Definició de música

La música és física del so aplicada, operada des de la teoria de la informació. Aquesta informació s'entén com a un conjunt d'elements discrets (sons, afinacions de sons, harmònics, relacions de fase, equalitzacions...) que són percebuts com a estímuls pel nostre cervell, i que en si mateixos estan desposseïts de contingut semàntic. Així, en parlar d'estils musicals crec que és molt més correcte parlar de sistemes, subsistemes o conjunts de sistemes formats per sons discrets, més que de llenguatges. I compondre no és sinó generar noves seqüències d'ones.

dijous, d’octubre 24, 2013

Entrevistes 2013, 11.



Dia intens en aquesta sèrie, que avui començarem amb Notienefans (Dani Pino), parlant de grans experiències, de grups intensos, i d'una Maton. Enjoy!

1.        Per què "no tens fans"? Com vas arribar a aquest nom?

Sempre dic que prefereixo pensar que en lloc de fans, si t’agrada notienefans, serás un amic en potència.

2.        Quants discos portes gravats ja? Tens alguna anècdota que ens en vulguis comentar?

Notienefans té un disc: La deriva de los viejos, la quietud de los columpios.
I una maqueta ( que no sé en quin moment va passar de maqueta a EP ):
Descampado Plein.
He colaborat en discos d’altra gent com: Cabaret Misêria ( on formava part activa i pallassa ), Ulysses ( la meva banda de tota la vida ), Nunnery ( colaboració petita ), Estupida Erikah...

Més que anècdota millor explico qui ha grabat el disc de Notienefans:

Es diu Àlex Ballester (alias Plankton Electronics http://www.planktonelectronics.com).
És un autèntic privilegi treballar amb ell. Tot el material amb el que he grabat ha estat fabricat per ell ( previs, micro, pedals...) i podem dir amb un cert orgull rabiós que el nostre disc sona únic. Han sigut nou mesos molt intensos de proves, errors, i encerts.

Us convido a tots a visitar la seva web i fer un cop d’ull a tot allò que aquest home s’inventa.

3.        Quina és la teva cançó favorita entre les que has escrit?

Això és molt difícil!! Però puc fer-ho.
És Los primeros dias de julio. Per què? Perque va significar una victòria per mi, una victòria davant de moltes coses complicades.
I a més, també va significar una forma de fer.

4.        Quan compons, a què li dónes més importància? Tens un "procés establert" per a compondre?

Li dono importancia a tot. I per això acostumo de deixar abandonades moltes coses. Fins que la cançó no té la cara que había imaginat des d’un inici puc passa-me anys renant-li.
No tinc cap procés establert.
Tal i com em vénen les idees les realitzo. Unes més lentes, unes altres més inmediates. Sigui música o lletra. Això sí, les nits sempre són més agraïdes.

5.        Hi ha algun tema general sobre el qual discorrin les teves lletres?

Crec que amb notienefans no tracto temes gaires còmodes en general. “la deriva de los viejos...” tracta d’alguna manera, sense vocació de tenir un fil conductor, de l’abisme que hi ha ha entre un nen i un vell. De si és més important l’experiència o la intuïció. Néixer o morir.
Em sembla que cada cop estem més inmersos en un procés d’ignorància cap a nosaltres mateixos que em resulta delirant.

A notienefans li agrada parlar de coses així.

6.        Tens alguna experiència que ens vulguis comentar amb fer videos?

No sé molt bé si la pregunta vol tenir relacions amb el vídeo de presentació de la gira del disc.
Si tinc experiències que vulgui comentar? I TANT!
Una nit de festa major vam grabar un vídeo amb el Ian Gehlhaar (BlueBeardedLady). Estàvem a la plaça vella. Volíem mostrar la forma de veure el públic de notienefans. I vam pensar en grabar un concert a fragments de notienefans mentre la gent l’ignora completament.

Amb el Ian hem treballat junts en altres projectes i sempre surten idees i resultats sorprenents.

L’estimo mogollón.

7.        Com saps, aquest és el blog dels instruments. Tens algun somni al respecte? Pots esbravar-t'hi tant com vulguis.

Quin perill. En aquest sentit, tenint un company com l’Àlex les possibilitats son inifinites.
Però a part d’alguns pedals més...s’aproxima una Maton. Un Aer. Un vintage 30 pel meu Hot Rod.
En quan a guitarres elèctriques he aconseguit arribar on volia amb la meva Strato Vintage 60. Per aquí el somnis ja no m’agafen.

També he de parlar de la meva Tanglewood TGRSP. Em va sorprendre molt. La vaig dur al luthier on acostumo a deixar les guitarres i li van afegir una LR BAGGS IBEAM. L’Àlex va fabricar una DI especial pels directes.
I en quan a so acústic, no puc demanar res millor, mai he tingut la sort de sonar com ara.
Només això, una Maton.

8. A què dónes més importància a l'hora d'encarar un directe?

Als nivells dins de l’escenari.
A fora l’Àlex fa una feina molt fina, és un productor i un tècnic de so excelent. Paneja els loops, dosifica les reverbs, tracta les veus amb molta cura ( tinc una veu una mica incòmode...) i les guitarres son molt grans i planegen lleugeres pels puestos on anem.
Jo sempre tinc obessió amb tenir els nivells dels loops i les guitarres i les veus molt equilibrats. Llavors em faig la bombolla i jugo perquè sé que a fora va tot bé.

9.        Com vius el moment de tocar el primer acord d'un concert?

Suposo que com quan un lladre comença a fer allò de tallar el vidre per emportar-se una joia valuosa de la vitrina d’algú important.

10.         A partir de la teva experiència, quins locals recomanaries per a actuar als nostres lectors?

La setmana passada vaig tocar a León al Bar Belmondo. Gent preciosa, respectuosa. Molt recomanable.
Rouge Bar de Poble sec.
La Cava de Terrassa.
El Teatro de la Estación de Saragossa (molt bon so, molt bona gent)
El teatre Alegria ( incomparable )

Em queden molts locals per conèixer, espero.

11.         Quina és la teva actitud davant d'internet? I de la música en suport físic?

Que les incompatibilitats se les inventen les institucions que no tenen res a veure amb la música.
Jo consumeixo de tot, necesito música a tot arreu.

12.         Seguint amb l'anterior: CD, mp3 o vinil?

Com ja he dit consumeixo de tot. Però m’encanta estar a casa i escoltar vinils.
Vinil. Per orgànic, per contacte, per real, per històric, per olfacte, per litúrgia,...

13.         Quina gent destacaries del teu entorn musical en aquests moments?

A ZA! per valents i tremendament originals i energètics.
A Espaldamaceta per sincer.
A Gente Joven per delicats.
A Pau Vallvé per compromès.
A Cabaret Misêria perque durarán sempre.
(Nota editorial: Cabaret Misèria van dissoldre's el juliol d'aquest any; sembla, però, que el Toni Ubach retornarà aviat).

14.         I qui destacaries de l'escena més "professional", també en aquests moments?

Dels anteriors Za! y Espaldamaceta ja están “ en la brecha “.
Dels internacionals a Tame Impala, José Gonzàlez, Radiohead, Tune Yards...

15.         Quins altres projectes tens entre mans per al futur més immediat? I quins noms propis hi "sonen" més, si n'hi ha algun?

De projectes en tinc alguns. Un segon disc de notienefans en construcció. Potser un parell de bandes sonores. I un projecte molt ilusionant del que no puc parlar, encara.

Noms propis prefereixo no donar per no cagar-la.

16.         Segur que m'he oblidat de preguntar-te alguna cosa molt important. Tens via lliure.

Jo sempre oblido coses importants. Ja en som dos.