Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

diumenge, d’octubre 13, 2019

La gran venda trista

Em vaig vendre les guitarres excepte una, que vaig deixar a casa per a un segon torn i no va caler. El qual és bo: vaig acabar duent la Epiphone Riviera del 97 i l’Älvian SG estèreo al Farràs a intercanviar-los les pastilles. I com que la Epi va rebre les SD Seth Lover de l'altra, un guitarrón va néixer per pocs euros, a la vegada que en Cristóbal va fer miracles amb l’Älvian SG, que cobra nova vida i és una genialitat com una altra. Però el del dimarts 1 d’octubre va ser un matí de nervis. De fet, a la tarda no vaig assistir a assaig de teatre: massa extenuat.
I els dies següents em vaig vendre dos amplis cutres que em sobraven de la rondalla, més una miniguitarra que no em feia el servei que jo n’esperava.
Les guitarres perdudes són l’Älvian de semicaixa, l’Epiphone Wildkat, la Yamaha Facifica i el baix Höfner 500/1 Ignition. Les trobaré a faltar.

*****

Un cop acabi els àlbums en marxa, toca "fer un Wilco" i fer una cosa trencadora. Però ara mateix els meus propòsits són dos: 1) convertir el Feina en un àlbum 100% professional i sense farciments, de cara a que sigui publicable -i fins i tot que el pugui presentar com un "nou" àlbum en el futur immediat-; 2) torno a buscar segell, aquest cop evitant els segells que hi havia el 2005 i buscant "vida intel·ligent" que sàpigui reconèixer quan algú va de debò (igualment, calen hits, i potser n'hagi après una mica aquests darrers anys). Puc resumir-ho en intentar la professionalització, que és el que sempre he volgut fer.
En tot cas, estic pensant també en fer cert concert a certa església cantant sobre les meves pròpies bases: "Hymns". No és tan atractiu com tocar amb teclistes tot en directe, però com que els pianistes i organistes que hi ha al món clàssic terrassenc no s'han donat per assabentats que hi ha aquesta obra, doncs toca fer un concert de guerrilla i treure'm certa espina clavada.
Reconec que, apart de com a compositor, també em vull fer un nom com a productor i com a enginyer. I com que no tinc gaire oportunitats de produir gent (fins i tot, el fet d'estar a certa habitació em limita moltíssim, tot i que m'ho estic muntant per a poder gravar certes coses en altres llocs amb una targeta USB), la manera que tinc de demostrar la meva competència professional és treballant-me a mort les meves pròpies gravacions. Toca pencar…
En tot cas, amb “We Can’t It Out” regravada, acabada el dissabte 5 d’octubre, assoleixo la meva maduresa com a productor.
Quasi que seguirà la temporada de gravació de veus. Durarà fins a l’afonia anual.
El “Feina 2.0” és en un estadi interessant: només falta per acabar la base de “She Stadium”, i la lletra de “Vilnius” (antiga “Crucifixió”). I a veus.

*****

El nou de Wilco, «Ode to Joy», és una bona notícia. No és ben bé un àlbum major (l’època de grans clàssics del grup fa quinze anys que es va acabar), però sí que és un àlbum ben cuidat i amb força bons temes gravats de manera falsament espartana (el so es manté bastant en un mínim, però constantment hi ha coses molt interessants transcorrent per sota d’aquest mínim, i el so de la bateria és per si sol tota una troballa). Wilco tornen a ser Wilco aquí, d’una manera que després del «Sky Blue Sky» només havien estat al «Star Wars» i a «Art of Almost» del per demés fallit «The Whole Love» (i, de fet, «Schmilco» eren com els fonaments d’un possible bon àlbum, però fet i deixat estar, pel que penso que és el seu altre àlbum fallit junt amb «The Whole Love»). De manera que «Ode to Joy» és i serà un d’aquells àlbums que pocs crítics llistaran oficialment junt amb els grans clàssics del grup, però al que molts fans retornarem amb certa freqüència i amb un somriure de galta a galta. Les obsessions folk-rock d’en Jeff Tweedy arriben a la fi a bon port aquí (cert que també hi van arribar a l’àlbum de Tweedy «Sukierae», una petita joia equivalent a aquest «Ode to Joy»).
Mentre, espero a veure si al proper àlbum de Son Volt Jay Farrar torna a centrar la seva ràbia. «Notes of Blue» estava mancat de direcció i del nivell consistent (si bé una mica igual) de «Honky Tonk», i només la interpretació salvava un àlbum no desastrós però sí el pitjor de la carrera de Jay Farrar, i «Union», més ben acabat i una mica més consistent, no acabava d’arribar tampoc a port per algun farciment i pel poc inspirat que hi va estar en Jay com a lletrista (a «Notes...» passava el mateix). Dos àlbums amb un hit com toca, però que empal·lideixen al costat de discos tan rotunds com «Trace», «American Central Dust», «The Search» o aquella meravella en directe, «Live in St. Louis», un àlbum a descobrir. En tot cas, he pogut escoltar a la xarxa un EP que tinc en vinil (i que no puc escoltar), «Ballimena», i la cançó del títol és molt bona i li hagués fet molta falta tant al «Notes...» com a «Union». Esperem que Jay Farrar retrobi el camí. Ell pot.