Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dissabte, de juliol 18, 2015

Toca entrada de blog, no? Tens noves guitarres i nou disc de Wilco.

Un breu comentari sobre la llista CDC-ERC. És una bona notícia que a la fi hi sigui. Seria una notícia encara millor si ara fóssim encara al gener i no ja al juliol. Els morros al Parlament han fet molt de mal, i a més s'ha perdut el factor sorpresa. Romeva? Una tria intel·ligent. Muriel Casals i Carme Forcadell? També. De totes maneres, és millor votar aquesta llista o la de la CUP? Reconec que els arguments de la CUP per a anar sincronitzats amb els altres però per separat em convencen. I no vull la independència per moda: la vull per a generar un canvi. Un canvi pel que és necessari divorciar-se d'Escanya, però també construir el nou estat des de baix i no des de dalt. En altres paraules, el nostre mirall no ha de ser ni Alemanya ni la Gran Bretanya, sinó Islàndia. Recordeu que aquests darrers han capejat molt bé la crisi a base de rescatar les persones i deixar caure els bancs. Just a l'inrevés de la resta d'Europa. Reconec que Tsipras m'ha fallat. En altres paraules, tallem amb la UE, amb el BCE, amb l'FMI i amb el Banc Mundial, i trobem una manera de viure en pau amb nosaltres mateixos i amb la resta d'habitants del planeta, fora dels plans del govern-a-l'ombra del món.

*****

Dijous 16 vaig anar al Catalunya a veure "Love & Mercy", el nou biopic del Brian Wilson. Punts forts? El Paul Dano està que se sale, els anys 60 hi estan molt ben retratats, i les escenes d'estudi, tot i que condensades, estan superbé. Problemes? La peli descriu SMiLE com un fracàs directament, sense arribar a capturar la màgia de les sessions inicials. El Van Dyke Parks quasi ni surt. La peli desordena la cronologia, de vegades en la mateixa escena, i pot resultar confusa. I sobre el Brian gran, el John Cusack "no acaba de", la Melinda hi surt com la nòvia perfecta, cosa curiosa si tenim en compte que se sap molt poc d'ella i que tot el que fa el Brian "és una suggerència de la Melinda". De fet, es retrata la Marilyn Rovell com una simple tonta quan el seu va tenir molt mèrit. Fins i tot el Douchebag és un aixafaguitarres però sembla tenir raó en algun moment, cosa que és mentida total. De manera que potser l'únic retrat encertat de les escenes de finals dels '80 és el del Dr. Landy. Per acabar, reconec estar dient a tot de gent de l'entorn salut mental que vegin també la pel·lícula, doncs tinc ganes de debatre-la amb entesos pel que fa a aquest apartat.

*****

Divendres 17 va sortir -i em vaig descarregar- "Star Wars", el nou disc de Wilco, que per un temps limitat es podrà descarregar gratuïtament de la seva web, simplement entrant-hi la teva adreça de correu. I el bo d'aquest autèntic disc-sorpresa és que és el seu millor disc des de "Sky Blue Sky" el 2007. Molt superior a les pífies de "Wilco (The Album)" i "The Whole Love", i "Rough Edges" també li hagués anat de meravella com a títol. Si recordeu, "The Whole Love" ("Art Of Almost" apart) era un disc molt ben acabat però amb poca substància. "Star Wars" és l'extrem oposat: cançons curtes, producció espartana, "chicha" per tot arreu, i so aspre i desafiant des del mateix inici. De manera que el disc resultant és fill de dos antecedents, i a la vegada és un intent concertat de tot el grup per sortir de la seva zona de confort. Els dos antecedents són "A Ghost Is Born" (2004), aquell magnífic disc on es va mantenir intacte l'experimentalisme de "Yanke Hotel Foxtrot" però gravant en directe a l'estudi i intentant mantenir les coses simples, i "Sukierae" (2013), el doble CD signat com a Tweedy on el Jeff i l'Spencer Tweedy van rendir homenatge a la seva esposa i mare respectiva, Sue Miller, i on el Jeff va donar pistes d'una voluntat de canvi (producció austera, reunió en un sol disc de tots els Jeffs possibles) mentre escrivia algunes de les seves millors lletres (un element dolorosament absent de "Wilco (The Album)" i "The Whole Love"). Però la duresa del disc final és el seu "shock": crec que ningú no s'esperava tanta potència d'una banda que massa vegades s'ha hagut de sentir des de 2007 el qualificatiu de "dad rock" ("rock de pares"). Així que felicitem-los i felicitem-nos: Wilco han tornat i per la porta gran. Que duri.
A la vegada, avui he fet una primera vegada via mp3 al recentíssim (també divendres) "Currents" de Tame Impala. Un disc que no necessita de gaire elements per a sonar encantadorament bé. Prenc nota.
I la meva col·lecció dels Stones és quasi a punt. Si un dia em va bé, em pillaré els tres discos gravats el 1978 als estudis Pathé-Marconi de París, però no corre pressa.

*****

De fet, començo a pensar en com fer un canvi que em cal. I un possible lloc és un àlbum que he promès produir-li al Quico Palomar al meu estudi. Nou originals seus, dues altres col·laboracions amb un amic seu, i una cançó popular -lliure de drets d'autor- que li agrada. Essent un "outsider" de l'escena galàctica de la Barcelona dels 1970 -va cofundar La Fura dels Baus-, és un autèntic artista, però ara mateix viu com pot, i em va consultar tot el tema de Spotify. Ell té una mena de CD miscel·lani amb força bons punts i a més grava en precari a casa seva, però examinant la meva còpia del seu CD -així com les seves gravacions domèstiques- vaig descobrir que hi havia moltes adaptacions de cançons d'altres amb lletra canviada, cançons pròpies guardades accidentalment en mp3 a 32k, directes de divers pelatge... I li vaig oferir de regravar-li el seu propi material en condicions, amb ell cantant i potser tocant algunes guitarres acústiques. Bé, pot ser també una ocasió per a experimentar -amb el seu eventual vist i plau. De moment he pogut esbrinar amb la seva ajuda què és seu d'entre totes les gravacions que té, i ja tinc d'on partir, amb prou cançons com per a bastir un àlbum en condicions. Ja tinc feina per a aquest estiu...

*****

Ja vaig anunciar fa un parell de mesos que la meva primera novel·la se n'havia anat a fregir espàrrecs. Els detalls necessitats d'una investigació històrica acurada feien impossible l'argument (ni podia passar el novembre de 1901 ni podia esdevenir-se a Portbou), i el problema era que tots ells venien dictats per la necessitat d'emprar com a primer capítol un conte premiat en un concurs local i que per tant s'havia de mantenir tal qual... tot i que hagués necessitat de revisions tan profundes que l'haurien destruït. Per tant, a dormir, conillet. La meva Gran Novel·la Modernista havia mort abans de començar.
D'alguna manera, vaig filar un altre argument, molt més dèbil (gairebé és només una successió d'escenes) i força tonto. Una idea de bomber que només té de bo que tan fot on passa o a quin any (serà 1971, però un cop passat l'inici això serà irrellevant). Però aquí està la seva possible força: en no tenir ni cap ni peus, ja no he de patir per la seva factibilitat històrica, i per tant ja només és qüestió de trobar un temps i lloc per a concentrar-me sense estorbs i posar-me a escriure llargues tirades, l'escenari ideal...
Però, mentre era a França (més en un moment), se'm va acudir la sol·lució per a "Elisenda...": suprimir el conte original que havia de fer de primer capítol, dir adéu a Portbou i a la frontera, i submergir-ho tot en una inconcreció similar a la de la novel·la "de 1971", amb el que almenys els detalls de l'època no haurien de ser capaços -com ho havien estat fins ara- de trinxar-me la novel·la i les seves possibilitats d'acabament i de publicació. De totes maneres, ara que ja he treballat bé l'altra idea, passo aquesta al rebost per a quan la necessiti. Sobretot, res de presses...

*****

El passat dissabte 30 juny vaig sortir del Farràs amb el regal dels meus 40 anys: una guitarra electroacústica Fender Villager de 12 cordes, la meva millor acústica amb diferència. Estic content.
També he fet fer una petita modificació estètica a la Squier (la "Nashville"): un colpejador blanc i uns botons de potenciòmetre platejats. Una guitarra que ja feia uns mesos que sonava megabé i que ara es veu professional i impactant. D'un correu: "La guitarra? Està destinada a ser la meva guitarra principal amb Visitants. De totes maneres us dic el model per si en trobeu alguna de 2a mà: Squier Vintage Modified Telecaster (2007-2010, Crafted In India). Les pastilles que li vaig fer posar l'any passat són: Fender Custom Shop Telecaster (pont), Fender Custom Shop Stratocaster (mig) i Seymour Duncan Vintage Minibucker (màstil). Demaneu posicions intermitges en fase (sinó, sonen a Strato i us perdeu almenys un so molt interessant). I estèticament, el colpejador nou és blanc (retallat a mida, Fender ja ha descatalogat el model) i els botons són platejats amb cúpula, a diferència de les peces negres originals. El rutejat de les pastilles i la placa de controls invertida SÍ són originals. Ah, i recordeu de fer llimar els cantos dels trasts, venien d'Índia inacabats i eren molt aspres. I per 600 € podeu tenir un guitarrón."
I diguem que penso en un multiefectes BOSS ME-80, de moment de manera temptativa. M'ajudaria molt a establir un so per a Visitants, però de moment és un somni.
Això sí, una guitarra que em va treure la son en el seu moment ja no la fan: la LTD Viper-1000 blanca. En tenia molt bones ressenyes, però ESP ha cedit al seu públic més heviata i ja només fabriquen la seva versió en negre amb electrònica activa. Llàstima... com també ho és que Fender s'estigui posant restrictiva amb els seus venedors oficials -la fi d'una època- o que a can Gibson el CEO exhibeixi un comportament tan idiota, amb els seus treballadors i amb els seus instruments i clients. Crec que he sabut aprofitar el millor moment, i ara cal refiar-se de marques no tan clàssiques i amb millor criteri (PSR, Ibanez, Guild -Fender ja no n'és la propietària-, Maton, Larrivée...).

*****

El passat dissabte dia 4 la Massa Coral vam actuar al pati de la Casa Alegre de Sagrera, amb bons resultats (estic segur que vam ser l'únic punt bo d'una Festa Major per a oblidar). I del 9 al 12, viatge al Pays d'Orthe. Dues actuacions amb bon nivell per part nostra, bon nivells també de les altres corals, i el cert és que vam ser un dels punts forts del festival. Per tant, èxit musical i cultural. Això sí, l'agenda era tan apretada que al final del primer dia ja estàvem exteuats, i no podíem confiar gaire a dormir de nit, no almenys gaire hores seguides...

*****

Visitants ha treballat al ralentí fins el passat dimarts 14, i ara descansem fins al setembre, tot i que algun dia treballaré amb el cantant, el Marc Campins, per a acabar d'assentar alguns detalls. El cert és que se n'està sortint, i al nostre públic li agrada. Jo, mentre, estic content de centrar-me a tocar en un segon pla (a plain tic-tac). Bé, ara toca compondre...

*****

Aquests dies he llegit molt sobre l'ensenyament de les matemàtiques... en concret, de com de malament s'ensenyen. I no puc sinó compartir la preocupació, perquè a l'escola em van fer avorrir les matemàtiques a base de fotre'm tones de deures i fer-m'ho àrid i mancat de sentit, i no va ser fins que ja era gran que em vaig adonar que em feien molta falta, precisament quan ja era massa tard. Professors de matemàtiques com els que vaig tenir a l'escola han estat grans fabricants d'al·lumnes de lletres (com també les lectures obligatòries amb treball inclòs han estat grans fabricants d'anti-lectors com jo). I ara em sento un analfabet. I no hi ha cap lloc on ho pugui corregir. Les matemàtiques, un cop has sortit de la ESO, passen a ser un vedat de les facultats de Ciències, i si has pres un altre camí per raons x (jo vaig triar l'únic batxillerat sense matemàtiques disponible per a assegurar-me de poder-lo completar, tan desagradables i inintel·ligibles em semblaven), ja has begut oli: no podràs fer cap carrera de ciències o d'enginyeries, encara menys intentar aprendre unes nocions per a poder entendre certs llibres científics. Trist.