Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dimecres, de juliol 22, 2020

D'un temps, d'una cultura, de diversos països, d'una mediocritat

"No tens la sensació que ens estan esborrant la música dels últims 60 anys i el marc sociocultural associat?" Jo sí. És una decisió de la gran indústria musical: el rock, tot i que domesticable, de tant en tant tendia a agafar la pròpia indústria amb el pas canviat (Nirvana és el cas més paradigmàtic), i això no agradava als executius. Ara han trobat el recanvi perfecte: reggaeton, que per moltes subtileses que pugui amagar a la reraguarda, és totalment conformista pel que fa a la seva escena oficial: no hi haurà sorpreses. I amb això s'ha fet fàcil un canvi de cultura. Jo mateix preveia que aviat caldria alguna cosa nova, el que no preveia era que qui decidiria aquest afer seria la gran indústria, i musicalment parlant penso que hi hem sortit perdent. Això sí, més que lamentar-nos, hem de mirar de contraatacar, i jo ja vaig rumiant des de la meva habitació en una ciutat dormitori en els confins de l'imperi. Mentre, uns altres elements de reflexió: als fils d'internet sobre guitarres han circulat abastament titulars com "estan venent els fabricants de guitarres tota la seva producció a guitarristes de dormitori?", que vol dir que de sobte no hi ha nous guitarristes famosos que mantinguin les vendes; a la vegada, tot nou guitarrista es compra tal guitarra per a tocar tal cançó (Les Paul: "Sweet Child of Mine"; Stratocaster. "Couldn't Stand the Weather" i "Another Brick in the Wall Part 2"; Telecaster: qualsevol del Bruce Springsteen), però sense pensar en compondre'n de noves, i només ens faltava que els grups de tribut es posessin de moda, amb el que tenim "lo nunca visto", un rock convertit en un passat gloriós però sense que ningú no li prevegi un futur (és a dir, en no res veurem a Led Zeppelin a la mateixa estanteria que Cole Porter o Duke Ellington, i és com a mínim estrany); i a la vegada, la generació jove ha entrat en una dinàmica de camins marcats, emprant aparells dissenyats per a donar-los allò que volen apretant un parell de botons, i reciclant la música del passat com a Gran Benedicció que ha esgotat totes les possibilitats i per tant ja no cal crear res de nou, només repetir i refregir allò ja existent: els autèntics compositors són els enginyers que dissenyen sintetitzadors i caixes de ritmes, i jo mateix admeto la meva sorpresa perquè el meu sinte Yamaha MODX, un sintetitzador amb infinites capacitats, ve amb tot de presets de fàbrica ja programats amb ritmes i acords que són autèntiques composicions, preparades per a que productors i DJs creïn milers de cançons originals idèntiques. Fins i tot el propi reggaeton fa servir quasi sempre les mateixes dues o tres seqüències d'acords a tot estirar. Amb el que la creació i la generació d'idees queda relegada a quatre rebels als seus domicilis, sense cap efecte en un mainstream que ja quasi és l'únic corrent que queda. Quan Nirvana van canviar les normes per sorpresa, les grans multinacionals es van conjurar per a que allò no tornés a passar, i els resultats són així de tristos. Q? Només en tinc un vell exemplar de 1992 que ni vaig comprar jo, però em crec que fos una revista digna, a UK porten des de 1958 tenint molt més bon gust que aquí i això s'ha de notar per alguna banda. En tot cas, curiós que m'arribi la notícia del seu tancament just l'endemà que a la fi em pogués comprar el darrer número de Rockdelux i el darrer especial de Rockdelux (nov. 2019). Seran assaborits.

*****

Només manca afegir la meva observació del darrer post sobre que en la cultura de «singles» virtualment tots els grans artistes són «one hit wonders» per a, a la llum del que heu llegit (escrit com a resposta a un post sobre que la revista britànica «Q magazine» tanca, com fa tres mesos va tancar Rockdelux), per a tenir el retrat complet: la cultura de «singles» ha guanyat, ha guanyat en la versió més mainstream i dirigista possible, i tot hi sortim perdent. Cal fer alguna cosa, i ràpid.

*****

Mentre, a casa nostra TV3 és en caiguda lliure, una sucursal de TVE, com també Catalunya Ràdio, on la marxa sobtada de Mònica Terribas ha obert la caixa dels trons. Algú allà dins ho està fent fatal. Serà veritat que la versió original de la CCMA va néixer ja viciada políticament, i que tots els problemes que Catalunya arrossega a nivell cultural provenen d’aquestes males decisions fundacionals? I el pitjor és que ningú no et deixa millorar-ho: el mur està fermament construït. Jo mateix ja fa algun temps que dic que allò que podria salvar la llengua i la cultura catalanes seria un grup amb la potència internacional creativa i massiva d’uns Beatles o uns ABBA, cantant en català, però que mentre això depengui dels actuals responsables culturals del país, això simplement no passarà mai. És a dir, tenim molta gent a l’escena independent que pot intentar-ho amb garanties, però això als polítics i executius de torn plim. I, admetem-ho, amb les «estrelletes» que publicita la CCMA l’únic que s’aconsegueix és reduir el públic a un nucli dur d’indepes essencialistes sense exigències culturals més enllà de la llengua. La resta de la població fuig espantada i se’n va a allò que li arriba via les televisions i ràdios estatals. Llavors passa el que passa.