida. I llavors els tres canals es mesclen junts. Això fins i tot permet graduar l’obertura estéreo, simplement variant el volum del cardioide. I la compatibilitat mono ve de què el micròfon figura de 8 està en dos canals, un d’ells totalment invertit. Passeu-ho a mono, i el figura de 8 queda totalment cancel·lat. En tot cas, per a què passar el figura de 8 per tota aquesta complicació? Doncs perquè en captar el so per dues bandes oposades, el so de cada banda arriba a les dues bandes amb una mínima diferència de temps, i invertint un dels canals el que fem és que a cada un dels dos canals es destaqui allò que li arriba primer, el que crea un panorama estéreo extrem. Mentre, el cardioide ha captat només el que té al davant, i quan l’entrem en mescla obtenim amplitud de panorama a voluntat. Funciona tan bé que és el mètode estéreo preferit de les emissores de ràdio FM.
No cal dir que s’ha d’enregistrar en tres pistes de multipista àudio, una pel cardioide i dues (o una estèreo) pel figura de 8.