Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dilluns, de setembre 03, 2018

Rubber Bowl

Abandono qualsevol intent de comprar casa. És impossible, i per a quan sigui possible jo ja seré tan gran que no em val la pena. Sí que em batallaré la república catalana, doncs veig que hi ha la idea de crear progressivament un parc d’habitatge públic, i arribat el moment crec que podria simplement demanar -i accedir a- un pis de lloguer públic a un preu pagable. Que de moment és molt llunyà, ho sé, però el caos immobiliari espanyol ja ha arribat a l’extrem i no es podrà sostenir per sempre. O el que és el mateix, hi haurà un moment en el que els habitatges en mans de bancs i fons voltor caldrà que arribin als seus usuaris finals, i si els preus i la manca de finançament són iguals o pitjors que ara, tot petarà. Que en el fons ja ha petat, però de moment bancs i fons voltor viuen en un món irreal on tothom podrà pagar fortunes per un pis.

*****

Entre gener i febrer intentaré comprar un micro Shure SM-58 per a sonoritzar en directe. Potser també un estoig per a la Sterling. Mentre, tinc un estudi ideal dissenyat, si bé de moment és fer volar coloms. Però almenys he fet un descobriment que m’ho ha fet repensar tot.
-Un previ-compressor-EQ Joemeek TwinQ 2 estèreo.
-Dos compressors Warm Audio WA76 mono, basats en l’UREI 1176.
-L’IGS Tubecore 3U, un compressor Vari-mu estèreo de vàlvules que és el més a prop que he trobat fins el moment per a replicar un Fairchild 670 sense morir-me en l’intent econòmic. Pot funcionar amb uns quants tipus diferents de vàlvula, entre elles la “introbable” 6386.
-Un micròfon Warm Audio WA87, basat en el Neumann U-87.
-Un micròfon Warm Audio WA47 amb vàlvula, basat en el Neumann U-47.
-Un sintetitzador Casio WK-7600 de 76 tecles, com a complement de l’WK-7500 que ja tinc, de cara a directe.
-Un mòdul Roland D-05, un sintetitzador “Roland D-50 portable” que em pot donar molta llibertat creativa. (I començo a pensar en rescatar el DX7, si funciona encara...)
-Un mòdul en rack Roland Integra 7, un sintetitzador amb 6000 sons i algunes “pijades”.
-I, òbviament, la guitarra Yamaha LL1612ARE, que vull intentar com sigui.
Òbviament, part del problema són els diners que li dec a la mare. I hi penso. Toca rumiar…

*****

Reconec que un dia m’agradaria encadenar dos compressors analògics, a veure què aconseguia. O subdividir un senyal estèreo analògic i passar-ne una part per un compressor, l’altra sense processar, i mesclar els dos senyals. El que en diuen compressió Nova York: comprimit, però amb els transitoris intactes.
A la vegada, el pedal BOSS CS-3 és el meu compressor preferit per a guitarra. Reconec que en general la compressió és un dels meus efectes preferits, i que en estudi és una arma potentíssima per a aconseguir sons «outré».
I realment m’agrada quan puc processar sons com a manera de transformar-los en un so diferent. Faig servir tanta reverb (la 01 del Zoom RFX-2000) exactament per aquest motiu.
En canvi, no tinc un delay favorit, faig servir força l’efecte però saltant d’unitat en unitat i de plug-in en plug-in. Això sí, rara és la vegada que no en faig servir la funció de realimentació. I m’agrada fer servir els delays rítmicament i, normalment, en estèreo.
El flanger, per a la meva veu, i ho he d’explorar.

*****

L’ADT, o Artificial Double Tracking, és una tècnica inventada a Abbey Road i que empra dos magnetòfons analògics amb certes connexions. S’ha d’emprar necessàriament sobre un senyal gravat. Aquest es llegeix amb el capçal de gravació/lectura multipista al magnetòfon 1, i es duu al capçal de gravació del magnetòfon 2. Llavors és llegit pel capçal de lectura del magnetòfon 2, mentre al magnetòfon 1 es llegeix el senyal original amb el capçal de lectura posterior. Amb això es busca que les dues lectures siguin aproximadament al mateix temps... només que es produeixen amb una diferència de pocs mil·lisegons, diferència que a més es pot modificar variant la velocitat del magnetòfon 2. D’aquesta manera, es pot obtenir una clara duplicació del senyal amb diferències a partir de 20 mil·lisegons, o efectes de flanger i phaser amb diferències molt més petites. És laboriós, però funciona, i es pot sentir molt als discos dels Beatles a partir de «Revolver». Fins i tot permet que la còpia s’avanci a l’original, cosa impossible de replicar a les unitats dedicades de flanger, phaser o chorus que han aparegut després al mercat d’efectes per a estudi i directe.